Jump to content

Suzuki DF90 går dårleg med motordeksel/topplokk på.

Fjorden11111

Recommended Posts

Mest sannsynlig lekker det eksos. Når du har på lokket suges eksosen inn som forbrenning sluft. Derfor går den bedre med lokket av. Da trekker den ren luft inn….

Ofte lekkasje der blokka sitter på stammen for eksos ut i propeller og under vann

blåste ut pakninga på min yamaha 4hk forrige helg, det artet seg akkurat slik Alfaalfa beskriver

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvilken årgang? Hvis den er fra tidlig 2000-tall, er dette et klassisk problem. ALLE DF90 og DF115 som ikke har blitt fanget opp tidlig, utvikler dette problemet. Det står en stål-plugg i aluminiumsgodset et stykke ned på motoren, og der råtner aluminiumen opp rundt pluggen. På min DF115 kunne jeg plukke ut pluggen og det omkringliggende godset med fingrene, konsistens som knekkebrød. Bak der godset råtner, er det en eksoskanal, og du får dermed eksoslekkasje, og de symptomer du nevner. Vises gjerne med litt svart belegg under motordekslet.

Prognosene er desverre dårlige, uten omfattende inngrep. (Google Suzuki Engine holder failiure) Jeg fikk solgt min som delemotor og kjøpte en annen.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

emilskj skrev for 4 timer siden:

Hvilken årgang? Hvis den er fra tidlig 2000-tall, er dette et klassisk problem. ALLE DF90 og DF115 som ikke har blitt fanget opp tidlig, utvikler dette problemet. Det står en stål-plugg i aluminiumsgodset et stykke ned på motoren, og der råtner aluminiumen opp rundt pluggen. På min DF115 kunne jeg plukke ut pluggen og det omkringliggende godset med fingrene, konsistens som knekkebrød. Bak der godset råtner, er det en eksoskanal, og du får dermed eksoslekkasje, og de symptomer du nevner. Vises gjerne med litt svart belegg under motordekslet.

Prognosene er desverre dårlige, uten omfattende inngrep. (Google Suzuki Engine holder failiure) Jeg fikk solgt min som delemotor og kjøpte en annen.

Jeg har en 2002 df90. Skal skjekke pluggen. fant også dette du snakker om med stålbolt i alukanal. Har eit 2 komponent stoff (kjemisk metall) som jeg har brukt på bunnpanne i alu på bil. Dette har fungert i årevis så kan hende jeg bruker dette dersom det er pluggen som er problemet.

Eika skrev for 3 timer siden:

Lurer på om det er der jeg ser de sveiser på en liten aluplate på 5x5cm, så kjøper man noen flere år

Er ikke på verkstedet nå, så får ikke spurt 

Hei. Har ikkje sveiseutstyr så trur jeg prøver kjemisk metall

alfaalfa skrev for 19 timer siden:

Mest sannsynlig lekker det eksos. Når du har på lokket suges eksosen inn som forbrenning sluft. Derfor går den bedre med lokket av. Da trekker den ren luft inn….

Ofte lekkasje der blokka sitter på stammen for eksos ut i propeller og under vann

Hei. Skal skjekke. Takk for svar. Tenker også det kan vere eksos siden det er når jeg har deksel på. Er også litt svart i deksel

BIldet viser det jeg beskrev, plugg-hullet i den delen som på engelsk heter "engine holder". Det der ville jeg anbefalt å fikse med kjemisk metall, begynner man å sveise på det der er det fort gjort at problemet sprer seg. Det skjedde med min. Så i utgangspunktet greit ut etter sveising, men godset rundt var så dårlig at det ble nye hull når vi prøvde å sveise ( fikk bistand av en som jobber med alu - sveis dagen lang). Ved nye forsøk dro problemene seg helt opp mot pakningsflatene over, og løpet var i praksis kjørt.

"Hullet" er der fordi Suzuki opprinnelig hadde tenkt å ha en sensor der. På et sent tidspunkt i utviklingen av motoren ombestemte man seg, og valgt da å bare blende av hullet med stålplugger som allerede fantes i hylla. Det viste seg å ikke være så smart....

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

On 6/27/2023 at 12:14 PM, emilskj said:

BIldet viser det jeg beskrev, plugg-hullet i den delen som på engelsk heter "engine holder". Det der ville jeg anbefalt å fikse med kjemisk metall, begynner man å sveise på det der er det fort gjort at problemet sprer seg. Det skjedde med min. Så i utgangspunktet greit ut etter sveising, men godset rundt var så dårlig at det ble nye hull når vi prøvde å sveise ( fikk bistand av en som jobber med alu - sveis dagen lang). Ved nye forsøk dro problemene seg helt opp mot pakningsflatene over, og løpet var i praksis kjørt.

"Hullet" er der fordi Suzuki opprinnelig hadde tenkt å ha en sensor der. På et sent tidspunkt i utviklingen av motoren ombestemte man seg, og valgt da å bare blende av hullet med stålplugger som allerede fantes i hylla. Det viste seg å ikke være så smart....

Fikk Suzukis metalurg sparken??  burde i det minste hatt juling!! :rolleyes:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...