Jump to content

Nedfellbar badeplattform og sikkerhet? (Seilbåter).

zooper

Recommended Posts

Jeg lurer på å kjøpe en nyere masseprodusert seilbåt. Problemet er bare at alle disse kommer med nedfellbar badeplattform. De er unektelig fine når de er nedfelt mens båten ligger stille. I alle andre sammenhenger utover dette synes jeg de er mer til bry enn nytte - av både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker. Denne tråden dreier seg om sikkerhet...

Jeg lurer på hvilke innretninger som finnes for å klare å komme seg opp i båten fra vannet - når båten ligger stille og badeplattformen er oppfelt? Finnes det feks noen innordning for å senke plattform og stige fra vannet? Jeg har sett det finnes innfellbare taustiger, men de ser ikke akkurat så enkle ut å bruke (falsk sikkerhet). Man kan nok montere en stige utenpå det nedfellbare akterspeilet, men det virker ikke helt ideelt det heller.

Er det noen som har noen erfaringer eller tanker å dele?

Det hender jeg er alene på dekk, noen ganger alene på båten. Faller jeg i sjøen vil jeg gjerne klare å komme meg ombord igjen på egen hånd. Er jeg utpå og alene på dekk er jeg alltid edru, alltid på alerten, har alltid på vest, har på en peiler om den finnes ombord og er stort sett stroppet fast. Faller man på sjøen mens man er utpå, ja så kommer man uansett ikke ombord igjen uten hjelp. Da gjelder det å ha en idiotsikker plan som holder å holder en tørr i utgangspunktet, og dersom planen feiler - å ha en backup plan som innebærer å måtte tråkke vann til hjelpen kommer.

Det er når båten ligger stille at ting pleier å gå skikkelig skeis for båtfolket. Guarden er nede, man har ofte ikke på vest, og man skal gjerne gjøre saker og ting som innebærer at man forlater cockpit - og så hender det jo at man har promille samtidig.

De fleste drukningsulykker fra båt skjer faktisk når båten er fortøyd eller ligger til anker - ikke når man er utpå. 50% av tilfellene er promille en faktor.

zooper skrev 20 minutter siden:

Jeg lurer på hvilke innretninger som finnes for å klare å komme seg opp i båten fra vannet - når båten ligger stille og badeplattformen er oppfelt?

Er ikke de bare klipset fast? 

Har sett noen få som har en taustump som er festet oppe og nede som en kan dra i for lettere å felle stigen  ut.

Noen har den nedfelt bestandig. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Blir spennende å se hva som dukker opp av gode forslag. Har selv tenkt mye på dette i flere år.

Vår båt har elektrisk senking av plattformen. En av veldig få "fordeler" med dette, er at man kan montere en ned-knapp nederst på akterspeilet. Har sett at bla HR har dette på sine båter. Siden plattformen på vår båt ikke dekker hele akterspeilet, har jeg montert en slik taustige med trinn av plast, pakket i en liten veske, med snor ned til vannet på siden av luken. Har tenkt en del på at denne trolig ikke er god nok å klatre i tidlig og sent på sesongen, når man har mye klær på, og vannet er kaldt. Har derfor bestemt meg for å bytte ut denne med en skikkelig stige, med trinn som går godt ned i vannet. Den beste jeg har funnet for min båt er denne; https://www.boatsystemgroup.com/sv/ombordstigning/stegar/bad-sakerhetsstegar/raddningsstege-uppfallbar-akterspegel-116x30-cm-4-steg

Jeg har lite grie på seilbåter, men jeg mener CE-direktivet er klinkende klart når det gjelder sikker mulighet til å ta seg ombord fra vannet. Jeg blir svært forbauset hvis ikke dette er ivaretatt på nye båter fra leverandøren. Ellers må det være en opplagt reklamasjonssak . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Slik jeg har forstått det så er det sikkerhetssele som gjelder dersom man er alene. Ved roret slik at man ikke kan falle ut, og må man opp på dekk, så slik at man skal komme seg opp igjen. Jeg så en video av en som hadde det organisert det slik at lengden på selen var slik at han da ville henge i vannet rett ved akterspeilet.

Det ser slik ut hos oss. Det er montert en del utstyr å gripe på styrbord side. Anker, stige, pluss en uttrekkbar nødstige. Dette betyr vel at det er dumt å falle ut av båten på babord side. Det er utelukkende wiren å gripe fatt i.

