Jump to content

28-32fot, 200-300hk, årlig eiekostnad? (Østlandet)

Mole

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt lenge på å kjøpe meg en fritidsbåt. Jeg ser for meg en 28-32 fots båt ca. 2005 mod. Én motor 200-300 hk. Hvis man skal prøve å anslå de årlige utgiftene til båtplass, opplag, årlige service. Altså ikke ekstra utgifter til reprasjon og drivstoff. Hva regner dere sånn cirka med i årlige utgifter? 

Her er ingen fasit.Som Lars nevnte er båtplass fra gratis til 20000 skal du sette bort alt fra vask polering og service eller gjøre noe selv opplag inne eller ute? Beste er å skjekke de forskjellige ting der du bor lag liste å innhente priser eller gjør som mange lukk øynene for utgifter til båt å kos deg isteden

Ok, takk for svar. Bor på Østlandet, så blir nok strekningen Holmestrand-Tønsberg. Har hørt at man må regne med ca. 10 000 i året, veit ikke om det stemmer. Tenker å ta vår/høstpuss sjøl. Hvor mye ligger en vanlig service på? Ta opp/sette ut båten, hvor mye må man regne med da? Takk for svar?

Som nevnt ingen fasit og erfaringen min er at det går en del til ting man kanskje ikke tenker over. Bare fortøyning, fendere, slitedeler til toalett, etc etc. drar noen kroner.

Hadde selv en 30 fot med utenbords for ett par år siden i Holmestrand området. 

Sommerleie; ca 8.000,-. Lagring inne vinter ca 14.000,-ink løft opp og ned. Service ca 6.000,-. I tillegg kom som sagt de andre tingene som er mer engangs utgift. 

Vi valgte å betale mer å få en nyere båt. Koster ekstra,men vi hadde da garanti og mye mindre risiko for store utgifter. Gjorde båtpussen selv, men ville ikke selv ta motor etc. Valgte også utenbords, og opplevde det som billigere og enklere enn innenbords og drev. Kan du gjøre ting selv og får tak i ting som er holdt godt vedlike kan du sikkert spare deg noen kroner.

Båt er ikke lønnsomt, men det kan likevel være en god investering ?

Hulda skrev for 3 timer siden:

Ca. kr.30000/år.

Denne stemmer også med mitt anslag, muligens litt på konservative siden?

Det som er verdt å huske på er å ta høgde for de små utgiftene som utgjør en del tilsammen. Sjølv om man f.eks velger å gjøre vårpuss og vinterkonservering sjølv dukker det gjerne opp utgifter, f.eks førstegangsinnkjøp av presenningsstativ, div frostvæsker, alskens pusse/polerings/malekjemikalier, osv osv. 

Det er også forskjell på service på påhengs v innenbords v drevinstallasjon, drev trenger separat vedlikehold ettersom eg har forstått.

40 fot seilbåt

Enkle estimater under. 

Båtplass: 8000

Forsikring: 13 000

Diesel: 6000

Båtløft: 8000

Stoffing/polering/service: 4000

"Avskrivning" seil og løpende rigg: 10 000

Diverse mekk (nye slanger, toalett, batteri, tau mm). 5000

Koster nok 50-60k i året, noen år mindre, andre år mer. Alt gjøres selv (timene er gratis ??)

Jeg har hørt tommelfingerregelen "20% av kjøpesummen, per år".  Det høres mye ut, men det er også mye styr med båt - særlig om man har som formål å ha en velholdt båt.

En ting jeg observerer gang på gang på baatplassen.no, det er svært store forskjeller både i båttyper, båtbruk, samt hva folk legger i begrepet "båtliv" - derfor vil det også være svært store forskjeller i kostnaden med båthold.

