Jump to content

oljesmurt propellaksel?

troja

Recommended Posts

på min båt så er det et olje beger/boks i kisten i sittebrønnen, fra den går det en blank tynn slange ned til motorromett og videre til akselen, når jeg kontrolerte slangen så jeg at det er luftlommer i slangen og ingen olje der slangen festes til akselen :eek: det hvil jo si ingen smøring?

har jeg for tykk olje? (bruker mottorolje).

det er olje i begeret men det hvirker som den ikke minker noe serlig heller :rolleyes:

og slangen er det en bøy på slik at oljen må gå litt oppover i gjenn rett før feste til akselen kansje det er det som er problemet?

noen tips hær da?og hvilken olje bruker dere?

hilsen jim

Heisan !

Hm...har bare hørt "tynn olje".

Hos meg er det kun slange, som er ledet oppover og under setet(luka) i sittebrønnen.På enden er det bare en trakt, så slangen er "tanken".Meget sjelden jeg fyller på noe olje, for ser nivået gjennom den gjennonsiktige slangen.

Men så har jeg kun 7.5HK da.

Hilsen Opus :flag:

Oljefylte hylser benyttes en hel del på større fartøyer, gjerne i kombinasjon med såkalt Cederwallboks for tetning ute og inne. Disse hylsene skal ha spesialolje, en som emulgerer med sjøvann og danner en nesten hvit oppløsning.

Jeg har en slik hylse ombord i POSEIDON og bruker for tiden Statoil Sternway 220 hylseolje. Oljen kalles av og til dampmaskinolje eller geideolje, etter som disse oljene ble brukt for smøring av geidene på dampmaskiner. Der blandet oljene seg med kondensvannet fra dampen og dannet en tilsvarende emulsjon som den i hylsen gjør med sjøvannet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hadde selv en slik oljesmurt hylse tidligere, den ble smørt med vanlig motorolje. Jeg fulgte alltid med på oljenivået, men det minket svært lite de 3 sesongene jeg hadde båten. Dersom du har luft i enden, vil jeg anbefale at du napper av slangen, og lufter ut denne lufboblen. Når det er olje i hele slangen burde det ikke være noe probem om slangen har en liten bukt, men jeg ville forsøkt og legge om, slik at denne blir rett helt opp til boksen.

Jeg har en slik hylse ombord i POSEIDON og bruker for tiden Statoil Sternway 220 hylseolje. Oljen kalles av og til dampmaskinolje eller geideolje, etter som disse oljene ble brukt for smøring av geidene på dampmaskiner. Der blandet oljene seg med kondensvannet fra dampen og dannet en tilsvarende emulsjon som den i hylsen gjør med sjøvannet.

Det er en ting jeg har lurt på. Hvor får vi vanlige forbrukere kjøpt slik olje og andre spesialoljer for den sak her i Stavanger-området? På Statoilstasjone får vi kun fast food og kolonial nå til dags.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Det er en ting jeg har lurt på. Hvor får vi vanlige forbrukere kjøpt slik olje og andre spesialoljer for den sak her i Stavanger-området? På Statoilstasjone får vi kun fast food og kolonial nå til dags.

Dette er oljer som selges på 10 liters kanner, samt på halve og hele fat. Derfor er det nok mest engrosmarkedet de går på. Men kanskje du får din lokale Statoilstasjon til å ta inn en kanne? Hvis da ikke Felleskjøpet har eller skaffer? Finner du ingen annen løsning får du heller komme en tur ombord til meg :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Finner du ingen annen løsning får du heller komme en tur ombord til meg :smiley:

Poseidon, takker så mye for tilbudet. Med dagens forbruk har jeg nok i 10 år til. Det er et problem for oss småforbrukere å få tak i mindre mengder spesialoljer. Tror dette må tas opp med de herværende båtutstyrsforretninger.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

på min båt så er det et olje beger/boks i kisten i sittebrønnen, fra den går det en blank tynn slange ned til motorromett og videre til akselen, når jeg kontrolerte slangen så jeg at det er luftlommer i slangen og ingen olje der slangen festes til akselen :eek: det hvil jo si ingen smøring?

har jeg for tykk olje? (bruker mottorolje).

det er olje i begeret men det hvirker som den ikke minker noe serlig heller :rolleyes:

og slangen er det en bøy på slik at oljen må gå litt oppover i gjenn rett før feste til akselen kansje det er det som er problemet?

noen tips hær da?og hvilken olje bruker dere?

hilsen jim

Bør være fall hele veien.

På mitt system går det to slanger fra "tanken", en retur også..

Forøvrig varierer det fra produsent til produsent hva slags olje du skal bruke, mitt Halyard-opplegg skal ha motorolje med viskositet mellom 10W og 30W, evnt en 10/30 multigradeolje.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...