I manualen til båten så anbefales det å alltid ha plattformen nedfelt når man er ute alene.

Edit: Jeg svarte basert på alene under seilas. Hos oss er det ikke noe problem å komme seg opp når vi ligger stille.

bak.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg liker ikke slike luker. De er mer i veien enn til nytte. Min båt har luke som ekstrautstyr, men jeg har valgt å klare meg uten. Det å felle ned luken om man faller i vannet er nå en ting, i tillegg bør man ha tilgang til en ordentlig stige. Det å ta en mann over bord opp i båten i akterenden er forbundet med stor risiko om det er sjøgang. Da vil hekken og ikke minst en slik luke kunne slå kraftig ned på den som ligger i sjøen. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

dennrick skrev 44 minutter siden:

Jeg så en video av en som hadde det organisert det slik at lengden på selen var slik at han da ville henge i vannet rett ved akterspeilet.

Jeg vil ikke anbefale å rigge linene slik. Man har ingen garanti for å havne ved akterspeilet, hvis linen ligger over en rekkestøtte kan man like gjerne bli hengende på slep langs skutesiden. Skal man på dekk i dårlig vær så bør det brukes løpeliner og en dobbel sikkerhetsline. En kort og en litt lengre. Den korteste kobles til løpelinen, og den skal være så kort at man helst ikke kommer på utsiden, og ihvertfall ikke lavere en at man kan klatre inn over rekken. Så frigjøres den lengste linen fra det faste punktet i cockpit vv.

Vår båt har en elendig løsning hvor en redningsstige er pakket i en taske på pushpiten. Virker som en ettertanke. Hvis hyssingen som skal slepe i vannet har blåst bort, eller viklet seg opp, er det umulig å komme ombord. Ser at denne løsningen er brukt på flere masseproduserte seilbåter. 

Dette er nyttig lesing også for meg med motorbåt. Jeg har manuelt oppklappbar badestige som i praksis alltid er nedfelt. Den har da utfellbar badestige så det er lett å entre fra vannet. Har hatt det behovet ved flere anledninger, også i høy sjø.

Jeg går med plan om å montere motorisert hydraulik så jeg enkelt kan felle plattformen opp og ned etter behov. Det er mest fordi den er i veien når jeg fisker, spesielt når jeg skal ha fisken ombord.

Men denne tråden får meg til å tenke på at da mister jeg jo muligheten til å entre båten fra vannet. Vi er så å si alltid minst to personer ombbord, så kanskje det løser problemet på et vis? Ellers kan jeg tenke meg en løsning der plattformen kan utløses fra vannet. Det kan være via en elektrisk bryterfunksjon eller en hydraulisk bypassventil som får plattformen til å falle ned med dempet bevegelse ved egenvekt.

Ellers vil jeg nevne at badeplattformen er uunværlig for båtlivet vårt. Kona nærmest bor på den når båten er fortøyd.

En slik luke som tetter igjen hekken må vel utelukkende være til pynt og blokkerer for nødmuligheten for å komme seg ombord...

Min tidligere Beneteau Oceanis 443 hadde en veldig fin løsning. Fant ikke noe bedre bilde men midtsetet i cockpit kan legges ned i gropen der bensinkannene står og gir dermed god adgang til kai/lettbåt. Når setet er oppe (slik som på bildet) så er der badestige som normalt ligger der bensinkannene er og den kan lett foldes ut om en ligger i sjøen.

BeneOcea443-2.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har selv tenkt mye på dette. Og jeg har kommet til at jeg fysisk er en halvfet slappfisk som ligger langt unna VM i Triathlon. Gammel er jeg også. Konklusjonen er at om jeg ramler i vannet under fart, så er jeg død om jeg ikke kan svømme til land. Men jeg har laget en greie i hekken:

050311007.jpg.5af1250ee1dcdcbe2ade201375a0f69d.jpg

Her er det uttrekkbar badestige av passende dybde og trinn videre oppover. Om man ikke blir slått i hjel av to gedigne eksosrør eller badeplattformen. Derfor er det sveiset inn bøyler i cockpitdørken og liner langs sidene. Anlagt slik at det er umulig å bli kastet over rekka. 

