Jump to content

Bukh DV36, er ettertrekking av topp nødvendig?


Skrulokk

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg stiller dette spørsmålet siden jeg har forsøkt å lese meg opp på dette, og egentlig kommet frem til at det å ettertrekke topplokksbolter muligens er mer følelsesmessig begrunnet enn fastslått av motorprodusent?

 

Vi har skiftet toppakning i forbindelse med en større jobb. Ved montering ble toppen trukket til etter instruksjon fra Bukh sin verkstedhåndbok for DV36, i riktig rekkefølge med 118nm.

 

Jeg har lest meg frem på diverse forum, og der varierer det med ettertrekking ved alt i fra etter første varmkjøring, etter 5 timer, til både 15 og 50 timer.

 

I verkstedhåndboka står det ikke nevnt noe om ettertrekking.

 

Er dette da strengt tatt nødvendig?

Link to post
Shortcut skrev 23 minutter siden:

Kort svar : ja......

Korte svar gjør meg ikke nødvendigvis noe klokere.
Da kunne jeg slått meg til ro med de 3-4 andre stedene jeg har lest meg til som sier at det skal gjøres, samt verkstedhåndboken som ikke nevner dette, og vært like forvirret etterpå.

Det jeg søker er et konkret svar som bekrefter eller avkrefter behovet, med en begrunnelse :)

Link to post

Noen topplokkbolter skal trekkes til på moment. Da kan ettertrekking være fornuftig og relevant. På mine gamle Volvo B18 og B20 - motorer har jeg praktisert ettertrekking, men funnet at det ikke var mye å trekke etter.

 

På noen motorer skal boltene trekkes til på vinkel. Hvor mye skal man da ettertrekke . . ? På min FNM-motor i Saowanee er det spesifisert vinkel og står ikke noe om ettertrekking. Derfor har jeg også utelatt det etter motoroverhalingen i fjor med bytte av toppakning. Det har nok lite å si når det er svært lange bolter og derfor relativt stor vinkel.

 

Husk alltid olje på gjenger og under bolthodene. Dersom du skal trekke til på vinkel kan du også med fordel smøre med fett fremfor olje.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 1 time siden:

Noen topplokkbolter skal trekkes til på moment. Da kan ettertrekking være fornuftig og relevant. På mine gamle Volvo B18 og B20 - motorer har jeg praktisert ettertrekking, men funnet at det ikke var mye å trekke etter.

 

På noen motorer skal boltene trekkes til på vinkel. Hvor mye skal man da ettertrekke . . ? På min FNM-motor i Saowanee er det spesifisert vinkel og står ikke noe om ettertrekking. Derfor har jeg også utelatt det etter motoroverhalingen i fjor med bytte av toppakning. Det har nok lite å si når det er svært lange bolter og derfor relativt stor vinkel.

 

Husk alltid olje på gjenger og under bolthodene. Dersom du skal trekke til på vinkel kan du også med fordel smøre med fett fremfor olje.

Tusen takk👌🏻

 

Jeg er vant til topplokksjobber fra bilbransjen. Der så jeg lite, om ingen, slike ettertrekkinger. 

 

Nå har vi kjørt ca 15 timer og da tenkte jeg å skifte olje og filter, samt drivstoffiltere og ettertrekke toppen. 

Da utføres det på samme vis som ved montering? 

Link to post
Skrulokk skrev for 2 timer siden:

Tusen takk👌🏻

 

Jeg er vant til topplokksjobber fra bilbransjen. Der så jeg lite, om ingen, slike ettertrekkinger. 

 

Nå har vi kjørt ca 15 timer og da tenkte jeg å skifte olje og filter, samt drivstoffiltere og ettertrekke toppen. 

Da utføres det på samme vis som ved montering? 

 

Moderne motore har overliggende kamaksel. Det betyr i praksis at boltene blir relativt lange og blir strukket mye i forhold til tykkelsen på toppakningen. Det betyr at ettertrekking blir mindre nødvendig. Når de dessuten ofte trekkes til på vinkel i stedet for moment vet jeg ikke hvordan man skal spesifisere en eventuell ettertrekking. En metode kunne være å måle momentet samtidig som man tilsetter til riktig vinkel. Da kan man bruke det momentet som utgangspunkt for ettertrekking hvis man ønsker.

 

Eldre motorer hadde underliggende kamaksel. Da var topplokket relativt tynt og boltene korte. Det var vanlig med tiltrekking på moment og ettertrekking med samme moment. Dersom det skal gjøres helt perfekt ettertrekker man allid såpass at bolten beveger seg litt, slik at man overvinner hvilefriksjonen og derved får riktig moment.

 

Ved tiltrekking på moment er riktig moment avhengig av smøringen som alltid (?) forutsetter oljesmøring. Ved tiltreking på vinkel er det gunstig å ha så lite friksjon som mulig for å lette tiltrekkingen. Det oppnår man best med fett både på gjenger og under skruehodet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Takker for utfyllende svar, NilsPils :)

Da har jeg vært i snekka og kontrollert moment på boltene jeg kom til.

Alle på venstre side av toppen satt med riktig moment, alle på høyre side lot seg ikke sjekke da vippetøyet til ventilene sitter rett over boltene og hindrer tilgang.

Link to post
Skrulokk skrev for 3 timer siden:

Takker for utfyllende svar, NilsPils :)

Da har jeg vært i snekka og kontrollert moment på boltene jeg kom til.

Alle på venstre side av toppen satt med riktig moment, alle på høyre side lot seg ikke sjekke da vippetøyet til ventilene sitter rett over boltene og hindrer tilgang.

 

Kjenner meg igjen der fra andre motorer med underliggende kamaksel. Man må egentlig demonter vippearmene for å sjekke momentet og juster ventilklaringen igjen etterpå dersom man ikke har spesialnøkkel for oppgaven (kråkefotnøkkel).

 

Men når de andre boltene fremdeles hadde riktig moment ville jeg gjort som de fleste bilemkanikere ville ha gjort: krysset av for utført jobb . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...