Thomas_h Startet 24.Juni.2023 Del på Facebook Startet 24.Juni.2023 Som tittel sier trenger jeg litt mer strøm i den nye båten. Det er 140w solceller fra før, men med 2 fryser/kjøleskap og tv og stereo så tror jeg ikke 285ah AGM holder veldig lenge. Så tenkte å kjøpe et sammenleggbart solceller, type skanbatt 180w eller lignende. Dette kan jeg da legge ut der det passer, når det trengs. Er det noen som har kjøpt og kan anbefale type/merke? (Trenger det ila 1-2 uker, så import fra kina fungerer ikke.) Videre tenkte jeg å ha regulator/mppt løs og plugge den inn i en kobling på dekk(under tak), type sigarett tenner. Noen råd? Taket er dekket av glass/ skyvetak, så ikke mulighet med mer faste paneler. Båten er en Skilsø 34 Panorama. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 25.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Ingen som har slike sammenleggbare paneler? Tenkte å bestille i kveld, så jeg har det ila uken. 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Weekendmoe Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Jeg har et Skanbatt 120w sammenleggbart panel. Det fungerer bra og er koblet parallelt med et fastmontert 100 (eller 120w) panel. Begge panelene går mot samme MPPT (Victron smartsolar 75/15). Eneste jeg lurer litt på er hva som vil skje om du kjører to MPPT mot samme batteri. Lurer litt på om du kan oppleve feil ved ladeprogram om du lar to regulatorer mate samme batteribank, for da vil de jo ikke forstå hvilken spenning batteriet har? Jeg koblet det fleksible panelet i parallell med det fastmonterte i hvert fall og det fungerer bra (ettersom panelen er noenlunde like). Eneste jeg kunne tenke meg i etterkant er å gå for 180W istedenfor 120W, rett og slett fordi jeg ser at det går mer strøm ut enn inn over tid :D Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Weekendmoe skrev 9 minutter siden: eg har et Skanbatt 120w sammenleggbart panel. Takker for tilbakemelding.. Skulle akkurat til å bestille noe nå. :-) Du er fornøyd med kvaliteten? Er jo litt penger for et slikt 180W panel, men om det holder lenge kan det vel være verdt det. 2 dager i uthavn er vel verdt det. :-) hehe Weekendmoe skrev 10 minutter siden: Eneste jeg lurer litt på er hva som vil skje om du kjører to MPPT Weekendmoe skrev 25 minutter siden: for da vil de jo ikke forstå hvilken spenning batteriet har? Du kan kjøre mange MPPT og ladeløsninger mot samme batteribank uten problemer (sikkert greit med samme leverandør f.eks Victron). Det som er viktig er at de opplever samme Volt og har samme innstillinger. Hvis den ene MPPT måler forskjellig V pga lengre kabler, kan du endre litt på volt. På victron kan du enkelt kopiere innstillinger så de blir helt lik. Har hatt 4 stk Victron ladere oppå hverandre uten problemer. Men jeg skal sjekke muligheten for å koble til panelet på de to andre, men regner med det er forskjellig volt og amper så må bare sørge for at det ikke lager krøll for den 15/75' enheten jeg har i dag. Hvis ikke andre har innvendinger så går jeg sikkert for det 180w panelet fra Skanbatt? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Jeg husker ikke hvorfra mine sammenleggbare paneler ble kjøpt, men de har fått mye juling opp igjennom tiden, men leverer fortsatt. Det skal ikke være noe problem å koble flere ladekilder på samme batteribank, inkludert flere MPPT-regulatorer. På solcellesiden fungerer MPPT-regulatoren svært dynamisk - man kan kaste på hva som helst av spenning der, og regulatoren regulerer seg selv. På batterisiden antar jeg at MPPT'en er hardkodet til å enten lade 12V blybatteri eller 24V blybatteri eller automatisk finne ut av om det er 12V eller 24V på batterisiden - og da vil automatikken finne ut at det er 12v-batterier uavhengig av om andre ladekilder leverer 14.4V, spenninger litt over 14.4V, eller evt 9V (for et helt utladet batteri, eller dersom man kjører baugpropell, ankervinsj og startmotor ...) