dennrick Startet 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2023 Tja - hva skal man si ? Vi får håpe det blir bedre? Bildet er et utdrag fra Windy.com fra neste uke Etter flere uker med "vindstille" og fint vær, så syntes jeg overfarten til Koster ser litt utfordrende ut. Dette sier jeg som fersk seilbåtkaptein med noe erfaring med fulle seil i 4-7 m/s. Som motorkaptein hadde familien og jeg dundret over Oslofjorden og inn nord for Hvaler uten stress (gunstig vind- og bølgeretning), men det var for to år siden Avreise fra hjemmehavn er Mågerø, Tjøme, øst i Vrengensundet. Målet er Koster. Vi er i båten senest søndag. Overfarten tar vel ca 4 timer med motor, men seiling hadde vært gøy. Samtidig skal mannskapet være ok også. Hva tenker dere erfarne seilere og meteorologer som ikke vil ødelegge båtgleden til familien som skal på tur? Når skal vi dra? Hvor bør vi ligge klare ? Eller skal vi ikke det og vente omkring Tjøme som også er et fint sted (bortsett fra at vi er der hver helg) ? Jeg tror pågangsmotet er stort her. Vi tenker også at alle døgnets tider er mulig. Takknemlig for alle tips, inklusiv seilføring selvsagt. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Lenge til ennå. Jeg tenker tre-dagers varsel er rimelig bra, nå er det tirsdag kveld, så lørdag / søndag er litt langt frem. Vi går ofte bak Hvalerøyene på vei sydover. Vindretningen er riktig, bølgene er ikke store, godt revet 42 fots seilbåt burde suse over, men med mange urutinerte ombord så er det skipperens avgjørelse. Mulig varselet om 24 timer ser helt annerledes ut. Link to post
dennrick Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Ja, enig. Vi samler crewet før vi beslutter overfart selvsagt, alle med sine roller. Har kontakt med en venn som har seilt jorden rundt, og han mener været er litt vrient å lese nå. Vi får se. Takk for svar. Edit: @Code0 Bak Hvaler øyene? Er det mulig med seilbåt? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Bak Hvaler øyene? Nordover vest av Kjøkøya, brohøyde 25 m. Link to post
Framtia Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Her har du jo muligheten til å gå nord om Bolærne og inn bak Rauer, deretter bak Hvaler. Om det blåser mer en 12 m/s foreslår jeg at du bare bruker motoren over. Med litt mindre vind og egnet retning er det en fin seilas rett over, bare pass på å ha liten seilføring. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Men @Framtia da ? Om det blåser mye er det jo vesentlig mer behagelig å gå for bare en flik av forseilet og uten motor. En annen ting er at blåser det mer enn 12 m/s så ville jeg uansett ikke gått over med skipper og mannskap som ikke er så vant. Link to post
Framtia Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Tror vi mener det samme egentlig :-) Under 12 m/s, direkte over med redusert seilføring, mye vind; kjøre motorbåt og så skjermet som mulig, det har dennrik lang erfaring med Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Xtian Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Velger du en nordlig rute for å kunne gjemme deg bak Hvaler på vei sørover igjen, må du uansett over et ganske utsatt område på vei sørover mellom Hvaler og Koster, og da med vind og bølger rett imot. Jeg ville heller valgt å seile en overbue, dvs. starte med å seile litt mer sørlig og komme inn mot Koster rett vestfra. Da har du vinden mer aktenfra når den øker utover dagen. Er det for mye vind til å seile, mener jeg det er for mye vind til å være på sjøen, så da ville jeg heller holdt meg i havn. Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Framtia Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Med erfarne seilere ombord ville jeg sagt akkurat det samme. Men om ingen har vært ute i mye vind før tenker jeg det fort kan bli utrivelig for noen. Bør være uproblematisk å gå for motor om det blåser kuling, samtidig er det lett å snu for å hjemme seg bak Hvaler et sted om man føler det blir for tøft. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Code0 Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Med erfarne seilere ombord ville jeg sagt akkurat det samme. Men om ingen har vært ute i mye vind før tenker jeg det fort kan bli utrivelig for noen Enig. Dårlig idé å ha med familie på tur i forhold skipper ikke er komfortabel med. Men det diskuterte vi også i en tidligere tråd med denne TS. Mange måter å få erfaring i vind og vær, gjørest best ombord hos noen som har gjort det før, og så med en erfaren seiler ombord. Trening / flytte egne grenser med familien er ikke å foretrekke. Men seile fra Tjøme til Koster gjøres stadig vekk, og nå ser jo vinden ut til å være rolig etter søndag. Link to post
