Jump to content

Ferie og bensin E10


DzC

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
nomen skrev On 27.6.2023 at 10.13:

Etter hva jeg har lest, har de nå begynt å blande "biodritt" i den avgiftsfrie dieselen også. Dermed vil også dette drivstoffet få problemer med vannopptak og lagring, og det bekymrer.

 

 

 

OBS!

Jeg ringte for ordens skyld til Nordbunkring i Langesund og spurte, de sa at det foreløpig ikke er blandet inn biodoesel.

Så da trenger man foreløpig ikke bekymre seg.

 

 

Langesundsgjengen har gjort noen små-tester her. Ser ut til å funke med visse typer stabilisering.

 

https://www.facebook.com/NorBunkringAs/posts/pfbid0v2eUL5uGKdwCJovtE1vn9NW7LLZppVeLUQyiUehSQV4cMGYo1i7yUTjHow8gDkcMl

 

Skjermbilde2023-07-07kl_00_10_53.png.dfb4c088e40075be87434f83f2823bde.png

 

 

Link to post

Tja, hva er det egentlig man vil oppnå med dette?

At vannet blander seg med drivstoffet og blir med inn i motoren?

Gummi som ikke tåler etanol vil vel fortsatt bli utsatt for etanol?

 

Bensinen er jeg ikke så opptatt av, der finnes det foreløpig ett alternativ (98oktan), selv om jolla får klare seg med 95 med etanol.

Min 2015 Yamaha skal tåle etanol, og en 25 liters tank er lett å holde fri for vann.

 

Men når de begynner å blande biodritt i dieselen, da ser jeg mørkt på det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
snekkerbod skrev for 10 timer siden:

 

 

Langesundsgjengen har gjort noen små-tester her. Ser ut til å funke med visse typer stabilisering.

 

https://www.facebook.com/NorBunkringAs/posts/pfbid0v2eUL5uGKdwCJovtE1vn9NW7LLZppVeLUQyiUehSQV4cMGYo1i7yUTjHow8gDkcMl

 

Skjermbilde2023-07-07kl_00_10_53.png.dfb4c088e40075be87434f83f2823bde.png

 

 

Litt usikker hva denne linken viser? 
Den E95 og den E10 vi har, har begge den egenskapen at vann i tanken vil emulgere, blande seg inn i bensinen, uavhengig av tilsetningsstoffer. Det betyr kondensfjerner er det siste en trenger. 
Hva de forskjellige kjøpe-tilsetningene gjør, er vel litt som kost-tilsetning, de lover alle mye, hva de gjør er ikke godt å si. 

Link to post

Ser at det ofte fokuseres på lagringsegenskapene til bensin med inntil 10% etanol, og for manges vedkommende kan nok dette enkelt løses ved å ikke la bensintank lagres halvfull over vinteren men heller forsøke å bruke opp bensinen på en bil f.eks. Det som kanskje kan være et større problem med en eldre påhenger er at gummidetaljer som bensinslanger og membran i forgasser ikke tåler etanol særlig godt. Enkelte gummikvaliteter blir knallharde etter lengre påvirkning av etanol.

Har en mistanke om at nyere motorer som skal tåle E10 har en annen gummikvalitet i slanger og evt. pumpemembraner, men lagringsegenskapene og evt. problemer rundt det vil jeg anta er lik enten motor er gammel eller ny?

Derfor blir restene i bensintankene tømt på bil, og forgasser i påhenger kjørt tom før vinterlagring.

Har to eldre påhengere og har nokså lave skuldre knyttet til E10.

Link to post
Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Litt usikker hva denne linken viser? 
Den E95 og den E10 vi har, har begge den egenskapen at vann i tanken vil emulgere, blande seg inn i bensinen, uavhengig av tilsetningsstoffer. Det betyr kondensfjerner er det siste en trenger. 
Hva de forskjellige kjøpe-tilsetningene gjør, er vel litt som kost-tilsetning, de lover alle mye, hva de gjør er ikke godt å si. 

 

Er ikke noe ekspert på dette selv, men tolker det dit hen at dersom det er litt vann i bensinen så bidrar det med å skille ut mer vann. Stabilisator hemmer denne utskillelsen.

