Jump to content

28-32fot, 200-300hk, årlig eiekostnad? (Østlandet)

Mole

Recommended Posts

9.8m seilbåt. i Fjor vinter sto båt på land for bytte av gjennomføringer mm. Da ble årskostnad på rundt 50 000,- for båtplass og vedlikehold. i år var båt på vann og vi har valgt å la den ligge 1 år til før vi tar den opp. I år er kostnader på 20 000,- for båtplass sommer og vinter, 5000,- i vedlikehold og 5000,- i oppgraderinger. 

Dette er en gammel båt. Har du en ny båt vil vedlikeholdet være billigere, men da igjen er man gjerne litt nøyere og betaler noen for service etc. istedenfor å gjøre det selv. Det er litt vanskelig å gi et godt objektivt da det er mange faktorer som spiller inn.

Hulda skrev 12 minutter siden:

Hulda, skroglengde 13 meter, koster rundt 60000/år. Herav båtplass og kasko ca. 26000. 

Men du er eksepsjonelt dyktig og har også (ser det ut som) vesentlig lavere utgifter til båtplass enn mange. Så sånn sett ikke helt representativ, mer et forbilde for hva man kan få til.

4 hours ago, Eika said:

MEN det skal sies at psykolog timer er dyrt det også, så bare kall båtbudsjettet for mental helse budsjettet. I juni var det jo menns mentale helse månde, da kunne du kjøpt hva som helst og kommet unna med det :)

For min del føler jeg tidvis at det blir så mye stress med båtvedlikehold og annet medfølgende ansvar at det umulig kan være sunt for min mentale helse.  Men dersom man regner på alt vi kanskje ville blåst bort på hotellopphold, flybilletter og andre ferierelaterte kostnader (og kanskje ikke - det går jo også fint an å feriere med telt i lokalområdet), samt at jeg får litt ekstra inntekter av å leie ut mens jeg er bortreist, så kanskje, kanskje, er båten økonomisk et plussprosjekt.  Og kanskje ikke.

Det er uansett en ubetalelig frihet å ha hele familien ombord og bare kunne kaste loss og seile avgårde.  Små barn (og flere av dem) i kø ved sikkerhetskontrollen på flyplassen, som plutselig setter seg på bakbena og ikke vil på ferie når alt er bestilt og betalt og det bare er halvannen time til flyet går, etc ... det forekommer meg også å ha vært en stor "stresskostnad".  Vi har hatt tilfeller hvor yngste bare har tatt rennafart og sprunget gjennom sikkerhetskontroll på flyplass - med ryggsekk slik at alt av alarmer gikk av og startet å pipe (Russland) eller passkontroll (Kina), og blitt borte for oss - personalet har ikke løftet en finger for å gjøre noe med situasjonen, tvert i mot (ungen gled altså rett igjennom sikkerhetskontrollen, uten å få ryggsekken scannet, mens vi måtte kle av skoene og sende de gjennom sikkerhetskontrollen før vi kunne springe etter ham - på samme flyplass har jeg også en gang funnet en stor, lang saks liggende henslengt inne på badet).  But I digress ... :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Som man kan se finnes det like mange svar som båteiere, men kostnader som båtplass, forsikring, opplag og finanskostnad er ganske enkle å finne frem til, når man vet hvilken båt man ønsker, hvor man holder til og hvilket ønske man har av å gjøre vedlikehold selv. Det som er vanskelig å beregne er verditap, reparasjoner og oppgraderinger. Hvis man ser til de områder i en båt som koster mest er det vel motor, seil (for seilbåter) elektronikk, og i viss mån kalesjeTekstil og lignede. 

En motors levetid er jo vanskelig å beregne nøyaktig, men et gjennomsnitt er vel kanskje 20 år? Elektronikk er vel noe sånt som 10 år, en ivrig seiler seiler vel maks 10 år med samme seil, mens en familie nok kan la seilene vare i 20 år. 

Vet man så kostnaden for motor, seil elektonikk kan man jo regne seg frem til et ca årlig beløp som må avsettes til oppgraderinger eller avskrivning, avhengig av hvor i båtens livsløp man eier den. 

Havelle skrev for 2 timer siden:

Men du er eksepsjonelt dyktig og  mer et forbilde for hva man kan få til.

Kjøper den :-)

Motoren til Hulda er ikke nyere enn 1987. Modifisert bilmotor. Den bare går og går. Seilene er fra 2002. Byttet UV-beskyttelse på genoaen. Henger på masten 12 mnd/år. Ellers ingenting. Nytt bomkapell før corona. Begynner å komme i markedet for løpende rigg + skjøter. Har holdt i 20 + år.

Hei.

Me har ein seglkatamraran på 38 fot. 1995 modell. Me har hatt båten i 19 år.

Jamnt vedlikehald, og (minst) ein stor ting i året.

Denne våren har vore den dyraste sidan me var på langtur.

Eg plar gjera det meste sjølv, men i år har det gått over 50 000 berre til elektrikar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...