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Farco har sammenleggbare på 200watt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Thomas_h Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Fru Jacobsen skrev 1 time siden: Farco har sammenleggbare på 200watt Hadde glemt å sjekke der. Har du noe erfaring med disse? Noen grunn til å tro at disse er dårligere enn skanbatt? Ser farco 200w er noen kr billigere enn skanbatt 180w Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Jeg kan heller ikke se noe merkenavn på mine paneler. Snålt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Thomas_h Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Da gikk jeg for et 200w farco panel,, victron mppt pluss noe kabler. Kan sikkert være bedre tilbud og løsninger der ute, men bedre med "greit" når jeg trenger det, enn "perfekt" 2 uker for sent. 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Min erfaring med Farcos 200w er veldig bra 👍 Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Thomas_h Svart 13.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2023 Da er 200w panelet montert sammen med en mppt fra victron. Har vært oppi 175w effekt, så det er jo bra. Totalt 600w siden lunsj i dag. Værre var det med de 2 x 75w panelene som fulgte med båten. De har på samme tid levert max 24w, og 140w totalt siden kl 00. Ligger i samme vinkel på samme sted. Så de får jeg vel bytte ut, selv om de var ny i -21. Eventuelt montere inn en diode mellom de, da masten muligens skygger litt på et av de innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 28.Mai Del på Facebook Svart 28.Mai Fortsetter litt i denne tråden.... Jeg har 190 watt solcellepanel foran på flybridge, men som jeg sikkert nevnte i en annen tråd så havner dette ofte feil retning. Jeg tenker derfor å anskaffe et sammenleggbart for å bruke den andre veien, da fortrinnsvis bak på fly. Vurderer å gå for 180w eller 220w fra scanbatt. Disse har maljer slik at jeg kan henge det f eks på rekke. Jeg har Victron regulator 75/15 og tenker å koble det sammenleggbare inn på denne sammen med det på 190w. Regulator tar max 15 A. Ja, teoretisk sett vil disse to panelene kunne lade mer enn 15 A, men hvis jeg får såpass er jeg fornøyd. Hva tenker dere? Innvendinger eller forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 28.Mai Del på Facebook Svart 28.Mai Er veldig godt fornøyd med mine 220w paneler fra skanbatt. Hadde 180w wattstunde tidligere, og skanbatt virker mer solide og velbygde. De ligger også litt mer stabilt i vinden enn wattstunde. Har samme regulator som deg, men har aldri prøvd å ha mer enn ett panel på den. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Ser det er mange som kobler opp flere forskjellige paneler på samme regulator. Hvordan funker dette egentlig? Vil tro forskjellige paneler har forskjellig spenning inn på regulator? Jeg har ett fast og ett flyttbart men kjører 2 forskjellige regulatorer da de har forskjellig spenning inn på regulator. Type 18V og 22V. 190W fast og 150W flyttbart. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai @Mr_Stian: Grei oversikt her: http://no.smartnewenergy.com/info/tips-to-connect-solar-panels-together-31245618.html Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai Jeg trodde Dioder var veien å gå om du har flere forskjellige solceller inn på samme regulator. Så ikke noe om dette i linken over, så usikker på om jeg har feil. Dioder senker vel volten med ca 0,5-0,7v så stikker av med litt av energien hele tiden, mens om du ikke har dette blir det dårligste panelet som diktere energien inn, som oftest er værre enn diode. Men ikke ekspert her. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai Seilars skrev for 17 timer siden: Er veldig godt fornøyd med mine 220w paneler fra skanbatt. Hadde 180w wattstunde tidligere, og skanbatt virker mer solide og velbygde. De ligger også litt mer stabilt i vinden enn wattstunde. Har samme regulator som deg, men har aldri prøvd å ha mer enn ett panel på den. På Batteributikken sier de at jeg koble de på samme regulator. Det jeg ønsker og tenker er det letteste er å koble det sammenleggbare direkte inn på kabelen, altså før regulatoren. Det han på Batteributikken var skeptisk til, var om tverrsnittet på kabelen var stort nok til begge panelene. Han mente jeg burde koble det sammenleggbare inn på regulatoren. Det han mente jeg kunne risikere var at hvis de to panelene tilsammen skulle lade over 15A, så ville jeg ikke få noen nytte av det overskytende. Men som sagt så tenker jeg at de ikke kommer til å lade over 15A da panelene i all hovedsak vil være på hver sin side. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Mai Del på Facebook Svart 29.Mai 11 hours ago, trydis said: @Mr_Stian: Grei oversikt her: http://no.smartnewenergy.com/info/tips-to-connect-solar-panels-together-31245618.html Det der var lite pent - ser ut som noe som er maskinoversatt til norsk? Skal man koble to paneler sammen (og har en MPPT-regulator) så er det beste å koble dem i serie hvis og bare hvis panelene har lik strømkarakteristikk (i praksis betyr det dønn like paneler) og får like mengder innstrålt sol. Dersom panelene er utstyrt med bypass-dioder, så vil strømmen kunne gå forbi paneler som havner i skyggen eller som er underdimensjonerte slik at disse kobles ut i stedet for å begrense strømmengden. Det andre alternativet er å koble panelene i parallell. Da er det viktig at de har sånn nogenlunde lik spenningskarakteristikk. Hvis ett panel leverer 18V og det andre 22V, så risikerer man å ikke få full utnyttelsesgrad av begge. "Worst case" vil strøm fra 22V-panelet finne veien gjennom 18V-panelet i stedet for å gå til batteriet, og det er dét en sperrediode skal forhindre. De aller fleste panelene kommer med en sperrediode, så det er ikke noe å bekymre seg over. Det andre som kan skje er at man ikke får noe som helst nytte av 18V-panelet fordi spenningen inn til regulatoren er høyere enn 18V. Dersom spenningskarakteristikken er for ulik, så er det best å bruke to regulatorer. Dersom man har koblet opp 22V-panelet og koblet det til en MPPT-regulator (som igjen er koblet til en "sulten" batteribank), og lurer på om man trenger en separat regulator for 18V-panelet, så er det lett å skaffe seg empiri på dette (gitt at man har et voltmeter, gjerne et tangamperometer med voltmeter). Dersom spenningen fra 22V-panelet (mens det er koblet til MPPT-regulatoren) er lavere enn spenningen fra 18V-panelet som ikke er koblet til noe som helst, så vil 18V-panelet gjøre nytte for seg. Dersom spenningen fra 22V-panelet (fortsatt, mens det er koblet til MPPT-regulatoren) er høyere enn spenningen fra 18V-panelet ("åpen spenning", når panelet ikke er koblet til noe som helst), så vil 18V-panelet ikke gjøre noe som helst nytte. Tangamperometeret vil kunne fortelle hvor mye strøm (og dermed effekt) hvert enkelt panel bidrar med. For å finne ut hvor mye man taper pga underdimensjonerte ledninger, så kan man måle spenningen over solcellepanelene (mens de er koblet til MPPT-regulatoren) og så måle spenningen over MPPT-regulatoren. Forskjellen man får der er spenningstap som skyldes motstand i lederene. Er det f.eks. 18V ut fra panelene og man måler 17V over MPPT-regulatoren, så har man 1V spenningstap, det tilsvarer 1/18 = 5.6%. Måler man 10A ut fra panelene, så er effekttapet 10W. MPPT-regulatoren vil sikkert i mange tilfeller justere ned spenningen til det som er optimalt for kombinasjonen av flere paneler med litt ulik spenningskarakteristikk, men jeg ville ikke stolt på dét. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.