Jump to content

Båtfrakt Bergen - Haugesund hvilke alternativer finnes? Slep på sjø?


_Bliss_

Recommended Posts

Slep på sjø blir neppe billig, da ville jeg heller ha sett etter båtfrakt. Men det betinger jo at du har båt tilgjengelig ved lasting og lossing siden båten ikke går for egen maskin. Mitt alternativ ville ha vært å skifte gir i Bergen, og deretter gått for egen maskin til Haugesund. Slik gjorde jeg med min båt, jeg hadde vel tre helger med sovepose og verktøykasse i Bergen før sjøsetting og hjemtur. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 28.6.2023 at 5.58:

Slep på sjø blir neppe billig, da ville jeg heller ha sett etter båtfrakt. Men det betinger jo at du har båt tilgjengelig ved lasting og lossing siden båten ikke går for egen maskin. Mitt alternativ ville ha vært å skifte gir i Bergen, og deretter gått for egen maskin til Haugesund. Slik gjorde jeg med min båt, jeg hadde vel tre helger med sovepose og verktøykasse i Bergen før sjøsetting og hjemtur. 

Vis hele sitatet  

 

skifte gear og ta den på sjøen er med i vurderingen. må evt se om det er mulig å gjøre dette med motor i båt..

det blir sannsynligvis bytte av motor dersom det blir kjøp, derfor er det mest ønskelig å få den levert/ fraktet uten å skifte gear. noen som har erfaringer med å skifte gear på TAMD41 med motor i båt?

Link to post
  index skrev On 28.6.2023 at 5.58:

Slep på sjø blir neppe billig, da ville jeg heller ha sett etter båtfrakt.

Vis hele sitatet  

Trenger slep på sjø egentlig å bli så dyrt, skulle tro det var det billigste forutsatt at man bruker en normal båt og ikke Redningsselskapet som kanskje skal ha noen tusen pr time i mange timer.

 

Ifølge 1881.no så er det 137 km mellom de to byene med bil. Og ifølge en grovkikk på kartet ser det ikke ut til å være så mye lenger med båt.

 

Kjenner ikke til forholdene der borte, men hvis det ikke er så mye sjø så trengs det ikke så veldig kraftig slepebåt og dette er vel noe mange kunne klart fint.

 

Jeg har selv tauet mange båter, også endel større enn båten jeg tauet med. Feks tauet jeg en Cobra 860 med 3 liters motor med min 15 foter med 30 hk påhengsmotor. Kom meg greit avgårse da selv om det ble litt skjevt trekk fordi jeg bare tauet i en pullert bak da jeg på den tiden ikke hadde rigget til tau med trinse for å fordele kreftene. Dette slepet var ikke planlagt, men noe jeg gjorde da de fikk motorhavari utaskjærs ved Arendal. Tauet dem inn til havna i byen.

 

Normalt er det vel ca 2 tauinger pr år, mens det såvidt jeg husker var 5 ifjor med båt Stort sett folk som har fått trøbbel med motoren. (Mens med bil har jeg tauet 6 ganger siste året, men det er hovedsakelig fastkjørte biler.)

 

Siden har jeg kjøpt 19 fots båt med 100 hk, som er bedre egnet til tauing (ikke derfor jeg kjøpte den).

 

For å unngå rykk ved bølger kan man bruke langt tau og henge feks en dregg på midten så tauet går ned i vannet og det blir som en daumann og rykkene blir minimale.

 

Drivstofforbruket vil jo gå noe opp ved tauing, men ikke nødvendigvis så veldig mye. Slepte en gang ei 20 fots snekke med mye blåskjellgroing i rolig tempo og brukte mindre bensin pr nm enn ved kjøring nesten i plan uten noe på slep, dette var med 15-foteren.

Link to post
  19 fot skrev On 28.6.2023 at 18.22:

Trenger slep på sjø egentlig å bli så dyrt, skulle tro det var det billigste forutsatt at man bruker en normal båt og ikke Redningsselskapet som kanskje skal ha noen tusen pr time i mange timer.

Vis hele sitatet  

 

En titimers tur i 7-8 knop i åpent og til tider værhardt farvann.  Jeg ville ikke engang ha nølt med å si nei takk til en slik jobb. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 28.6.2023 at 18.29:
  19 fot skrev On 28.6.2023 at 18.22:

Trenger slep på sjø egentlig å bli så dyrt, skulle tro det var det billigste forutsatt at man bruker en normal båt og ikke Redningsselskapet som kanskje skal ha noen tusen pr time i mange timer.

Vis hele sitatet  

 

En titimers tur i 7-8 knop i åpent og til tider værhardt farvann.  Jeg ville ikke engang ha nølt med å si nei takk til en slik jobb. 

Vis hele sitatet  

Som jeg skrev så kjenner jeg ikke til forholdene der borte. Men ut ifra kartet på 1881 så ser det ut ti lat siste ca 15% av turen (ca 10nm) må gå utaskjærs, mens første del av turen kan gå innaskjærs (har ikke sjekket dybdeforhold osv). Da er strekningen utaskjærs ikke så veldig lang og man trenger jo ikke velge et mest forblåste tidspunktet heller, men heller vente til et godt værvindu og så ta slepet med en passe stor båt ut ifra vær og hva slags båt som skal slepes (det har ikke trådstarter skrevet så mye om annet enn lengde og bredde og hva slags motor og girkasse en har, vi vet ikke noe om vekt og vindfang og skrogform som igjen påvirker hvor lett den er å taue).

 

Men det som er kjekt med båt er at selv en liten båt kan taue noe stort så lenge det er fint vær.

 

Har selv sett en Windy på ca 25 fot taue en mye større fiskebåt på mange tonn (Omega i Arendal) i kraftig motvind. Det gikk fint selv om han bare brukte en pullert bak og dermed hele tiden fikk skjevtrekk som dro baugen til siden (han brukte sidepropellen mye for å korrigere dette). jeg spurte om han ville ha hjelp, men det ville han ikke, så da bare holdt jeg meg i nærheten en stund i tilfelle han skulle få problemer og ombestemme seg, men han fikk tauet den greit inn til kai igjen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...