Torsen67 Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Komodo skrev 2 minutter siden: Hva er det som er så spesielt med den vifta at den ikke tåler mer enn 13.2V? Høres rart ut. Det meste av 12V utstyr tåler mer spenningsavvik enn det. Men en annen ting. Har du tenkt å montere solcellepanelet uregulert rett på vifta? I så fall synes jeg det høres rart ut om ikke spenningen ut fra panelet kan bli høyere enn 14V. Panelet er solgt som 12v. Står også på vifta som fulgte med. Jeg har kjøp annen mindre vifte fra kjell.no På skyfri dag pekte jeg panelet rett mot sola midt på dagen. Da viste multimeteret 14v blank. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 31 minutes ago, Torsen67 said: Panelet er solgt som 12v. Står også på vifta som fulgte med. Jeg har kjøp annen mindre vifte fra kjell.no På skyfri dag pekte jeg panelet rett mot sola midt på dagen. Da viste multimeteret 14v blank. Var panelet da koblet til et batteri? I såfall er det batteriet som styrer spenningen og ikke panelet. Et normalt panel for "12v-systemer" vil ha en "åpen" spenning på i overkant av 20V. Dvs, dersom panelet kobles rett på et voltmeter og bare et voltmeter, vil det vise litt over 20V. Jeg har aldri tenkt på at 12V PC-utstyr kanskje ikke tåler å kobles rett på "12v-systemet" i båten, hvor man kan forvente spenninger på opptil 14.4V (og av og til enda litt høyere). PC-vifter kan man jo få tak i omtrent gratis på bruktmarkedet (mye gammelt PC-utstyr som kasseres). Jeg har enn så lenge bare én slik vifte i båten, og har enda ikke helt bestemt meg hvor den skal monteres (førstepri er på baksiden av kjøleskapet - der er det et litt dårlig ventilert rom som er ganske så varmt) - men jeg ser det er en god idé å testkjøre den en stund på 14.4V før jeg bruker mye tid på å installere den fast noe sted. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 6.Juli.2023 Del på Facebook Svart 6.Juli.2023 Torsen67 skrev 1 time siden: Interessant. Har du flere bilder av den "patenten"? Og har du gjort noe ala det jeg tenker på i taket? Nå har jeg ikke fått med meg helt hva du har gjort i taket, så akkurat om det er lignende eller ikke tør jeg ikke svare på😅 Men ja, her er noen flere bilder. Dette vifteopplegget lagde jeg til en kamerats Windy fra 1977 der varmeapparatet ikke hadde uttak rett under frontruta, slik som på en bil. Det var et problem med dugg på frontrutene i fuktig vestlandsvær, så her måtte noe gjøres. Etter litt tenking og måling kom vi fram til at det var knapt med plass for å legge opp rør fra varmeapparatet. Så da gikk vi for en litt enklere løsning der fokuset var å ha en kontinuerlig luftstrøm på ruta, der samtidig ikke vifteopplegget kom i veien for sikten. Lagde det slik at de to ytterste viftene ble vinklet litt utover, for å kunne blåse på et større område. 3 stk 4’’ vifter fra Kjell&Co, som ble seriekoblet og lagt opp med ledning med sigarettennerkontakt i enden. Kan så vidt se at ytterste vifta har enn litt annen vinkel enn den i midten. Hadde noe teak liggende fra noen gamle dører. Gummiknotter fra Clas Ohlson under for at ikke vifta skulle skli + heve vifta opp litt fra underlaget slik at den fikk luft (3 vifter suger en god del, så ville ikke hatt knottene lavere). Ferdig vifteopplegg, med tre strøk Benar silkematt, for å matche glansen på resten av interiøret i båten. Fungerte fint de årene kameraten hadde Windyen, holdt dugget borte slik at det var mulig å se ut😊 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2023 Hakkannen skrev On 6.7.2023 at 15.18: Nå har jeg ikke fått med meg helt hva du har gjort i taket, så akkurat om det er lignende eller ikke tør jeg ikke svare på😅 Men ja, her er noen flere bilder. Dette vifteopplegget lagde jeg til en kamerats Windy fra 1977 der varmeapparatet ikke hadde uttak rett under frontruta, slik som på en bil. Det var et problem med dugg på frontrutene i fuktig vestlandsvær, så her måtte noe gjøres. Etter litt tenking og måling kom vi fram til at det var knapt med plass for å legge opp rør fra varmeapparatet. Så da gikk vi for en litt enklere løsning der fokuset var å ha en kontinuerlig luftstrøm på ruta, der samtidig ikke vifteopplegget kom i veien for sikten. Lagde det slik at de to ytterste viftene ble vinklet litt utover, for å kunne blåse på et større område. 