Fjorden11111 Startet 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2023 Hei. Har en df90 som går fint med topplokk eller motordeksel av, men når jeg har det på går den røfft og jeg får opp map sensor feil (check engine 3+2). Er det noen som har erfaring med dette problemet og evt hva jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Mest sannsynlig lekker det eksos. Når du har på lokket suges eksosen inn som forbrenning sluft. Derfor går den bedre med lokket av. Da trekker den ren luft inn…. Ofte lekkasje der blokka sitter på stammen for eksos ut i propeller og under vann Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Eller så var det som på min, forje eier hadde putta ekstra lydisolasjon i dekselet, sånn 2-3-4cm tjukkt skum som kom over luftfilterboksen som gjorde at motoren ikke fikk puste noe særligt Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 blåste ut pakninga på min yamaha 4hk forrige helg, det artet seg akkurat slik Alfaalfa beskriver Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hydra Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Ta av og sjekk flamme demper. Kan også være det alfaalfa sier og som kommer når motor er av eldre årgang. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 En klassiker er at dekselet skyver på en pluggledning som ikke ligger som den skal og dermed slår over til jord. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Hvilken årgang? Hvis den er fra tidlig 2000-tall, er dette et klassisk problem. ALLE DF90 og DF115 som ikke har blitt fanget opp tidlig, utvikler dette problemet. Det står en stål-plugg i aluminiumsgodset et stykke ned på motoren, og der råtner aluminiumen opp rundt pluggen. På min DF115 kunne jeg plukke ut pluggen og det omkringliggende godset med fingrene, konsistens som knekkebrød. Bak der godset råtner, er det en eksoskanal, og du får dermed eksoslekkasje, og de symptomer du nevner. Vises gjerne med litt svart belegg under motordekslet. Prognosene er desverre dårlige, uten omfattende inngrep. (Google Suzuki Engine holder failiure) Jeg fikk solgt min som delemotor og kjøpte en annen. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Eika Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Lurer på om det er der jeg ser de sveiser på en liten aluplate på 5x5cm, så kjøper man noen flere år Er ikke på verkstedet nå, så får ikke spurt Sitér dette innlegget Link to post
Fjorden11111 Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 emilskj skrev On 26.6.2023 at 9.21: Hvilken årgang? Hvis den er fra tidlig 2000-tall, er dette et klassisk problem. ALLE DF90 og DF115 som ikke har blitt fanget opp tidlig, utvikler dette problemet. Det står en stål-plugg i aluminiumsgodset et stykke ned på motoren, og der råtner aluminiumen opp rundt pluggen. På min DF115 kunne jeg plukke ut pluggen og det omkringliggende godset med fingrene, konsistens som knekkebrød. Bak der godset råtner, er det en eksoskanal, og du får dermed eksoslekkasje, og de symptomer du nevner. Vises gjerne med litt svart belegg under motordekslet. Prognosene er desverre dårlige, uten omfattende inngrep. (Google Suzuki Engine holder failiure) Jeg fikk solgt min som delemotor og kjøpte en annen. Vis hele sitatet Jeg har en 2002 df90. Skal skjekke pluggen. fant også dette du snakker om med stålbolt i alukanal. Har eit 2 komponent stoff (kjemisk metall) som jeg har brukt på bunnpanne i alu på bil. Dette har fungert i årevis så kan hende jeg bruker dette dersom det er pluggen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjorden11111 Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Eika skrev On 26.6.2023 at 10.19: Lurer på om det er der jeg ser de sveiser på en liten aluplate på 5x5cm, så kjøper man noen flere år Er ikke på verkstedet nå, så får ikke spurt Vis hele sitatet Hei. Har ikkje sveiseutstyr så trur jeg prøver kjemisk metall Sitér dette innlegget Link to post
Fjorden11111 Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 alfaalfa skrev On 25.6.2023 at 18.24: Mest sannsynlig lekker det eksos. Når du har på lokket suges eksosen inn som forbrenning sluft. Derfor går den bedre med lokket av. Da trekker den ren luft inn…. Ofte lekkasje der blokka sitter på stammen for eksos ut i propeller og under vann Vis hele sitatet Hei. Skal skjekke. Takk for svar. Tenker også det kan vere eksos siden det er når jeg har deksel på. Er også litt svart i deksel Sitér dette innlegget Link to post
Fjorden11111 Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Fant feilen Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Fjorden11111 skrev On 26.6.2023 at 22.00: Fant feilen Vis hele sitatet Kan du fortelle hva bildet viser? Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 BIldet viser det jeg beskrev, plugg-hullet i den delen som på engelsk heter "engine holder". Det der ville jeg anbefalt å fikse med kjemisk metall, begynner man å sveise på det der er det fort gjort at problemet sprer seg. Det skjedde med min. Så i utgangspunktet greit ut etter sveising, men godset rundt var så dårlig at det ble nye hull når vi prøvde å sveise ( fikk bistand av en som jobber med alu - sveis dagen lang). Ved nye forsøk dro problemene seg helt opp mot pakningsflatene over, og løpet var i praksis kjørt. "Hullet" er der fordi Suzuki opprinnelig hadde tenkt å ha en sensor der. På et sent tidspunkt i utviklingen av motoren ombestemte man seg, og valgt da å bare blende av hullet med stålplugger som allerede fantes i hylla. Det viste seg å ikke være så smart.... Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
abbor Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Kjøp denne pluggen https://www.amazon.com/Suzuki-Outboard-Exhaust-Plug-09248-18010/dp/B008322370 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 emilskj skrev On 27.6.2023 at 10.14: BIldet viser det jeg beskrev, plugg-hullet i den delen som på engelsk heter "engine holder". Det der ville jeg anbefalt å fikse med kjemisk metall, begynner man å sveise på det der er det fort gjort at problemet sprer seg. Det skjedde med min. Så i utgangspunktet greit ut etter sveising, men godset rundt var så dårlig at det ble nye hull når vi prøvde å sveise ( fikk bistand av en som jobber med alu - sveis dagen lang). Ved nye forsøk dro problemene seg helt opp mot pakningsflatene over, og løpet var i praksis kjørt. "Hullet" er der fordi Suzuki opprinnelig hadde tenkt å ha en sensor der. På et sent tidspunkt i utviklingen av motoren ombestemte man seg, og valgt da å bare blende av hullet med stålplugger som allerede fantes i hylla. Det viste seg å ikke være så smart.... Vis hele sitatet Fikk Suzukis metalurg sparken?? burde i det minste hatt juling!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.