Jump to content

Senke flipper 630 for å passere under bru

Nolsen89

Recommended Posts

Lurte lit på eg har en flipper 630 oc og en jernbane bru, der ikke liker hver andre.

Tenker lit på og legge i en 100 liter vanntank i bunnen av båten som kan fylles, når eg skal unner brua.

Vil 100 liter / 100 kilo jør noen stor forskjell på høyden over vannlinjen?

Tipper du må opp i minst 500 kg for at det skal monne :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

hvor mange cm ekstra høyde trenger du for å være sikker på å komme under brua?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

J-Å skrev 1 minutt siden:

Kalesjen? Kan du ikke finne en løsning for å senke den?

Tenk om det regner :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 1 time siden:

Tenk om det regner :giggle:

da er det jo bare å ta den ned noen timer før man skal under brua, så blir det fort noen cm mer klaring :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

2 minutes ago, steib said:

Hva forventet du egentlig av fornuftige svar på det dustete spørsmålet ditt?

Hva tenker du selv om det svaret her? 

Tenk om det var deg som lurte, og måtte tåle spott og spe fordi du ikke er allvitende.

I boka mi finnes det ikke dumme spørsmål, bare idioter som ikke tør spørre, og deretter må gjøre det på den dyre måten.

Det er et legitimt spørsmål. Vi har en bru her, som vi må under for å bytte fjord. Dessverre er det ikke alltid at vannstanden passer med det tidspunktet jeg ønsker å passere. Så da må jeg enten gjøre broen høyere eller båten lavere. Jeg har fortsatt ikke funnet en løsning på det, så det er bare å vente til vandstanden blir lav nok til at jeg kommer under med båten.

Kan du legge ned kalesjen ned de ti minutter det tar å passere. eller er det båtens konstruksjon som er for høy?

Nolsen89 skrev for 9 timer siden:

det kritiske punkt er bak med kalesjen..

dvs kalesjen tar i mens resten går under? da må det vel være enklere å ta ned kalesjen enn å styre med ekstra ballast for å få båten til å ligge dypere i vannet?

(ser bildet ble litt forvrengt når det ble lagt inn her, eller er det bare hos meg? )

https://cdn.nettivene.com/live/699420/Moottorivene-Flipper-15a468e9be16b15d-large.jpg

Ikke

14 minutes ago, ivar said:

dvs kalesjen tar i mens resten går under? da må det vel være enklere å ta ned kalesjen enn å styre med ekstra ballast for å få båten til å ligge dypere i vannet?

(ser bildet ble litt forvrengt når det ble lagt inn her, eller er det bare hos meg? )

https://cdn.nettivene.com/live/699420/Moottorivene-Flipper-15a468e9be16b15d-large.jpg

Ikke bare hos deg, den ble litt kompakt.

Nolsen89 skrev for 9 timer siden:

det er påvirket av elva, har prøvet og google, trur ikke der finnes noen tidevannsmåling i egersund området.

Det er en helt naturlig grunn for ikke å være noen tidevanns tabell for Egersund. Egersund har ikke noe Flo å fjære.

Nullpunktet ligger rett sør for sørasundet.

Eneste som påvirker vannstand ute på Launes bru, er når det er flom i Tengs/Bjerkreims elva.

Tidligere var det mer variasjon, ut ifra elva, men etter ombygging av brua å åpning av sundet, så er det svært lite uten om når det er skikkelig flom i elva.

Så er nok det enkleste å ta ned kalesjen når du skal passere. Skal du passere ofte, så bytter du båt, til båt som er mer egnest for området, eller du får deg plass inne i byen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...