Jump to content

Kabelgjennomføring ut til ankerboks

Goddis77

Recommended Posts

Måtte bytte defekt ankervinsj og den nye vinsjen har kabler innebygget i enheten. Disse må trekkes gjennom skroget i båten.

De gamle kablene går gjennom en skroggjennomføring som ser ut som er limt, og dermed vanskelig å bruke om igjen.

Noen tips til gjennomføring som kan brukes i dette området? Er 3 kabler som må gjennom.

Ttor skrev for 7 timer siden:

Er det inne i en sånn kasse som står på badeplattformen? På min går kablene bare gjennom er stort hull i skroget. Ingen tetning rundt kablene. 

Er en sånn kasse ja. Kan være at det letteste er å ta ut vinsjen igjen og mekke til hullet. Hvis jeg lar det være åpent vil nok vann kunne komme inn. Har helst lyst til å få til noe kjenner jeg.

J-Å skrev for 7 timer siden:

kan sjekke ut de der :smiley:

Må uansett også skjøte kablene på innsiden. De er ikke lange nok.

Faxen skrev 53 minutter siden:

Du kan jo ha drenering i bunnen av kassa. Det vil jo følge med vann inn, når du drar inn tau/kjetting.

Det er drenering i bunn, men tenkte at det kunne komme regnvann inn hullet der, men det er kanksje ikke et stort problem= Hmm... får se hva jeg finner ut av i dag. Det ser ut som noe er limt eller noe der, for kablene sitter dønn fast inne i gjennomføringen i dag.

Hvis hullet ikke er veldig stort kan du fylle rundt kablene med sika. Taper du tett på utsiden med blank plastteip kan du fylle fra innsiden og få en rimelig ok overflate på utsiden. Pump først inn mellom kablene og der det er trangest og deretter de større områdene.

Mons

Da har jeg vært nede i båten igjen.

Tok ut vinsjen for å se på kablingen, og det førte som skjedde da var at den ene bolten knakk :headbang: . Dette er jo vinsjbytte fra h….!

Så også etter en del demontering av ankerkassen hvorfor kablene henger fast.

Hullet i kassen er på toppen av denne, mens hullet i skroget er ca halvveis nede på kassen. De som har montert forrige har dermed dratt kablene bak kassen og teitet kassen fast i kablene! Ikke rart dette her ikke rørte på seg..

Så da må jeg først få ut den knekte bolten, før jeg kan bryne meg på hva jeg gjør med hullene.

Enten kan jeg demontere mye mer for å komme til hullene med kablene, eller så må jeg borre nytt hull i kassen ca midt på i høyde. Kjenner jeg er usikker her nå..

Vi snakker om ledningshullet i ankerkassa, ikke sant? Ikke skroget? 

Hver gang du hever ankeret kommer du til å dra saltvann, leire og drit inn i ankerkassa via kjetting/blytau. Noe av dette vil sprute litt rundt i kassa mens vinsjen jobber. Har du frittfallsvinsj kan vann fra fuktig tau/kjetting slynges rundt i kassa når ankeret slippes. Det som eventuelt kommer inn i kassa via ledningshullet vil bare være noe regnvann eller veldig sjelden en dråpe saltvann eller to fra sjøsprøyt eller lignende, og hvis jeg har forstått deg korrekt så vender hullet inn mot skrogsiden så det er vanskelig å få «direkte sprut» inn den veien. Det som kommer seg inn via hullet vil være mye mindre skadelig for motor/elektronikk i kassa sammenlignet med saltvannet som kommer inn med kjetting/tau.

Jeg ville derfor ikke vært så veldig redd for dette hullet. Tett så godt du kan med Sika eller tilsvarende, og sørg for at det vannet som eventuelt slipper inn gjennom hullet ikke kan renne langs kablene og rett til motor/koblinger. Legg kablene i en liten bue inne i kassa, så blir dette så bra, så.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Tror jeg lager nytt hull i ankerboksen for kablene for lettere å kunne føre kablene.

Får ikke plass til trinnbor i metall, så er det gode alternativer for å lage hull som er plass til 3 kabler? Hullet må nok være mellom 24-30mm tipper jeg.

Prosjektet startet med å få ut den knekte bolten. Viste seg å være en drittjobb som ikke gikk med grisepikk.

Måtte derfor demontere hele greien og prøve andre metoder.

IMG_3661.jpg.42ec4500219e436e4b37ac77ab3a1926.jpg

Løsningen ble å borre ut bolten og sette inn reparerings gjenger.

IMG_3663.jpg.958dc5d6d81853246506f6ea62cdce21.jpg

Borret hull i ankerkassen i nærheten av hullet i skroget. Mye enklere å jobbe da.

Når alt var montert sammen og fikk testet enheten igjen, så virket det som det skal. Eneste er at på fjernkontrollen så er kommandoene motsatt nå, men det kan jeg leve med en stund kjenner jeg :smiley:

IMG_3666.jpg.31b6db4d53674026cb1cde57dc77617b.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...