Jump to content

Spørsmål om lufteskrue på D3, er den løs?

PolarOslo

Recommended Posts

Korleis vet eg at lufteskruen på min D3 er lukket?

Kort bakgrunn: Motor har vært litt seig å starte hele vår, har trodd at det har vært elektrisk. Når den vel er i gang har alt vært gullende godt.

Helt til for ei lita uke sia, da kom den berømte røde varseltrekanten på ved pådrag og strupet omdreininger på motoren, så eg returnerte til havn.

Uansett, i påvente av svar fra båtdoktoren begynte eg å sjekke litt på egen hånd, og ville se om det var luft i systemet. Trykket til på pumpen (den svarte knotten), og til min overraskelse kom det ut diesel fra lufteskruen uten at eg hadde rørt den. Første innskytelse er jo at da er det mulig at det kan ha kommet inn luft der, spesielt når båten har ligget stille.

Så skulle eg skru til skruen igjen, og her lurer eg på en sak, det virker ikkje som den tar tak i det heile. Dvs, i stilling som på bildet er den litt stram, (la oss kalle det nord-sør), mens i øst-vest posisjon er den løsere.

Mitt spørsmål er todelt: 

1. Er det slik den lufteskruen skal fungere, eg innbilte meg at denne skulle kunne strammes noenlunde som en normal skrue? (I nord-sør posisjonen kommer det ikkje ut diesel ved pumping). Eller er det slik at den skal teites ganske fast?

2. Ikkje bare startet motoren problemfritt, det var heller ikkje tegn til varselsmeldingene. Er det da relativt trygt å ta båten utpå for testkjøring?

20230703_135915.jpg

1. I praksis er lufteskruen en «helt vanlig skrue» som må skrus godt til

2. Ja, går det bra i noen minutter på tomgang,  er det bare å kjøre avgårde :)

Redigert:

Og der var du før meg…

Er skruen knekt, og godset dårlig, ja da spørs det om du ikke må bytte hele greia - men det er det nok andre her som vet bedre enn meg 

paolsen skrev 36 minutter siden:

Redigert:

Og der var du før meg…

Er skruen knekt, og godset dårlig, ja da spørs det om du ikke må bytte hele greia - men det er det nok andre her som vet bedre enn meg 

Takk for info uansett, blir å sjekke kompleksitet på dette i morgen.

I beste fall er det å løsne to slanger og to festebolter, i verste fall er det vel masse styr med luft og pumping og alt mulig som kan gjøre ting verre ?

Det blir helt ny filterinnsats. Koster ikkje allverden, og overgår med et par syvmilssteg mine kunnskaper når det kommer til borring etc. 

Føler mest på at første gangen en skal borre eller sette inn ny spiral er det greitt om det ikkje er en vital del av drivstoffmekanismen til en relativt fintfølende motor.

Tusen takk for alle innspill!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...