Som båteier ender man etterhvert opp med å være både hobbyelektriker, hobbyrørlegger, hobbysnekker, hobbymekaniker, hobbyrigger, hobbyepoksyogglassfiberarmeringsekspert, etc, etc.  Dersom man er dyktig med hendene og ikke regner noe timeskost på arbeidet man selv legger ned, så kan båtholdet bli en relativt billig affære.  Dersom man ved hver eneste korsvei sier "dette kan jeg ikke noe om, dette setter jeg bort til profesjonelle", så blir det etterhvert svært dyrt.  Kvaliteten på profesjonelt utført arbeid kan også variere veldig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er jo forøvrig snakk om en ganske kraftig motorstørrelse - da ser jeg jo fort for meg at drivstoff blir en svært viktig faktor i regnestykket, men igjen ... folk har veldig ulik oppfatning av begrepet "båtliv" og "båtbruk".  Selv har jeg seilt ned til Middelhavet, andre sitter helg etter helg og ser på solnedgangen i fra hjemmehavn ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Den største utgiften ved å eie båt er renteutgifter, som nå er ca5%. Kanskje du har pengene til båt liggende, og ikke regner dette som en utgift, men hvis du har penger liggende, så kan du sette de på fond å få 8-10% avkastning. Så kapital-kostnad er en utgift. 

Den andre er verditap. Ja, det har vert noen gode år de siste fem årene med null kanskje ingen verditap, men historisk så er det ikke slik. Ser en på en 10årsoeriode så taper båter seg i verdi. Regn 5% her å. 

Dette er to utgiftsposter som mange "glemmer". Kan jo være greit å lure kona, men ikke så smart å lure seg selv. Jeg har inntrykk av hvis folk avslutter sin båtkariere etter fem år, så hører en ofte at de sier det ble dyrere enn de hadde trodd. 

Det jeg har erfart etter noen år i bransjen, er at hvis man tar antall fot å ganger det med pi (3.14) så får man sånn ca det det koster i året hvis man setter vekk alt (lagring, vask, konservering, service, polering, løfting) 

MEN det skal sies at psykolog timer er dyrt det også, så bare kall båtbudsjettet for mental helse budsjettet. I juni var det jo menns mentale helse månde, da kunne du kjøpt hva som helst og kommet unna med det :) men ikke så mange vet det, siden pride overtok hele juni 

Jeg tør ikke å regne på hva det koster nøyaktig, men har et forsiktig estimat her. Har en nyere daycruiser på 20 fot til rundt 500k. Avskrivning lån/verditap har lagt på rundt 30k i året. Jeg er med i en båtforening, så båtplass pluss oppplag koster rundt 6000 i året inkludert strøm. Vedlikehold rundt 10.000 i året. Det er inkludert alt fra service på motor, bunnstoff, diverse vaskemidler, og alt mulig stasj som må byttes ut og vedlikeholdes. Drivstoff rundt 20.000 kroner.  Forsikring rundt 6000. Totalt blir det rundt 72.000 kroner i året for min lille daycruiser. Da jeg gjør jeg mye av arbeidet selv. Eneste jeg setter bort er service på motor. 

Jeg regnet på det i fjor. Har en 33 fot med innenbords dieselmotor. Med alle kostnader unntatt finanskost så kostet den meg rett under 100.000.- Det inkluderer da alle kostnader jeg har hatt inkl. delekost på ca. 36.000.- til nødvendige reparasjoner som jeg gjorde selv. Litt mindre i år regner jeg med da jeg ikke hadde like mange reparasjoner.

Når man begynner å regne på det så er båt ikke noe annet enn en stor utgiftspost, så en skal like det godt for å velge å bruke penger på det.

Men mye er glemt når en sitter der på skjæra med den første ølen i handa.....

/Baard

Baard skrev 45 minutter siden:

Når man begynner å regne på det så er båt ikke noe annet enn en stor utgiftspost, så en skal like det godt for å velge å bruke penger på det.

Men mye er glemt når en sitter der på skjæra med den første ølen i handa.....

Mental Helse budsjett :) båt er balsam for sjela og en fin måte å rømme fra alt og alle noen timer eller dager :) 

men når jeg ser de 2 siste innleggene, så er ikke Pi så langt ifra sannheten 

Båtliv er dyrt, særlig når størrelsen passerer 28-29 fot. Jeg har de siste årene hatt et lavbudsjettsbåthold med årlige kostnader under 10 000,-. (+ finanskost). Har en velholdt etap 24i (26 fot) med utenbordsmotor og da er de årlige utgiftene stort sett knyttet til båtplass, forsikring og noe løpende vedlikehold. Har båten oppe hvert annet år. Bruker båten svært mye, gjerne 60-70 dager årlig og føler jeg får god valuta for det jeg bruker på båt. Nå derimot vurderer jeg nyere større seilbåt på 32-34 fot og da budsjetterer jeg med rundt 75 000,- i årlige utgifter på en båt med bruktpris rundt 800k. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...