DzC Startet 24.Juni.2023 Del på Facebook Startet 24.Juni.2023 Hei, spørsmål vedr bensin som inneholder inntil 10 prosent etanol, Vi reiser på en 4 ukers lang ferie, sist vi fylte drivstoff på båten var for 2 uker siden Hører mange rykter om at man ikke bør reise fra båten med den type drivstoff i båten ?? Har noen av dere noen gode råd rundt det??? Eg har prøvd å kjøre båten tom for drivstoff, men det er ca 20-30 liter igjen i tanken Kan det være en ide å fylle tanken full med 98 før vi reiser ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Kort enkelt svar, fyll 98. Noe dyrere ja, men mindre sjans for større skader som kan bli enda dyrere enn prisforskjellen på 95 og 98. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Om motoren er fra tidlig 1990-tall eller før, er det muligens et problem med E10. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Teerex Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Fyll 98 og kjør litt Men trenger jo ikke fylle tanken full hvis den er stor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Volvo V8 eller 5 hk Yamaha? Sitér dette innlegget Link to post
DzC Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Yamaha 150hk 2021 Sitér dette innlegget Link to post
DzC Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Hulda skrev 11 minutter siden: Volvo V8 eller 5 hk Yamaha? Yamaha 150 hk 2021 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 https://seatronic.no/quicksilver-quickare-fuel-treatment-bensintilsetning-355ml Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Fyller du opp tanken med 98 oktan så er du nede i ca 2% etanol, kjør så en kort tur slik at motoren får denne blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 En Yamaha fra 2021 skal ikke ha noen problemer med å kjøre på E10. Det finnes tabeller som viser motormerker, årsmodeller og kompabilitet med E10. Jeg finner den bare ikke akkurat nå. Jeg tror man må skille på å bruke E10 bensin og lagre E10 bensin. Ved jevnlig bruk og god tankhygiene, bør ikke E10 by på problemer. Det er først når dette skal lagres f.eks vinteren igjennom, man må vurdere tiltak. Selv har jeg bare en 24l tank til jolla med bensin, den kommer til å bli fylt med "vanlig" 95 som før. På høsten blir den tømt og brukt på bilen, for før. Jeg er mer bekymret for dieselen på Sagaen, den kan man jo ikke bruke på bil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pipe Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 DzC skrev for 10 timer siden: Yamaha 150hk 2021 Da kan du bare glemme hele greia å dra på ferie. Denne tåler E10 godt. Husk bare å ikke ha det på tanken under vinteropplag Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Når det kommer til e10, så er jeg en av de som kjører en stor og relativt ny 2takter, mye på høyt turtall. Jeg er ikke redd for kvaliteten på bensina, vet at motoren går bra med det også (men motoren føles sprekere med 98, uten at jeg har fått gps logga de store forskjellene) men ikke F#@& om jeg lar motoren stå med e10 mer enn noen dager før jeg kjører igjen, uten tilsetting iblanda Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Eika skrev 56 minutter siden: men ikke F#@& om jeg lar motoren stå med e10 mer enn noen dager før jeg kjører igjen, uten tilsetting iblanda Det er jo ingen rasjonell grunn til det. Skal ikke legge på deg noen meninger men har møt noen i det siste som selv bruker og anbefaler andre å bruke tilsettning i 95 okt E10. De tror tilsettningen beskytter komponenter i drivstoffsystemet mot "etsing" i fra Etanol. Det er ikke riktig. Etanol defender/beskytter er egentlig en drivstoff stablisator med korrosjon hemmer noe man neppe har brukt for annet enn i vinteropplag etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Har prøvd å lese litt om dette, og det virker å være et av de mest myteomspunnede temaene som finnes, på linje med lydkabler hos hi-fi-entusiaster. Enormt mye teorier og synsing fra både tilhengere og motstandere av E10. Her bør nok grundige vitenskapelige eksperimenter avgjøre hva som er sant og ikke. Helt uproblematisk et det nok ikke, men man trenger ikke behandle E10 som om det var aceton. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
