vikers Startet 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2005 (redigert) Heisan, På min fordeler er det noe som ligner en tennsats som har en ledning ut fra seg og festet på en skrue i bunndelen av fordeleren ( den gule/grønne). Fra denne skruen går det en ledning som jeg ikke vet hvor skal (den røde). Kan noen forklare? En annen ting er at jeg kjøpte en blå koil idag - der skal ledningen fra fordeler inn på toppen, men det er 2 fester med plass for 3 ledninger på hver. Hva skal festes her? Redigert 15.Desember.2005 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Brumle Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 (redigert) "Tennsats = kondensator, rød ledn til + coil andre polen på coil til-, de andre stikkerne på coil kan være til turteller eller lign. (tror det var sånn, lenge siden jeg drev med dette) Redigert 15.Desember.2005 av Brumle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 (redigert) "Tennsatsen", artig benevnelse forresten, er en kondensator. Denne er der for å minske gnistdannelse på stiftene. Alle fordelere med stifter har en slik. Den røde ledningen skal til - kontakten på coilen. På +kontakten skal det inn +strøm fra tenningsbryter. Etterskrift: Var litt for sent ute der. Redigert 15.Desember.2005 av Baisiken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 15.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 "Tennsats = kondensator, rød ledn til + coil andre polen på coil til-, de andre stikkerne på coil kan være til turteller eller lign. (tror det var sånn, lenge siden jeg drev med dette) "Tennsatsen", artig benevnelse forresten, er en kondensator. Denne er der for å minske gnistdannelse på stiftene. Alle fordelere med stifter har en slik. Den røde ledningen skal til - kontakten på coilen. På +kontakten skal det inn +strøm fra tenningsbryter. Etterskrift: Var litt for sent ute der. OK... Så + fra tenningsbryter til + på coil, men hvor skal den røde ledning på coilen. på minus, eller pluss? Takk forresten. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Marna Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Skjønner forvirringen :-) Din røde ledning skal til minus på coilen. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Baisiken Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 OK... Så + fra tenningsbryter til + på coil, men hvor skal den røde ledning på coilen. på minus, eller pluss? Takk forresten. Jeg mener fremdeles at mitt svar er korrekt, men jeg ser du har fått to forskjellige svar. Skjønner at du blir forvirret. Vent litt og se hva andre svarer. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 15.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Noen som kan bekrefte den ene, eller den andre varianten her? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Muhammed Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Skjønner forvirringen :-) Din røde ledning skal til minus på coilen. mvh M. Riktig Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Riktig Bøyer meg for den, var som sagt ikke helt sikker Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 (redigert) Riktig Rød (fra fordeler) på minus på coil ja...... Også her du henter ut turtallsignal på coil. + derimot har konstant pluss via tenningsbryter. Redigert 15.Desember.2005 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
index Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Ledningen fra fordeleren skal inn på minus på coilen ja. Stiftene bryter forbindelsen til jord på minussiden, slik at gnisten blir nødt til å slå over til jord på høyspentsiden... De ekstra uttakene på coilen har du høyst sannsynlig ikke behov for, det må i så fall være en ledning til turteller på minussiden (om du har turteller da). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vikers Svart 15.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Supert. Da byttes denne røde ledning til en sort en, og kobles til minus på coil. Der skal turteller også kobles til. + på coil kobles til + på tenningsbryter. Skal denne + innom sikring? Takk for all hjelp alle. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
index Svart 15.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Skal denne + innom sikring? Helst ikke. Dumt å få motorstopp på grunn av en røket sikring... Har faktisk aldri opplevd at det har vært sikring på denne (bortsett fra eventuell hovedsikring som en del nyere biler har da. Dekker som regel alt unntatt startmotor.). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vikers Svart 15.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2005 Ok, takk index. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.