Jump to content

E10 og vannutskillere

whisper

Recommended Posts

Har nettopp kjørt litt over 8t med ny motor montert på gammel båt som ble levert med ca 80L bensin fra i fjor på tanken. På disse 8t er ca 50L forbrukt før nye 50L E10 ble fylt på.

Har hele tiden vært litt redd for evt vann i tanken, så har selvsagt nytt vannutskillerfilter av typen med bolle i bunnen (Racor S3213). Har kjørt i litt sjø og fulgt med på innholdet i bollen. Ingen tegn til vann.

Forrige dagen monterte jeg ny propell til testing og dro ut i litt ruskete vær for å teste. Fikk motoralarm med rev limit og piping når motor ble satt i fri. Dette ble googlet til å bety vann i grovfilter på motor. Dagen etter ble dette sjekket og konstatert.

Grovfilter var 2/3 fullt av vann. Racor forfilter med vannutskiller viste ingen tegn til vann når jeg tappet av ca2dl.

Hva pokker skjer? Funker ikke vannutskillerfilter, eller har vannet i grovfilter på motor i hovedsak havnet der før E10 etterfylling og resterende vann i filter og tank er absorbert av E10? forbruk av bensin etter fylling av E10 er ca 10-20 liter. Mystisk.

Googlet litt på E10 og vannopptak. Fant diverse, alt fra tunge vitenskaplige artikler til mer forbrukerinfo.

E10 kan ta opp inntil 0,5% vann ved 15 grader og 0,7% vann ved 20 grader.

En passe lettbeint artikkel om emnet her:

https://www.boatus.com/expert-advice/expert-advice-archive/2014/january/three-ethanol-myths-clarified

I min tank vil da potensielt de 50L E10 jeg fylte ha tatt hånd om inntil 2,5dl vann gitt at den var tørr fra pumpa.

E10 er rett og slett noe svineri for båter veteranbiler og MC som kan bli stående en god stund! Spessielt for båter med store tanker som fylles opp og ikke brukes opp med en gang!   Bruke nyfylt E10 er sikkert ikke noe problem, men hos meg blir det ikke fylt noe annet enn 98 på båt og MC!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ooooops!!!

trodde ikke så mye vann/sprit blanding kunne skilles ut fra E10 når det var en dæsj vann i tanken. 

fikk ikke separasjon i glasset før jeg tømte hele filteret. 90% sprit i filter….

renset systemet og kjørte ti timer inne i fjorden (6-7L) og fikk 80% sprit i filteret etter dette…

konklusjon er at tank må ut og tømmes/tørkes. 

likevel anser jeg E10 for et minimalt problem med en viss bevissthet på vann i tank og holder tanken full når bår ligger til Kai/i opplag. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...