Jump to content

Anbefaling til kjøp av ny gummijolle

Kjetil A. D.

Recommended Posts

Har i dag en Quicksilver 240 trendy med oppblåsbar dørk. Den har dessverre fått lekkasje i bunnen og diverse andre mangler, så behovet er kommet for ny jolle.

Jolle skal brukes når vi ligger på svai for å bringe hund og folk i land. Den vi har likte jeg greit ift bruk, men jeg vil gjerne gå opp litt i størrelse. Samtidig liker jeg ikke å slepe, og vil gjerne kunne legge den fremme på dekk (42 fot seilbåt) når vi seiler. Oppblåsbar kjøl og bunn har vært greit, men tenker kanskje aluminium dørk ift holdbarhet? 

Motorløsnkng har jeg. Trenger ikke noe fart, og har en 2,5hk som funker fint.

Noen der ute med tips og erfaringer? Størrelse, vekt, løsning? Gode tilbud der ute som man kjenner til?

Jeg har en Achilles LS4 med Hypalon/neopren duk. Den ser ut til å vare evig, den har lagt på dekk hver sommer i 25 år. Men det er vel bare brukte å få tak i. Jeg ser det er et nytt merke, GALA som lages i aluminium og Hypalon (eller Valmex, som også skal være bra). Men de kommer bare som RIB ser det ut til.

Kjøpte ny Quicksilver Alu Ultra Light i 2019. Allerede ganske klissete, så det er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Har kompis med samme erfaring. Selve skroget oppleves som bra i sjøen og vekten er jo overlegen på disse alu rib-ene.

Rib-en lever bak båten i dieseleksos, og blir nok ikke vasket så ofte som den burde, men uansett tenker jeg at den burde holdt seg bedre. 

Har en suzumar 290ds med oppblåsbar kjøl og alumiinium dørk. Den er lett og veier bare ca 45kg. Ikke så dyr heller. Ligger fint på dekk foran på vår 40 fot. Festene er litt spinkle. Se de sliter i davitene bak nå med 9,9 4takt. Så med liten påhengsmotor funker den fint. Med kraftig firetakt så er den litt vinglet. 

Landcrab skrev for 2 timer siden:

Kjøpte ny Quicksilver Alu Ultra Light i 2019. Allerede ganske klissete, så det er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Har kompis med samme erfaring.

PVC tåler dessverre alt for lite sollys? Har troa på at om man maler overflaten, før den rekker å bli klissete, kan man forlenge levetiden noen år. Malte jolla mi i 2018, da var den seig og lei å ha med å gjøre. Etter et år så jeg at malinga boblet litt her og der (muligens for dårlig med avfetting fra min side, gjerne kombinert med at jolla allerede var på vei til å gå i oppløsning), men samtidig, ser jeg på jolla i dag har det ikke blitt verre. Dermed er konklusjonen (for min del i alle fall) at tar man bryet med å male ei jolle med PVC-potonger før sola har fått gjort sitt kan levetiden forlenges betraktelig. Koster litt, men det gjør nå sannelig jollene også?

2 hours ago, Landcrab said:

Kjøpte ny Quicksilver Alu Ultra Light i 2019. Allerede ganske klissete, så det er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Har kompis med samme erfaring. Selve skroget oppleves som bra i sjøen og vekten er jo overlegen på disse alu rib-ene.

Rib-en lever bak båten i dieseleksos, og blir nok ikke vasket så ofte som den burde, men uansett tenker jeg at den burde holdt seg bedre. 

4 år gammel jolle som allerede er klissete? Den hadde i hvert fall jeg reklamert på. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...