Jump to content

V-power diesel på gammel Yanmar? Eller vanlig?

erikstein

Recommended Posts

Har et kanskje dumt spørsmål…

Skal fylle på tanken på snekka. Yanmar 2syl 15hk. Tanken er ca. 40 liter, så ikke store greia. Planen er å fylle opp kanna (10l Jerry) med diesel fra bensinstasjonen 2-3 ganger. 

Vanlig diesel fra Esso/YX eller V-power fra Shell? Tenkte kanskje at v-power renser noe? 

Kanskje jeg får 10-15hk ekstra med v-power au?

Første tanken min er at v-power er tull, men jeg fyller det på Caddyen en gang i blant og «føler» at den går litt penere. 

erikstein skrev for 6 timer siden:

Vanlig diesel fra Esso/YX eller V-power fra Shell? Tenkte kanskje at v-power renser noe? 

Ville tro ei flaske med lurium i tanken renser og fjærner sot bedre enn v-power.
Kjører gjerne alle mine motorer bortsett i fra plenklipperen på en tank i året med ei flaske lurium.
Hjelper det? Aner ikke men har ikke opplevd drivstoff/sot problemer på motorer i mitt eie.
Så kanskje det er grunnen.

Du får vel sommerdiesel med bio hvis du fyller vanlig diesel på bensern nå. Den ville ikke jeg lagret på tanken min over vinteren. Du kan vel kjøpe avgiftsfri diesel - noen andre kan sikkert svare på den har mindre bio og bedre på vinter. 

erikstein skrev for 7 timer siden:

Så konklusjon er: fyll marine diesel uten bio og glem v-power etc. 

Ja, absolutt!
Fyll den grønne dieselen som gjerne kalles anleggsdiesel, "avgiftsfri" diesel, eller bare EN590.

Denne er ren diesel uten noe biodiesel.

Dersom din motor er uten common-rail innsprøyting, kan du også bruke MGO (Marine Gas Oil).

erikstein skrev for 9 timer siden:

Aha. Da får jeg heller tasse bort i havna og fylle der…kan vel anta at den er marine…

Havna...??   Er det en plass de selger  dirsel  hele  året? OK.

Sommeråpene  pumpestasjoner  er forbudt,  det er der en kan få noe med på kjøpet, som skaper trøbbel.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mange bensinstasjoner har også avgiftsfri diesel, beregnet på tyngre kjøretøy. Og som oftest er den billigere der enn i marinaen. Tidligere, da jeg hadde båt med en liten Sabb motor, fylte jeg stort sett på kanner på bensinstasjon. Bare å fylle på en kanne etter tur. Men nå har jeg større motor og tank, så da gidder jeg ikke dra på kanner lenger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I båthavna jeg har plass så finnes det noen små fiskebåter også..de har eget anlegg som vi kan få kjøpe fra…

Antar at det er fin diesel!

Denne har ikke common rail? 1979 modell motor…

Får se litt hva jeg gjør da. Har jo lest skrekkhistorier her inne med dieseldyr og dårlig diesel her og der..

erikstein skrev 51 minutter siden:

I båthavna jeg har plass så finnes det noen små fiskebåter også..de har eget anlegg som vi kan få kjøpe fra…

Det høres bra ut, Fiskebåter liker ikke vann og dieseldyr.

Det er viktig å kontrollere at lokket til påfyllingen er tett.

har normalt en O-ring . 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...