Sverremk68 Startet 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2023 Har en Windy 9800 med KAD44, motor gått 1300 timer. Merker i år at når jeg kommer opp i ca 2800 omdreininger så «dør» akselerasjonen litt ut før den plutselig kommer igjen (akkurat når båten dyttes opp i plan) og går opp til 3700 (klarte 3900 i fjor). Ikke groer på båt, drev eller propell. Men har fyllt full tank i våres dvs ca 300 liter mer enn i fjor. Var kanskje heller ikke flink nok til å få av all gammel drevspray på propellene før jeg sprayet på nytt i våres, så de er kanskje ikke så «aerodynamiske» som de skulle ha vært. Kan dette ha noe å si på maks turtall?. Hører også at man skal gjerne dra av ca 10% av maks turtall når man cruiser. Er dette regnet fra maks turtall oppnåelig (3900) eller fra det maks turtall man til enhver tid får? Hilsen relativt «fersk» båteier. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Høres ut som turbo er rusta på eksossida.Kompressor ligger inne til ca2800 til 2900 rom,da skal turbo ha fått nok trykk til videre økning av turtall.Høres ut som turbo er moden for bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Sverremk68 Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Tar kanskje ett sekund hvor den stopper å aksellere på ca 2800-3000 før akselerasjon kommer tilbake for fullt. Etter det går den fint på jevnt turtall over 3000. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2023 Setter 20 kroner på at det er sliten turbo :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lurereven Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Hadde akkurat det samme på min med KAD300. Byttet turbo så var problemet løst. Det du merker er at kompressor slår seg av ved 2800rpm, men turbo er treg igang pga rust/slitasje og kommer igang litt for sent til å ta over. Den har også innvirkning på toppeffekten så at det ikke er maks turtall henger nok sammen med det. Ja jeg vet tråden er et år gammel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.