3 stk 4’’ vifter fra Kjell&Co, som ble seriekoblet og lagt opp med ledning med sigarettennerkontakt i enden. Kan så vidt se at ytterste vifta har enn litt annen vinkel enn den i midten. Hadde noe teak liggende fra noen gamle dører. Gummiknotter fra Clas Ohlson under for at ikke vifta skulle skli + heve vifta opp litt fra underlaget slik at den fikk luft (3 vifter suger en god del, så ville ikke hatt knottene lavere). Ferdig vifteopplegg, med tre strøk Benar silkematt, for å matche glansen på resten av interiøret i båten. Fungerte fint de årene kameraten hadde Windyen, holdt dugget borte slik at det var mulig å se ut😊 Smart og ikke minst stilig design. Ikke mange usb-vifter som er stilige å ha i ruta. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2023 tobixen skrev On 6.7.2023 at 14.57: Var panelet da koblet til et batteri? I såfall er det batteriet som styrer spenningen og ikke panelet. Et normalt panel for "12v-systemer" vil ha en "åpen" spenning på i overkant av 20V. Dvs, dersom panelet kobles rett på et voltmeter og bare et voltmeter, vil det vise litt over 20V. Jeg har aldri tenkt på at 12V PC-utstyr kanskje ikke tåler å kobles rett på "12v-systemet" i båten, hvor man kan forvente spenninger på opptil 14.4V (og av og til enda litt høyere). PC-vifter kan man jo få tak i omtrent gratis på bruktmarkedet (mye gammelt PC-utstyr som kasseres). Jeg har enn så lenge bare én slik vifte i båten, og har enda ikke helt bestemt meg hvor den skal monteres (førstepri er på baksiden av kjøleskapet - der er det et litt dårlig ventilert rom som er ganske så varmt) - men jeg ser det er en god idé å testkjøre den en stund på 14.4V før jeg bruker mye tid på å installere den fast noe sted. Panelet kobles rett på vifta. Selges som 12V men panelet makser på 14V blank. Så denne vifta skal da tåle dette. Har fortsatt ikke fått koblet dette opp da båt muligens skal selges. Men jeg skal jammen meg ta med dette hjem, henge panelet på veggen og se om pc-vifta overlever over tid.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Torsen67 skrev On 6.7.2023 at 11.16: Vi sover merkbart bedre i båten med mye frisk luft inn ned over senga. PC-vifta blåser som en storm i forhold, og lager lite lyd. Mulig den burde hvert kopla til et batteri og bryter. Får du den til å gå om natten? eller sover dere om dagen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Torsen67 skrev 23 minutter siden: Smart og ikke minst stilig design. Takker😊 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 3.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2023 Roger jo skrev 26 minutter siden: Mulig den burde hvert kopla til et batteri og bryter. Får du den til å gå om natten? eller sover dere om dagen? Vifta starter opp 4-5 om morgenen når det blir lysere. Dette vil selvsagt avta utover etterhvert som det blir mørkere. Men da er det jo også kaldere, så da er det ikke så viktig. Vifta fungerer også som passiv vifte når den ikke går. Vifta starter på ca 5-6 volt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Du skriver at viftene er seriekoblet, men da blir det bare 4 volt på hver vifte. Antar du mente paralellkoblet. I dykkerbåten har vi 120 mm 12 v pc vifte i takventilen. Holder vanligvis i mange år med 14,4 v ladespenning, men har en tendens til å irre hvis sjøen slår ned i ventilen. Det meste av datautstyr takler vel greit 9-18 volt og regulerer det selv til de 5-6 voltene det reelt bruker. Sitér dette innlegget Mons Link to post