Hulda skrev 47 minutter siden:

Konklusjonen er at om jeg ramler i vannet under fart, så er jeg død om jeg ikke kan svømme til land. 

Du kan jo vurdere en AIS nødpeilesender, så blir du plukket opp av de hyggelige folkene i neste båt . Veldig mange plottere gir alarm og viser posisjon når en slik blir utløst. De nyeste har også DSC.  Så da kan du også velge å bli plukket opp av helikopter,

Senest i forgårs fikk jeg en AIS SART TEST alarm på plotteren (altså i TEST modus, men det viser at det virker). 

https://seatronic.no/ocean-signal-mob1-ais-mob-med-dsc

Har aldri hatt båt med den type akterspeil, men ville definitivt gått for en løsning a la bildet over. Hvis det er det som avgjør en overlevelse, så burde det ikke være mye å lure på

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

21 hours ago, J-Å said:

Jeg vil ikke anbefale å rigge linene slik. Man har ingen garanti for å havne ved akterspeilet, hvis linen ligger over en rekkestøtte kan man like gjerne bli hengende på slep langs skutesiden. Skal man på dekk i dårlig vær så bør det brukes løpeliner og en dobbel sikkerhetsline. En kort og en litt lengre. Den korteste kobles til løpelinen, og den skal være så kort at man helst ikke kommer på utsiden, og ihvertfall ikke lavere en at man kan klatre inn over rekken. Så frigjøres den lengste linen fra det faste punktet i cockpit vv.

Takk for dette innspillet. Jeg tror jeg forstår hva du mener. Enig i at det beste er å ikke havne over rekka, og dersom systemet man rigger til forhindrer det, så er jo det bra. Har du tid, evt noen bilder, så setter nok både jeg og flere pris på om du deler noen detaljer av hvordan du evt har gjort det. Hos oss, så ser jeg at det er ganske mange alternativer for å feste løpeliner, og sikkerhetsliner har vi en del av ombord.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg er ikke i båten nå, men jeg prøve å forklare. 

106703a-3ae029c745fab179ae2e7fccc7960055

Det trengs to slike liner som gjerne festes i kryssholt eller pulpit/pushpit  forut og akterut, og strammes godt opp, så de ligger langs dekk på hver side utenfor cockpit, gjerne innenfor vant. På båter med stor cockpit kan det være aktuelt å ha en kort løpeline midtskips i tillegg, fra luken og bak til styreposisjon. 

1792-DW-STR-3L-ad5387a0b69e2f4c86f76d10a

Så trengs det personlige liner slik som dette. Jeg foretrekker liner som har en snapsjakkel mot vesten, men den godkjente løsningen som er vist her  er basert på at man skal kunne frigjøre seg med kniv. Det er vel i en situasjon hvor båten blir liggende opp ned eller synker det kan være aktuelt.  

Det beste er å kroke fast den lengste linen til et punkt i forkant av cockpit mens man står i leideren innenfor luken, og kroke seg av etter at man har gått inn. Når man skal på ut på dekk fra cockpit, så festes først den korteste linen til løpelinen, og deretter løses den lengste fra det faste punktet. Det kan da være naturlig å feste den lange linen i ringen på vesten. Det er gjerne litt uheldig hvis man trenger å frigjøre seg, for de vanlige krokene er vanskelige å løse under belastning. 

Rormannen har gjerne et eget punkt på hver side, for å slippe å sitte påkoblet kun løpelinen, eller få linen i konflikt med rattet. 

Vest eller harness bør ha skrittstropper. Det er også begynt å komme krav om en gjennomsiktig hette som trekkes over hodet. Det fås også forskjellige typer nødpeilesendere som kan ligge inne i vesten og utløses automatisk. 

Utover dette kommer jo utstyr for evakuering, brannslukking, redning av person mm. 

Det er ingen grense for alle dingser man kan skaffe seg. For egen og andres sikkerhet. Jeg må bekjenne at om bord i Hulda er det ikke så mye som en rakett, og det har aldri vært det heller. Når det gjelder dette med sikkerhetsliner langs dekket, kjører Hulda vanlig rundt tau med innerkjerne. De kan ligge i solen i årevis og fremdeles holde styrken. Mens de flate stroppene bør vel skiftes hvert år på båter som er i drift 12 mnd/år. Tauene mine begynner vel å dra seg mot 10 år, og er modne for utskifting. Og de er plassert slik at jeg ikke kan ramle over bord.