dennrick Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Hehe, det er sant @Code0 Men vi lærte veldig mye av den episoden, og gjør ikke det igjen (for nye lesere: Fullt forseil som var helt feil trimmet, mye vind rett i siden, innaskjærs, gikk fint en stund, men så kom det en kastevind ihht vindmåleren på 19 m/s som gjorde at jeg fikk vasket motsatt kryssholdt akterut). Etter det har vi blandt annet hatt med oss erfarne seilere på tur, og det var også veldig lærerikt. Er en del mer komfortabel nå, så vi gleder oss til ferien. Men 10 m/s ++ er nok litt mye for oss foreløpig. Det blir med lite seil isåfall når vi er underveis, opplever forholdene, og kan gå litt forsiktig frem basert på det. Da vi hentet seilbåten i Kristiansand i august ifjor, så blåste det stabilt ca 15 m/s rett bakfra da vi kom ut på åpent hav. Gikk bare for motor da, og som motorbåt er jo seilbåten kababel til slikt. Det var litt sjø, så det ble en del jobbing med roret. Jeg syntes jeg gjorde en bedre jobb enn autopiloten til tider. Takk for tipset til rute. Det er jo et glimrene alternativ. Med motorbåten gikk vi alltid syd for Kjøkøya (10 m høy ihh Skippo/På Sjøen), og jeg var faktisk ikke klar over denne muligheten. Kan det stemme at brua er 28m høy ? Edit: Tirsdag ser jo brukbart ut på Windy nå. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Kan det stemme at brua er 28m høy ? Navionics sier 25 meter, men du er vel under 20 m høyde, så ‘your call’. Bra dere trener, man må jo det, men riskoen er jo at noen sier ‘aldri mer’ (jeg kan også ha sagt det noen ganger, men etter noen øl i baren er man jo i sadelen igjen..). Kvinner og barn først tenker jeg. Jeg seilte endel skagen race etc med bra folk før jeg tok med familien på slik tur. Vindretning og bølger er showstoppere, vindstyrke kan du korrigere for med dype rev. Du har rullestor med vertikale spiler. Jeg ruller ikke ut forbi siste spilen på kryss om det ikke er lett vind. Forseilet ser jeg hvordan det ruller seg ut mot toppen av forseilet, og stopper tre meter fra toppen. Jeg har også seilnummer i seilene, så jeg bestemmer hvor mange tall jeg vil vise. Link to post
willmasta Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Jeg ville absolutt gått rett over og den bakveien med mye vind. Det ruller greit inn den lille biten ved Strømtangen, men det er raskt overstått. Området på vei inn til Koster er berg og dalbane på sørvest og lignende. Ikke spesielt gøy for uvante - og det strekket varer litt lenger. Jeg har vært ute i hardt vær selv med vant mannskap. Men med tre barn og kone går jeg sjelden for seiling over 10 ms. Plutselig er det 15, og da kan det bli hektisk. Forskjell på kryss og slør/lens da. Men det viktigste er at familien blir med deg neste gang også:) Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Om du ikke har noe du må bevise, ville jeg ligget i ro frem til 3. juli. Jeg har krysset Sækken i W 15- til 20 m/s, men det var for at jeg måtte. Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Enig med Hulda (jøss). Jeg ville ikke gått over til Koster i 12 m/s med lite båtvant mannskap. Det er ikke verdt det. Særlig på Østfoldsida hvor fjorden går fra 400 til 70 m. Det blir heiskjøring deluxe. Eller er det enklest for deg å dra ut Leisteinløpet, sette kursen til 120 grader og så vente på å komme fram. Strømmen vil dra deg sørover første del av turen, men så vil den dra deg nordover og du vil treffe Tresten. Fremherskende vind rommer også ved Tresten så det er bare å følge stolpene til Koster. God tur. Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Enig med Hulda (jøss). Det må være første gangen på 15 år? :-) Link to post