Link to post
PolarLi skrev for 2 timer siden:

Beste videoen jeg har sett om stabilisatorer:

 

 

Interesang film. Dette E10 greiene skaper jo mye engasjement, Jeg bodde i statene på 90-tallet. Da var bensinen så dårlig der borte at BMW fikk store problemer med å få bilene til å funke, de fikk problemer som de ikke hadde opplevd i Europa. Jeg er ingen ekspert, men litt usikker på om det er korrekt å sammenligne vår E10, med drivstoffet fra statene, som har vert søppel lenge. og det er jo mange produkter, og filmer som omtaler det. 
 

Kanskje det er noen som er eksperter på dette emnet her? Kanskje det er noen som jobber på raffinerier? Jeg vet(tror)de gjør så godt, og har tilsetningsstoffer for å gjøre at bensin fortsatt skal funke som drivstoff noen år til. Det vet jo som alle andre at den dagen det ikke er brukenes, og ikke kan lagres lenger en noen uker, så er det slutt på at vi kan brenne dette flotte stoffet på våres fritids-leker 😊

Så er det noen her som kanskje jobber på laboratoriet på et av landets raffinerier og har noen fakta om temaet?

 

Link to post
nomen skrev for 11 timer siden:

Bensinen er jeg ikke så opptatt av, der finnes det foreløpig ett alternativ (98oktan), selv om jolla får klare seg med 95 med etanol.

SHELL   LASSES  har 98 oktan

Europaveien 139, 3962 Stathelle

En må holde pumpen i gang så den ikke forsvinner. fyller bilen i samme slengen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Sørlandet2 skrev for 9 timer siden:

men litt usikker på om det er korrekt å sammenligne vår E10, med drivstoffet fra statene, som har vert søppel lenge. og det er jo mange produkter, og filmer som omtaler det.

 

Helt enig der, og det er også noe jeg har påpekt flere ganger. Vi har bedre drivstoff her til lands, og med det i tankene:ghost: så er videoen kanskje ennå mer relevant da nytten av drivstofftilsetninger mest sannsynlig er ennå mer marginal, og i mange tilfeller kan gjøre skade.

 

Så min konklusjon har lenge vært at jeg satser på bensin uten tilsetninger. Jeg bruker E10 i sesongen på nyere innsprøytningsmotorer som drar mye drivstoff, og så bytter jeg til 98 E0 mot slutten av sesongen, evt. kjører en mindre mengde direkte i gjennom drivstoffsystemet.  På småmotorer vil jeg primært bruke 98 eller alkylatbensin da forbruket er marginalt.

Link to post

Jeg har en Honda som tåler E10. Men er i likhet med andre borte i lengre perioder, da båten er på hytta. Jeg savner fortsatt en god faglig gjennomgang av dette problemet, og ikke dette tabloid-tullet i VG og Dagbladet som skal lage mest mulig dramatiske overskrifter om at folk risikerer å miste livet p.g.a motorhavari på storhavet. Det blir så useriøst.

 

Spørsmålet mitt er om det er uproblematisk å bruke dette gjennom sommeren? Det kan gå et par uker mellom hver gang båten brukes, så det blir jo fort noen ukers lagring før jeg fyller på ny bensin.

 

98 selges ikke i mitt område, så jeg har ikke den muligheten. Ser at noen anbefaler diverse tilsetningsstoffer bensinen. Har noe av dette dokumentert effekt?

Link to post
oyvindpe skrev 15 minutter siden:

Jeg har en Honda som tåler E10. Men er i likhet med andre borte i lengre perioder, da båten er på hytta. Jeg savner fortsatt en god faglig gjennomgang av dette problemet, og ikke dette tabloid-tullet i VG og Dagbladet som skal lage mest mulig dramatiske overskrifter om at folk risikerer å miste livet p.g.a motorhavari på storhavet. Det blir så useriøst.

 

Spørsmålet mitt er om det er uproblematisk å bruke dette gjennom sommeren? Det kan gå et par uker mellom hver gang båten brukes, så det blir jo fort noen ukers lagring før jeg fyller på ny bensin.

 

98 selges ikke i mitt område, så jeg har ikke den muligheten. Ser at noen anbefaler diverse tilsetningsstoffer bensinen. Har noe av dette dokumentert effekt?