paxo Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 En ting er å bruke dyrkbar mark til å produsere drivstoff i en sultende verden, en annen ting er at etanol har mange uønskede egenskaper i båt. Vi som kjører gamle påhengere og ikke det nyeste, er stort sett obs på at det ikke er myter det er snakk om. Det har f. eks vært mye i amerikanske media om hvordan etanol bryter ned grp-tanker. I siste nummer (8) av Norsk Motorveteran er det forøvrig en bra artikkel om etanol i bensin. ( Hvis noen tror at bedre høyttalerkabler er en myte, kan de prøve å skifte ut standard syltynne kabler med lampettledning. Beste og billigste oppgradering jeg har forsøkt). Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Hva? Har du ikke gullforgylte kabler til hundre tusen kroner, som du bare lytter med om natta når forstyrrelsene i strømnettet er mindre enn på dagtid? 😉 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pipe Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 S/Y Emma skrev for 5 timer siden: Hva? Har du ikke gullforgylte kabler til hundre tusen kroner, som du bare lytter med om natta når forstyrrelsene i strømnettet er mindre enn på dagtid? 😉 Er lyden fortsatt ikke på topp skyldes det gjerne 220v kontakten til forsterkeren er satt feil vei i stikkontakten. Snu kontakten så gjør man ørene en tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 pipe skrev for 7 timer siden: Er lyden fortsatt ikke på topp skyldes det gjerne 220v kontakten til forsterkeren er satt feil vei i stikkontakten. Snu kontakten så gjør man ørene en tjeneste. Har du likestrøm i kontaktene dine? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Møkkalasset Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 abbor skrev On 25.6.2023 at 0.26: Fyller du opp tanken med 98 oktan så er du nede i ca 2% etanol, kjør så en kort tur slik at motoren får denne blandingen. Er vel ikke riktig. Husk at 98 oktan er E5. (5% etanol). Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 98 okt. er merket E5, men den inneholder ikke etanol. Ref. utmerket artikkel i nyeste Norsk Motorveteran nr. 8. Veteranbilmiljøet er veldig opptatt av dette og oppfordrer alle som ikke vil ha etanolholdig bensin å kjøpe 98okt. så den ikke forsvinner pga. liten omsetning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Møkkalasset skrev 1 time siden: Husk at 98 oktan er E5. (5% etanol). Nei. E5 merkingen sier at den kan inneholde 0 til 5% etanol. Dvs det er ingen klasse som heter E0 lenger. Men 98 blir fortsatt ikke tilsatt etanol. Heldigvis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DzC Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Eg har fylt opp resten av tanken med 98 - fikk fylt på 93 liter. Båten har en tank på 130 liter så det blir en blanding av 93 liter med 98 og 37 liter med 95 E10. Håper det går bra, god ferie folkens Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 nomen skrev On 25.6.2023 at 8.45: Jeg er mer bekymret for dieselen på Sagaen, den kan man jo ikke bruke på bil. Hvorfor er du bekymret for dieselen? Diesel har utmerket holdbarhet, og tåler mange år på tanken uten å forringes eller skille ut stoffer slik bensinen gjør. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
amerelium Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 ...hysteriet brer seg ser jeg - ikke under noe omstendighet et problem å la det stå 4 uker på tanken. Du kan regne med bensinen på en del båtfyllingstasjoner er eldre enn det uansett. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
nomen Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 index skrev for 2 timer siden: Hvorfor er du bekymret for dieselen? Diesel har utmerket holdbarhet, og tåler mange år på tanken uten å forringes eller skille ut stoffer slik bensinen gjør. Etter hva jeg har lest, har de nå begynt å blande "biodritt" i den avgiftsfrie dieselen også. Dermed vil også dette drivstoffet få problemer med vannopptak og lagring, og det bekymrer. OBS! Jeg ringte for ordens skyld til Nordbunkring i Langesund og spurte, de sa at det foreløpig ikke er blandet inn biodoesel. Så da trenger man foreløpig ikke bekymre seg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.