Jump to content

Motorbåt, anbefalinger.. Ca 26-29 fot med overnattingsmulighet

Anonym

Recommended Posts

Jeg vurderer å bytte båt.

Krav til ny båt er ca som dette:

Ca 26-29 fot, under 3 meter bred

Sitteplass innendørs for minst 5 personer, kalesjebåt er uaktuelt

Overnattingsplass for minst 4

Mulighet for enkel matlaging

Toalett med utslipp til sjø enten direkte eller via septiktank

Til en viss grad isolert

Hvis ikke defroster og varme må det være kurant å montere slikt i båten

Dieselmotor, rekkevidde minst 200nm på innebygget tank

Marsjfart på minst 22 knop, gjerne noe mer

Må tåle skarp ekkel sjø relativt godt, CE-merking minst kategori B

Må være kurant å få på en passende montering av gummibåt på badeplatform ell

Det må også være kurant å montere ankervinsj i front med tanke på å ligge på svai

Ingen teak eller lignende eksponert for vær og vind

Prisen bør ikke overstige ca 8-900k, fortrinnsvis skipsregistrert

Noen gode råd?

2 hours ago, Captain A said:

NB 870 høres ut som eit perfekt valg ut fra din status …..

Den er nok for bred med sine 3,3 meter mot mitt krav som er at båten er under tre meter..

Dette er dessverre et av kravene som er absolutt

Anonym skrev for 5 timer siden:

Den er nok for bred med sine 3,3 meter mot mitt krav som er at båten er under tre meter..

Dette er dessverre et av kravene som er absolutt

Setter du disse filtrene i et finn-søk blir utvalget raskt snevert tror jeg. Båter idag blir raskt 3 meter bred. Selv weekendcruisere med kalesje blir 2.80.

Delta, Hydrolift SUV (hvis du finner en som ikke ligger opp ned...:), usikker på Nordkaps Grand Coupe. Commuter 8 er kanskje rett under 3meter?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Viknes 830 er under 3 meter men vil tro den neppe klarer 22 knop på marsj under annet enn optimale forhold og at det kan bli snaut med sitteplass til 5 inne. 

Vet ikke om noen av disse Ranger tugs båtene kan treffe på kravene, tror de er ganske smale pga muligheten for å trekke dem på henger i usa. Fås vel både som diesel og utenbords men blir trolig i dyreste laget.

Jeg kan anbefale Jeanneau 895. 

Den treffer vel de alle kravene (bortsett fra diesel)

Andre er at busjettet ditt blir noen 100' lapper for lav ut fra de som ligger ute på finn nå. Men det har vært eldre på finn til ca den prisen. 

7 minutes ago, Thomas_h said:

Jeg kan anbefale Jeanneau 895. 

Den treffer vel de alle kravene (bortsett fra diesel)

Andre er at busjettet ditt blir noen 100' lapper for lav ut fra de som ligger ute på finn nå. Men det har vært eldre på finn til ca den prisen. 

De ser ikke så dumme ut, men forbruket blir litt voldsomt. Jeg ser det også er kun Offshore-utgaven som ville passet for meg (kun den som er CE-kategori B).

Jeg hadde faktisk allerede en Jeanneau Merry Fisher på shortlisten min, det er en 855.

Andre som står på lista foreløpig er:

Delta 29 SW (ligger en ute nå)

NB 820 Sport

Anonym skrev for 5 timer siden:

De ser ikke så dumme ut, men forbruket blir litt voldsomt. Jeg ser det også er kun Offshore-utgaven som ville passet for meg (kun den som er CE-kategori B).

Jeg hadde faktisk allerede en Jeanneau Merry Fisher på shortlisten min, det er en 855.

Andre som står på lista foreløpig er:

Delta 29 SW (ligger en ute nå)

NB 820 Sport

Jeg har ikke kjørt Merry Fisher 855 eller 895, men de mindre variantene for eksempel 755 er ikke det jeg ville kategorisert som god i litt sjø. Bredden og volumet gjør at de slår hardt i motsjø.

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Jeg har ikke kjørt Merry Fisher 855 eller 895, men de mindre variantene for eksempel 755 er

Jeg har prøvd 755,795 og 855 og synest 895 er en del bedre satt sammen. 

Jeg har akkurat solgt en 895 Marlin/sport, og jeg var ganske fornøyd med sjøegenskapene. Gått fra bergen til Sørlandet noen ganger og gått i en del dårlig vær. Jeg måtte fikse alle de tynne kryssfineplaten med lyd-isolering da de skapte mye lyd i skarp sjø. Var noe ander løse skapdører etc som måtte strammes noe. 

Anonym skrev for 8 timer siden:

De ser ikke så dumme ut, men forbruket blir litt voldsomt.

Ja, er noe høyere pga bensin vs diesel. Men noe lavere utgifter på vedlikehold (i hvertfall om du snakker om drev). 

Forbruket spørs litt på motorisering virker det som. Var en som klarte langt ned på 2 tallet, mens jeg ikke kom under 2.7. 

Bilde fra min siste tur med båten sist uke. 20230627_205851.jpg.061820fb590feb7970542be2da99f2f7.jpg

Videre; 

- Båten har 4 faste sengeplasser

- Klasse B (i offshore)

- Ca 29 fot og 295-299cm bred.

- 25-30kn marsj fart

- bysse for enkel matlaging, og kjøleskap.

- "defroster" og webasto i de fleste, og kan legges inn om det ikke er der.

- toalett og tank og som oftest vvb og ferskvann. Toalett med stå-rom og dusjmulighet.

- en av de få "småbåtene" med 3 dører innvendig. (2 x lugarer og 1 toalett).

- ikke direkte isolert, men har skrog og innerliner, opplever den i hvertfall som ok å varme opp midt på vinteren med 4kw webasto. 

- 200nm+ rekkevidde

- teak er sjelden. Jeg hadde synteak. Mye lettere å holde båten ren året rundt enn "non-slip" gpr, men skjønner hvis du ikke ønsker noe av det. 

- montering av jolle er mulig, men ikke vet ikke om det selges over disk: jeg har sett mange bilder med en bøyle over motor fra badeplatform. 

- sidedør ved styreposisjon, og port gjennom skrog rett inn på kaien. (I tillegg til bakdør.

- mye luftemuligheter i alle rom, store takvinduer. 

Ellers finnes benetau 9 (vet ikke mye om den, men lik som jeanneau). 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...