Jump to content

Et fordelerspørsmål...

vikers

Recommended Posts

Heisan,

På min fordeler er det noe som ligner en tennsats som har en ledning ut fra seg og festet på en skrue i bunndelen av fordeleren ( den gule/grønne). Fra denne skruen går det en ledning som jeg ikke vet hvor skal (den røde). :confused:

Bilde

Kan noen forklare?

En annen ting er at jeg kjøpte en blå koil idag - der skal ledningen fra fordeler inn på toppen, men det er 2 fester med plass for 3 ledninger på hver. Hva skal festes her?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

"Tennsatsen", artig benevnelse forresten, er en kondensator. Denne er der for å minske gnistdannelse på stiftene. Alle fordelere med stifter har en slik. Den røde ledningen skal til

- kontakten på coilen. På +kontakten skal det inn +strøm fra tenningsbryter.

Etterskrift: Var litt for sent ute der.

Redigert av Baisiken (see edit history)

"Tennsats = kondensator, rød ledn til + coil andre polen på coil til-, de andre stikkerne på coil kan være til turteller eller lign. (tror det var sånn, lenge siden jeg drev med dette)

"Tennsatsen", artig benevnelse forresten, er en kondensator. Denne er der for å minske gnistdannelse på stiftene. Alle fordelere med stifter har en slik. Den røde ledningen skal til

- kontakten på coilen. På +kontakten skal det inn +strøm fra tenningsbryter.

Etterskrift: Var litt for sent ute der.

OK... Så + fra tenningsbryter til + på coil, men hvor skal den røde ledning på coilen. på minus, eller pluss? :confused:

Takk forresten.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

OK... Så + fra tenningsbryter til + på coil, men hvor skal den røde ledning på coilen. på minus, eller pluss? :confused:

Takk forresten.

Jeg mener fremdeles at mitt svar er korrekt, men jeg ser du har fått to forskjellige svar. Skjønner at du blir forvirret. Vent litt og se hva andre svarer.

:crazy:

Noen som kan bekrefte den ene, eller den andre varianten her?

Ledningen fra fordeleren skal inn på minus på coilen ja. Stiftene bryter forbindelsen til jord på minussiden, slik at gnisten blir nødt til å slå over til jord på høyspentsiden... De ekstra uttakene på coilen har du høyst sannsynlig ikke behov for, det må i så fall være en ledning til turteller på minussiden (om du har turteller da).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Supert. Da byttes denne røde ledning til en sort en, og kobles til minus på coil. Der skal turteller også kobles til. + på coil kobles til + på tenningsbryter.

Skal denne + innom sikring?

Takk for all hjelp alle.

Skal denne + innom sikring?

Helst ikke. Dumt å få motorstopp på grunn av en røket sikring... Har faktisk aldri opplevd at det har vært sikring på denne (bortsett fra eventuell hovedsikring som en del nyere biler har da. Dekker som regel alt unntatt startmotor.).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, takk index. :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...