Jump to content

Mangler turtall/ujevn akselerasjon KAD44


Sverremk68

Recommended Posts

Har en Windy 9800 med KAD44, motor gått 1300 timer. Merker i år at når jeg kommer opp i ca 2800 omdreininger så «dør» akselerasjonen litt ut før den plutselig kommer igjen (akkurat når båten dyttes opp i plan) og går opp til 3700 (klarte 3900 i fjor). Ikke groer på båt, drev eller propell. Men har fyllt full tank i våres dvs ca 300 liter mer enn i fjor. Var kanskje heller ikke flink nok til å få av all gammel drevspray på propellene før jeg sprayet på nytt i våres, så de er kanskje ikke så «aerodynamiske» som de skulle ha vært. Kan dette ha noe å si på maks turtall?. Hører også at man skal gjerne dra av ca 10% av maks turtall når man cruiser. Er dette regnet fra maks turtall oppnåelig (3900) eller fra det maks turtall man til enhver tid får? Hilsen relativt «fersk» båteier.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hadde akkurat det samme på min med KAD300. Byttet turbo så var problemet løst. Det du merker er at kompressor slår seg av ved 2800rpm, men turbo er treg igang pga rust/slitasje og kommer igang litt for sent til å ta over. Den har også innvirkning på toppeffekten så at det ikke er maks turtall henger nok sammen med det. 

 

Ja jeg vet tråden er et år gammel 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...