Ole10 Startet 29.Juni.2023 Del på Facebook Startet 29.Juni.2023 Hei, Jeg er helt ny på dette feltet. Jeg har kjøpt meg en eldre askeladden chaser 445 2001 mod med 50hk. Jeg er litt usikker på hvor mange knop den går, noen som vet ca? Jeg lurte litt på hvordan det vil gå med vannsport bak denne båten. Jeg er ganske sikker på at det vil gå fint med en person stående bak på vannski, men hvordan tror dere det vil gå med 2 eller 3 personer bak på en tube? Tenker da to eller tre voksne med snittvekt på 80kg. Vil båten komme opp i plan? Noen som har erfaring med dette? Legger med link til forslag av tube jeg ser for meg; https://www.obs.no/sport-og-fritid/vannsport/tube/2088386?v=Obs-7025180681286 På forhånd, tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Tror det du skisserer skal gå bra. Har dratt vannski med 10fot/9,9hk (ok, vi var lettere da) og GH14/35hk, så 50hk er ikke noe problem. Burde gå greit med tube også. 50hk er vel maks den båten er godkjent med? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ole10 Svart 29.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Ja, tror 50hk er maks på båten. Det er ganske brukbar fart på den med to voksne og 3 barn i båten, men var bare usikker på hvordan det ville bli med 200kg på slep bak båten. Da uten barn i båten! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2023 Del på Facebook Svart 1.Juli.2023 Kommer mye an på båten også, med vår gh med 40hk dro vi opp 2 stk ganske lett. Tror Bella 440'en jeg hadde med 40hk ville slitt mer. Tube syns jeg er lettere å dra, men her er det vel også en del forskjell. Driver man mye med vannsport/lek så kan det sikkert være lurt å skaffe seg en prop med litt mindre stigning for å få mer trekkraft. Samt evt vurdere smart tabs for å plane fortere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 2.Juli.2023 Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Byttet ut min Askeladden 475 freestyle/50 hk 4-takt pga for dårlig effekt og tung båt.. sleit med vannski og flere i båten. Minuset med chaser er at man ikke kan gå fram i båten.. har stått på vannski bak en 445 hunter med 50 hk totakt og det gikk fint, på en ski.. tipper det går greit om man ikke har full båt. da jeg hadde en mindre båt med 30 hk måtte jeg svinge båten rundt helt til den planet. Da rettet jeg opp båten og tuben spratt greit opp fra vannet.. alltid stramt tau.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.