Tror dette er "hauset" veldig mye opp, spør du meg. Slik er det alltid når "nye" ting og tang ankommer. For oss båtfolk som bruker båten som vi alltid har gjort, vil sikkert ikke denne E10 lage mer problemer enn da E5 ble innført. Blir vel lagt alt for mye "dramatikk" i dette. Ville nok kanskje være litt mer oppmerksom på drivstoffet når det gjelder langtidslagring (vinteropplag, etc.) at det sjekkes for evnt. vann/kondens i bensinen?

Link to post
LM 605 skrev 3 minutter siden:

Tror dette er "hauset" veldig mye opp, spør du meg. Slik er det alltid når "nye" ting og tang ankommer. For oss båtfolk som bruker båten som vi alltid har gjort, vil sikkert ikke denne E10 lage mer problemer enn da E5 ble innført. Blir vel lagt alt for mye "dramatikk" i dette. Ville nok kanskje være litt mer oppmerksom på drivstoffet når det gjelder langtidslagring (vinteropplag, etc.) at det sjekkes for evnt. vann/kondens i bensinen?

 

Det er slik jeg tenker også. Bruke motoren som normalt i sommer, så kvitte meg med bensinen når jeg tar opp båten i høst. Og heller kjøpe mindre og oftere (selv om bensien man kjøper også nødvendigvis er lagret en stund).

Link to post
oyvindpe skrev for 6 timer siden:

Spørsmålet mitt er om det er uproblematisk å bruke dette gjennom sommeren? Det kan gå et par uker mellom hver gang båten brukes, så det blir jo fort noen ukers lagring før jeg fyller på ny bensin.

 

Jeg tror det men bruker du tilsettningstoff som anbefalt skal dette brukes på vær tredje tank.
Da skal eventuelt vann/kondens som etanolen har trukket til seg forsvinne i mellom motoren uten problemer

Link to post
pipe skrev for 1 time siden:

Bruker jolla så mange liter i sesongen?
Bruker den 100 liter så sitter du med 200 kroner mer på konto til høsten.

Vel..200 kroner er penger det au.

 

Dessuten går det nok mer enn 100 liter iløpet av sesongen, og 98 er gjerne litt tungvint å få tak i.

 

Nå er det nok heller ikke bruken av E10 bensin som er problemet, men lagringen.

 

Jeg kommer som vanlig til å kjøre siste 10 minuttene med alkylatbensin før motoren blir satt bort.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev On 7.7.2023 at 22.40:

@Roger jo

Joda, men når 98 oktan koster drøye 26,- literen, bruker jeg 98 der jeg må (som på veteranbilen min), ikke på jolla.

Det får være grenser😉

Man tar sine valg, og konsekvense av dem.  Mine påhengere kommer aldri til å få noe annet enn 98  heretter. Men det er nå mitt valg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ifølge Yamaha så skal man kunne bruke E10 drivstoff på min 20 hester fra 2015, så da stoler jeg på det.

 

Jeg vet ikke om marinaer som selger annet enn 95, så nå i ferien blir det å fylle det som er tilgjengelig.

Kan ikke drive å drasse rundt på kanner for å få tak i 98, fordi det kanskje er ett problem med E10.

 

Så får vi se...en forgassermotor med vann i bensinen er lett å fikse, det er værre med mer moderne injectionmotorer, da koster det penger.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 1 minutt siden:

Så får vi se...en forgassermotor med vann i bensinen er lett å fikse, det er værre med mer moderne injectionmotorer, da koster det penger.

 

En motor med E10 får aldri kondensproblemer. Den er jo tilsatt 10% kondensfjerner. Tæret aluminium og ødelagte gummikomponenter kan man selvsagt oppleve. Men det er et valg man tar...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Gabi skrev for 8 timer siden:

Noen marinaer har heldigvis skjønt det. Feks Jarlsø marina i Tønsberg selger 98 og har merket tankanlegget godt og tydelig at det er 98 de selger. 

Se det, passer jo bra for jeg skal i den retningen når været tillater det.

Kanskje det er årets greie?

At man opplyser om hvilke marinaer som selger ordentlig bensin.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...