erikstein Startet 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2023 Har et kanskje dumt spørsmål… Skal fylle på tanken på snekka. Yanmar 2syl 15hk. Tanken er ca. 40 liter, så ikke store greia. Planen er å fylle opp kanna (10l Jerry) med diesel fra bensinstasjonen 2-3 ganger. Vanlig diesel fra Esso/YX eller V-power fra Shell? Tenkte kanskje at v-power renser noe? Kanskje jeg får 10-15hk ekstra med v-power au?. Første tanken min er at v-power er tull, men jeg fyller det på Caddyen en gang i blant og «føler» at den går litt penere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Kjør på hva du vill. Men pass på og ha marinediesel på tanken til vinter opplag. Det Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pipe Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 erikstein skrev for 6 timer siden: Vanlig diesel fra Esso/YX eller V-power fra Shell? Tenkte kanskje at v-power renser noe? Ville tro ei flaske med lurium i tanken renser og fjærner sot bedre enn v-power. Kjører gjerne alle mine motorer bortsett i fra plenklipperen på en tank i året med ei flaske lurium. Hjelper det? Aner ikke men har ikke opplevd drivstoff/sot problemer på motorer i mitt eie. Så kanskje det er grunnen. Sitér dette innlegget Link to post
erikstein Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Kanskje like greit med noe lurium..hehe. Hva menes med marine diesel? Søkte litt på google. Jeg antar at min gamle 2-syl kan gå på vanlig diesel fra YX? Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Du får vel sommerdiesel med bio hvis du fyller vanlig diesel på bensern nå. Den ville ikke jeg lagret på tanken min over vinteren. Du kan vel kjøpe avgiftsfri diesel - noen andre kan sikkert svare på den har mindre bio og bedre på vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 erikstein skrev 59 minutter siden: Hva menes med marine diesel? Søkte litt på google. Grønn diesel uten veiavgift den kan lagres, er uten frytrolje https://fuel-service.no/dieseltyper/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
erikstein Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Aha. Da får jeg heller tasse bort i havna og fylle der…kan vel anta at den er marine… Dette hadde jeg aldri tenkt på! Takk for info. Så konklusjon er: fyll marine diesel uten bio og glem v-power etc. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Har erfart att laveffekt motorer uten turbo går betydelig bedre med Vpower diesel, men det er på eldre dieselbiler uten turbo, ville tro det vil merkes på en slik motor, dette er "sintere" diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 erikstein skrev for 7 timer siden: Så konklusjon er: fyll marine diesel uten bio og glem v-power etc. Ja, absolutt! Fyll den grønne dieselen som gjerne kalles anleggsdiesel, "avgiftsfri" diesel, eller bare EN590. Denne er ren diesel uten noe biodiesel. Dersom din motor er uten common-rail innsprøyting, kan du også bruke MGO (Marine Gas Oil). Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Båten din overvintrer helt fint på avgiftsfri diesel, i og med at den er helt uten tilsetningsstoffer. Du kan med sinnsro tilsette en flaske dyserens, men kjøp kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 erikstein skrev for 9 timer siden: Aha. Da får jeg heller tasse bort i havna og fylle der…kan vel anta at den er marine… Havna...?? Er det en plass de selger dirsel hele året? OK. Sommeråpene pumpestasjoner er forbudt, det er der en kan få noe med på kjøpet, som skaper trøbbel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Mange bensinstasjoner har også avgiftsfri diesel, beregnet på tyngre kjøretøy. Og som oftest er den billigere der enn i marinaen. Tidligere, da jeg hadde båt med en liten Sabb motor, fylte jeg stort sett på kanner på bensinstasjon. Bare å fylle på en kanne etter tur. Men nå har jeg større motor og tank, så da gidder jeg ikke dra på kanner lenger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
erikstein Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 I båthavna jeg har plass så finnes det noen små fiskebåter også..de har eget anlegg som vi kan få kjøpe fra… Antar at det er fin diesel! Denne har ikke common rail? 1979 modell motor… Får se litt hva jeg gjør da. Har jo lest skrekkhistorier her inne med dieseldyr og dårlig diesel her og der.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 erikstein skrev 51 minutter siden: I båthavna jeg har plass så finnes det noen små fiskebåter også..de har eget anlegg som vi kan få kjøpe fra… Det høres bra ut, Fiskebåter liker ikke vann og dieseldyr. Det er viktig å kontrollere at lokket til påfyllingen er tett. har normalt en O-ring . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.