De som makser sikkerhet kan ta en titt under:

SAM_1820.JPG.5375d387391985cbdb4e819dae6833e4.JPG

Sett fra nedgangen, en bøyle. Her kan man kroke seg fast før man klatrer ut i cockpit. Og i bunnen av rattsøylen er det en bøyle til som man kan kroke seg fast i. Uten å slippe taket i den første bøylen. På andre siden av rattsøylen er det tilsvarende bøyle. Der kan rormannen kroke seg slik at det er umulig å bli løftet ut av cockpit. Så lenge snora holder. 

Men nå har jeg aldri krenget mer enn 40 grader med Hulda. Og ikke hatt mer vann i cockpit enn at det rakk til knes, nesten. Slik sett har jeg aldri hatt bruk for all sikkerheten. I sum kan man vel hevde at det drukner flere med buksesmekken åpen i vindstille, enn de som blir kastet over bord i dårlig vær. 

OK, om man skal bade i full kuling utaskjærs, så innretning for å dekke ansiktet for å beskytte mot vind og sjø et bra sak. Det er nesten umulig å trekke pusten i visse situasjoner. Å bli utsatt for slike forhold var tidligere en del av opplæringen for nordsjøsertifikat. Og jeg hadde bestandig repetisjonene i januar. Redningsdraktene mine har slike hetter. 

Hulda skrev 13 minutter siden:

I sum kan man vel hevde at det drukner flere med buksesmekken åpen i vindstille, enn de som blir kastet over bord i dårlig vær.

Hulda skrev 20 minutter siden:

Det er nesten umulig å trekke pusten i visse situasjoner.

En ting er å bli kastet over bord. For meg har det ved mer enn en anledning vært nødvendig å gå overbord for å fikse ting under båten. Da er det jo kjekt vite at man kan ta seg ombord igjen.

En av gangene var det for å kutte tau fra propellen i skikkelig ruskevær. Da kan jeg bekrefte at hovedproblemet var å få trukket pusten hver gang jeg hadde hodet oppe. Men jeg fikk propellen såpass fri for tau at vi kom oss velberget hjem.

Hulda skrev for 8 timer siden:

Når det gjelder dette med sikkerhetsliner langs dekket, kjører Hulda vanlig rundt tau med innerkjerne. De kan ligge i solen i årevis og fremdeles holde styrken. Mens de flate stroppene bør vel skiftes hvert år på båter som er i drift 12 mnd/år. 

Godt poeng. Grunnen til at ORC har spesifisert flate bånd tror jeg er at de skal skille seg tydelig fra annet tauverk ombord. Pluss at de ikke ruller når man går på dem. Men jeg ser at selv for offshore racing er det nå tillatt med stålwire eller  HMPE tau.

Et sted må man sette grensen for sikkerhetsutstyr ja. Men her er nå listen til ORC, for de forskjellige sikkerhetskategoriene de definerer:

https://www.sailing.org/tools/documents/WSOffshoreSpecialRegulations20222023v2-[27823].pdf

zooper skrev On 27.6.2023 at 14.10:

Jeg lurer på å kjøpe en nyere masseprodusert seilbåt. Problemet er bare at alle disse kommer med nedfellbar badeplattform. De er unektelig fine når de er nedfelt mens båten ligger stille. I alle andre sammenhenger utover dette synes jeg de er mer til bry enn nytte - av både praktiske og sikkerhetsmessige årsaker. Denne tråden dreier seg om sikkerhet...

Det Zooper skriver är det många som borde tänka över. Vi har i SXK V jobbat  på CE nivå och fått till regler för nya båtar CE märkta båtar i längd från 2,5 m till 24 m där det skall finnas en stege som går ner minst 56 cm i vattnet samt en del andra mått och som skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp av någon ombord, regeln trädde i kraft nov 2017. Även på våra äldre båtar borde vi använda samma regel. Det tragiska att många båtar med en riktigt bra stege, är att stegen binds fast så att den inte går att fälla från vattnet. Repstegen som vissa båtar med läm har är inte godkänt. Bifogar bild.

image.jpeg.9c48f7675a30636ca435076f418b9dbe.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...