Roger jo Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Det er en mulighet til nord om Søstrene rundt Fredrikstad og til Strømstad og ri han av der, det er vel ikke den verste plassen å ligge værfast. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 2 hours ago, Mulligan said: Eller er det enklest for deg å dra ut Leisteinløpet, sette kursen til 120 grader og så vente på å komme fram. Strømmen vil dra deg sørover første del av turen, men så vil den dra deg nordover og du vil treffe Tresten. Fremherskende vind rommer også ved Tresten så det er bare å følge stolpene til Koster. God tur. Dette var planen - eller - det vi håpet på. Hadde det vært som lørdag for 1,5 uke siden.... Da cruiset vi ute i Oslofjorden med fulle seil og 6-7,5 knop med 4-7 m/s og livet smilte. Omtrent flatt vann. Liten videosnutt fra omkring Hollenderbåen her: https://www.facebook.com/reel/940040393952395?fs=e&s=TIeQ9V Men takk så mye for gode innspill - og ikke minst ny kunnskap om muligheten til å gjemme seg bak Hvaler, selv med seilbåt. Det står ca 19,5m i spesifikasjonen, men jeg runder av til 20m. @Roger jo Mener du da gjennom kanalen i Fredrikstad? Er det mulig også? Får man noen til å åpne alle broene da (det er vel tre stk) ? Det hadde jo vært en fin tur isåfall, for Gamlebyen var flott og verdt et besøk til. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Roger jo Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Beklager. Det er ikke din dag denne uka . Turen er fin. Ring og spør hva inntil videre er kan jo ha hvert stengt lenge. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Takk for info uansett. Jeg visste ikke om denne muligheten gjennom Fredrikstad med seilbåt. Det kan bli en fin destinasjon til høstsesongens helgeturer eller kanskje på hjemturen. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Gabi Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Og akkurat nå viser Windy 0,8m bølger midtveis over fjorden og 8 m/s vind ca lørdag 1. Juli fra ca kl 16 og frem til kl 23. Burde være en mulighet, men hvor mye det endrer seg frem til da er jo det store spørsmålet! Link to post
dennrick Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Vi er i båten på Mågerø først på mandag, viser det seg. Gutta mine kommer hjem fra syden ferie på fredag med den andre familien, og 17-åringen ser frem til en helg med venner før vi, som han sier "er 3-4 uker på båten". Dessuten er det F-1 helg som han gjerne ville se hjemme på søndag. Det må man jo ta hensyn til - tenk å få med en 17-åring så lenge, som attpåtil gleder seg til seiling. Jeg vet ikke hvor vanlig det er 22-åringen sier også at han har lyst til å bli med litt iår. Dette lover bra Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Popeye70 Svart 28.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Code0 skrev for 23 timer siden: Nordover vest av Kjøkøya, brohøyde 25 m. Så rundt kjøkøya om styrbord? Vi er i samme området (Son nå) og hadde planlagt å dra nedover på fredag… SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
dennrick Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2023 Jepp. Min plan på tirsdag. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VegJoh Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Har også sitter og monitorert været de siste dagene. Kommer hjem fra Spania natt til lørdag og hadde tenkt å ta en tur nedover svenskekysten fra søndag. Søndag og mandag ser jo ikke spesielt bra ut, så tok beslutningen i sted. Booket plass i Strømstad fra lørdag til onsdag (tirsdag-onsdag er reservedag i tilfelle været ikke skulle roe seg nok). Planen blir derfor at jeg tar båten alene til Strømstad på lørdag, så kommer resten av mannskapet å linker opp med bil der fra Søndag. Blir en midlertidig «base», men da er vi iallefall på båttur. Så blir det å støte nedover forbi Gula Humpen hvis det blir et vindu på tirsdag eller på onsdag. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn