PolarOslo Startet 3.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2023 Korleis vet eg at lufteskruen på min D3 er lukket? Kort bakgrunn: Motor har vært litt seig å starte hele vår, har trodd at det har vært elektrisk. Når den vel er i gang har alt vært gullende godt. Helt til for ei lita uke sia, da kom den berømte røde varseltrekanten på ved pådrag og strupet omdreininger på motoren, så eg returnerte til havn. Uansett, i påvente av svar fra båtdoktoren begynte eg å sjekke litt på egen hånd, og ville se om det var luft i systemet. Trykket til på pumpen (den svarte knotten), og til min overraskelse kom det ut diesel fra lufteskruen uten at eg hadde rørt den. Første innskytelse er jo at da er det mulig at det kan ha kommet inn luft der, spesielt når båten har ligget stille. Så skulle eg skru til skruen igjen, og her lurer eg på en sak, det virker ikkje som den tar tak i det heile. Dvs, i stilling som på bildet er den litt stram, (la oss kalle det nord-sør), mens i øst-vest posisjon er den løsere. Mitt spørsmål er todelt: 1. Er det slik den lufteskruen skal fungere, eg innbilte meg at denne skulle kunne strammes noenlunde som en normal skrue? (I nord-sør posisjonen kommer det ikkje ut diesel ved pumping). Eller er det slik at den skal teites ganske fast? 2. Ikkje bare startet motoren problemfritt, det var heller ikkje tegn til varselsmeldingene. Er det da relativt trygt å ta båten utpå for testkjøring? Sitér dette innlegget Link to post
PolarOslo Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 Tja, det viser seg altså at den var knekt. Er det en noenlunde grei måte å ordne dette (tror gjengene i godset er kjørt også), eller er det bare å bytte hele filterinnsatsen? Sitér dette innlegget Link to post
paolsen Svart 3.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 1. I praksis er lufteskruen en «helt vanlig skrue» som må skrus godt til 2. Ja, går det bra i noen minutter på tomgang, er det bare å kjøre avgårde :) Redigert: Og der var du før meg… Er skruen knekt, og godset dårlig, ja da spørs det om du ikke må bytte hele greia - men det er det nok andre her som vet bedre enn meg Sitér dette innlegget Link to post
PolarOslo Svart 3.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 paolsen skrev 36 minutter siden: Redigert: Og der var du før meg… Er skruen knekt, og godset dårlig, ja da spørs det om du ikke må bytte hele greia - men det er det nok andre her som vet bedre enn meg Takk for info uansett, blir å sjekke kompleksitet på dette i morgen. I beste fall er det å løsne to slanger og to festebolter, i verste fall er det vel masse styr med luft og pumping og alt mulig som kan gjøre ting verre ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Kansje du kan borre ut gjengene, og gjenge nye gjenger med større dimensjon. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Er vel ikke umulig at det går an å sette inn gjengespiral om gjengene er kjørt, men dingsen bør vel av og gjøres ren så du slipper spon i systemet. Du er jo på ‘feil’ side av filtrene. Sitér dette innlegget Link to post
PolarOslo Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Det blir helt ny filterinnsats. Koster ikkje allverden, og overgår med et par syvmilssteg mine kunnskaper når det kommer til borring etc. Føler mest på at første gangen en skal borre eller sette inn ny spiral er det greitt om det ikkje er en vital del av drivstoffmekanismen til en relativt fintfølende motor. Tusen takk for alle innspill!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.