Jump to content

Feriestart til helgen 1. juli. Overfart fra Tjøme til Koster - hva er beste værvindu ?

dennrick

Recommended Posts

Jeg ringte, @Roger jo og status er at Ganbrua Vesterelva desverre ikke blir iorden igjen før utpå høsten en gang. Det var synd, men den turen får stå på listen over destinasjoner til en annen gang.

Vi gjør noe liknende som deg, @VegJoh Etter å ta tittet på Windy igjen nå - med en antakelse om at varselet stemmer - så ser det best ut for oss å legge ut fra Mågerø tirsdag 4. juli kl 10. 7-10 m/s SV og 1,1 m signifikant. Det tror jeg familien skal takle greit. Ser ut som det blir en blåsete uke frem til lørdag?

Fikk booket et par døgn i Kebalviken og er på båttur i nye omgivelser :smiley: Så det blir bra - to voksne og to kids/ungdommer som gleder seg.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Kom meg fra Larkollen til Strømstad i dag. Fine forhold. Litt gynging Strømtangen og Sekken, men ellers greit. Relativt lite båter ute i dag.

Ligger nå i Strømstad, får se om jeg joller bort og tar båten til @Hulda i nærmere øyesyn, hvis den fortsatt ligger her :giggle:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Vi gikk fra Fredagshølet til Ekenäs i dag. Litt bølger ut den sørvestre inn-/utseilingen ved Fredagshølet, men så snart vi fikk dreid sørøst og heist genoaen for å stabilisere gyngingen ble det en fin tur. Det er mange tomme plasser på Ekenäs selv om de er booket, så det er nok endel som har droppet turen hit pga været. Ligger her to døgn, så får vi se om vi kryper inn til Strømstad pga det meldte regnværet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hvor mye vind hadde dere idag @Popeye70? Og hvor mye av genoaen var ute? Er det den som er best til å stabilisere med den vindretningen dere hadde-og som vi vel også får-SV?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hulda skrev 32 minutter siden:

Hulda ligger der.

Kan bekrefte det. Ble landveien, siden jeg ligger litt lengre ut i havna. 

IMG_0115.jpeg.13ca4760c8965693f8e0dd40e25454d7.jpeg

Imponerende at du har sveisa sammen den her @Hulda :clap:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

dennrick skrev 2 minutter siden:

Hvor mye vind hadde dere idag @Popeye70? Og hvor mye av genoaen var ute? Er det den som er best til å stabilisere med den vindretningen dere hadde-og som vi vel også får-SV?

Jeg tipper vi hadde 8-9 m/s i mastetoppen i det vi kastet loss i «hølet» rundt kl 1030. Den vinden holdt vel en times tid, og så roet det jevnt mot 5-6 m/s inn mot Koster, som det var meldt.  Så snart man er rundt det åpne området sørøst for Hvaler og kommer seg inn bak alle skjærene som strekker seg fra Torbjørnskjær og mot øst/sørøst så roer sjøen seg merkbart.

Vi startet med vinden 45-60 grader fra babord etter at genoaen var rullet ut, og så ble det gradvis skarpere helt til vi rullet inn igjen ved den svarte staken ved Kalkgrunn 1.5 nm unna Ekenäs.

Vi hadde full genoa ute hele veien. Tipper den er ca 110-120%. Jeg foretrekker å rulle ut genoaen fremfor å heise storseilet, fordi jobben med å få genoaen ut/inn er mye enklere enn for å heise storseilet. Det var ikke regatta, og jeg brukte seilet mest for stabilisering av sideveis rulling, men den økte vel farten med alt fra 0.5-1.5 knop over ren motorfart.

VegJoh skrev 1 time siden:

Kom meg fra Larkollen til Strømstad i dag. Fine forhold. Litt gynging Strømtangen og Sekken, men ellers greit. Relativt lite båter ute i dag.

Traff du ikke på båtene fra Hankø Race Week? På vei fra Son til Fredagshølet i går rotet vi oss rett opp i HRW, og måtte krysse banen i det et felt med båter var på vei mot mål. En anelse svett kaptein ombord hos oss, som plutselig måtte følge med på aktiv regatta, båter som nettopp hadde gått i mål og båter på vei opp mot startlinja. Heldigvis har jeg endel regattaer under vesten både som deltager og arrangør, så jeg fikk lest bildet og forstod «trafikkmønsteret» på alle båtene som jaget rundt i området.

Popeye70 skrev 1 time siden:

Traff du ikke på båtene fra Hankø Race Week?

Joda, gikk rundt Smaugsundet og inn i Hankøsundet vestfra. På tur ut av sundet på østsiden begynte jeg å møte regattabåter som var på vei inn til Yacht-klubben. 
Fikk til å med meg at en svensk? Treseiler hadde gått på skjæret rett syd av Kong Olav V monumentet. 

D5L

Ingen tvil om at seilbåtferien har begynt, nei :thumbsup: Dette er på Færder fyr mandag. Da er vi i båten.

image.png.305df0b1dea5bfc45e1081dcfda12cfe.png

dennrick skrev 16 minutter siden:

Ingen tvil om at seilbåtferien har begynt, nei :thumbsup: Dette er på Færder fyr mandag. Da er vi i båten.

Husk solkrem !!

D5L

Dette er i hvertfall ikke dagen for fjordkryss. Kom en 46 fot motorbåt over fra syd for Rauer og til fulehuk i formiddag. Det hadde ikke vært noen behagelig tur med over 3 m bølger. Siden har det bare blitt værre.

Hilsen

Lurvetass

Flyttet inn i båen idag og venter på hva morgendagen måtte bring. Inne i havna på Mågerø er det ikke så verst, det er oppe i ca 14 m/s i kastene. Vi tok en biltur til Verdens Ende. Som vanlig lyver slike naturbilder litt og ser mye snillere enn det faktisk er, syntes nå jeg. På Færder blåste det ihht Kystvær 18-20m/s da bildet ble tatt. Ser det er mer lengre syd. Ikke vært mer enn litt drypping på Tjøme enn så lenge idag. Kiel fergen forsvant i horisonten, så tipper det blir en sjøsyk feriestart for mange. Ser at den har prøvd seg med litt ulike kursretninger i ettermiddag/kveld.

Vi lurer på avreise ca kl 12 imorgen, da rett over og inn nord for Hvaler. Planen er å ha litt genoa ute. Vinden er meldt til 7-12 m/s ihht Windy. Sjekker litt "DMI Vejr" også.

VE.jpg

Windy.png

Færder.png

Sammenligner Windows, yr og faktisk vind på fyrene.

Virker som windy er veldig optimistisk i forhold til virkeligheten.

15 m/s på Strømtangen i måling på fyret, mens windy har grønt område og mener 7 m/s.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...