TideRace Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Hvis du må ha nøyaktig 12 volt kan du enkelt sette inn en spenningregulator mellom strømkilden og forbruker. Jeg har benyttet regulatoren under til flere oppgaver, blant annet til en Raymarine-plotter som står i en båt jeg har på hytta. På den står en Suzuki DT30, som ikke har regulert spenning fra dynamo, og gir fra 12 til 17-18 volt avhengig av turtall. Har da satt denne mellom batteri og plotter, og justert til max 13,5 volt i "benk" hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.August.2023 Del på Facebook Svart 3.August.2023 Her var det mange gode råd. Om du er sikker på at panelet aldri leverer mer en 14 V er 3 1N 4001 dioder i serie, eneste ulempe er at ved skygge så vil vifta gå saktere, men det vil den kanskje uansett gjøre i gråvær. Alternativet er å sette inn en enkel motstand på Ca. 25 Ohm i serie. Denne må tåle 0,25W Kinaregulatorene (DC/DC) kan generere støy på radioer og VHF, så der må du eventuelt prøve deg frem, men de er jo perfekt med tanke på at selve gråvær så kan disse også booste opp spenning fra 9 til 12 V Om du velger den lineære 7812 regulatoren, så vet je at noen av disse trenger 2,5 V fra inngang til utgang , så det er ikke sikkert denne gjør jobben. Men i og med at den er lineær så støyer den ikke. Ellers er jeg enig i at det er merkelig at denne vifta bare tåler 12 V. Normalt så er komponenter inne i det meste av 12 V utstyr, spekket til 16V Jeg ville bare koblet den til, og heller kjøpt ny vifte om det går dårlig. Forutsetningen er at du er sikke på at panelet bare leverer 14 Volt. Husk de fleste bekymringer blir det ikke noe av, Antagelig er det billigere med ny vifte og en motstand, en å teste ut alle forslag her. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 22 hours ago, Torsen67 said: Panelet kobles rett på vifta. Selges som 12V men panelet makser på 14V blank. Mine tanker gikk til større solcellepaneler - jeg regner med at ditt panel er et mindre panel som er spesiallaget for å kobles rett på et 12V-batteri uten noe regulator mellom panelet og batteriet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Torsen67 Svart 4.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2023 tobixen skrev 37 minutter siden: Mine tanker gikk til større solcellepaneler - jeg regner med at ditt panel er et mindre panel som er spesiallaget for å kobles rett på et 12V-batteri uten noe regulator mellom panelet og batteriet. Dette er et system for drivhus/hundehus etc, der det ikke kreves batteri. Så her kobles panelet rett på vifta. Vifta er for stor til mitt bruk, derfor kjøpte jeg en 12v datavifte som er mindre. Den originale vifta er også datavifte med skruehull i hvert hjørne. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 12V i data verden er definert som 11,4-12,6V og i bil/båt som 11-15V (tatt på husk). Ut fra dette er det ikke gitt at utstyr beregnet på 12V i PC liker seg eller overlever over tid når det blir matet med opptil 14,5V. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bmwmaxi Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Hadde ikke gjort noe med det. Men hvis du er bekymret kan du bruke en zenerdiode og motstand. Da får du ikke noe/minimalt spenningsfall før ønsket maks spenning. Bare for og toppe det for de som er teoretikkere: Er jo hvor mange watt solcelle panele gir før vifta starter og hvor blir det av det. Og liker vinklingene i vifta det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Tror ikke du skal satse på en løsning med zenerdiode med 30W panel, da må du brenne av 5W i motstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 hva med å koble en trinnløs motstand i serie på pluss fra solcelle inn til vifta og et voltmeter i paralell? Da kan du justere så du får 13,2 volt... Koster den nette summ av ca 50 kr tilsammen, men må jo beregne litt venting, da set kommer fra kina.... https://www.aliexpress.com/item/1005003756851148.html?spm=a2g0o.detail.0.0.1d83460bf1pDBf&gps-id=pcDetailTopMoreOtherSeller&scm=1007.40050.281175.0&scm_id=1007.40050.281175.0&scm-url=1007.40050.281175.0&pvid=24373851-ba1c-429f-ba73-2f26b93d2a23&_t=gps-id:pcDetailTopMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.281175.0,pvid:24373851-ba1c-429f-ba73-2f26b93d2a23,tpp_buckets:668%232846%238110%231995&pdp_npi=4%40dis!NOK!11.19!10.28!!!1.10!!%402101ea8c16912294393187627ec8b0!12000027060387482!rec!NO!118142469! https://www.aliexpress.com/item/1005004705886608.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.18e03d74XNsQW5&algo_pvid=de857d24-598b-4272-88ac-eb244a12582b&algo_exp_id=de857d24-598b-4272-88ac-eb244a12582b-0&pdp_npi=4%40dis!NOK!10.79!9.56!!!1.06!!%40210318cb16912295518328038e85cc!12000030170439583!sea!NO!118142469!&curPageLogUid=ep5xUszhzFEI Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Bruk søke ordet "step down converter". Se på ebay, nok utvalg..... Step Down DC Voltage Converter for sale | eBay Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Fantino Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Torsen67 skrev On 6.7.2023 at 11.16: Kobler opp vifta og ser. Er jo ikke optimale forhold hele tiden uansett. Men har bestilt denne: https://www.amazon.com/gp/product/B0B6VL787X/ref=ppx_od_dt_b_asin_image_s00?ie=UTF8&psc=1 Er dritt lei de solcelleviftene man får kjøp til båt. De er dyre, bråker mye og har kort levetid. Vi sover merkbart bedre i båten med mye frisk luft inn ned over senga. PC-vifta blåser som en storm i forhold, og lager lite lyd. Ikke er de dyre heller. Når denne går at skogen så kjøper jeg ei vifte som tåler fuktig miljø. Betalte kun 200,- for selve vifta. Solcellepanelet er i fra Alixpress Det blir den beste løsningen, og dingsen fra Amazon har svært lite tap sammenlignet med lineære regulatorer/dioder/motstander, og den kan også heve spenningen når lysforhold er dårlige slik at vifta går lengst mulig, som vel er hele poenget. Panelet er jo stort ift vifta sitt effektbehov. Om den skal gå natta gjennom må du nok inn med et lite batteri. 3 x 18650 LiPo burde kunne gjøre den jobben. En slik pakke har også cellebeskyttelse og vil aldri kunne overlades med 12V. Bare å klippe av ladepluggen og kople til DC DC converter og henge vifta på utgangen. Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $5.07 68% Off | 100% New 12 V 9900 MAh 3S1P Batterie Au Lithium 18650 Pack Protection Conseil Rechargeable 1A Chargeur https://a.aliexpress.com/_mruNLNk Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Hvis vifterne skal gå om natten, så skal der selvsagt en batteripakke til, men hvis det er tilstrækkeligt, at de kun går, når solen skinner, så er en LM7812 regulator perfekt. Jeg har lavet det hjemme i havestuen, hvor et gammelt solpanel driver to 12V vifter fra PC-strømforsyninger via en LM7812. Det hele er bygget ind i et gammelt hus fra an 3,5" HDD sammen med en kontakt. Når solen står lavt, så er spændingen langt under 12V fra solpanelet, og vifterne går meget sagte og næsten lydløst. Regulatoren, kan man sige, holder bare spændingen på maksimalt 12V; hvis indgangsspændingen er under, så bliver udgangsspændingen det også. Meget enkelt at lave i tilgift. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2023 mthoms skrev On 5.8.2023 at 14.15: Hvis vifterne skal gå om natten, så skal der selvsagt en batteripakke til, men hvis det er tilstrækkeligt, at de kun går, når solen skinner, så er en LM7812 regulator perfekt. Jeg har lavet det hjemme i havestuen, hvor et gammelt solpanel driver to 12V vifter fra PC-strømforsyninger via en LM7812. Det hele er bygget ind i et gammelt hus fra an 3,5" HDD sammen med en kontakt. Når solen står lavt, så er spændingen langt under 12V fra solpanelet, og vifterne går meget sagte og næsten lydløst. Regulatoren, kan man sige, holder bare spændingen på maksimalt 12V; hvis indgangsspændingen er under, så bliver udgangsspændingen det også. Meget enkelt at lave i tilgift. Kobler du bare positiv igjennom, eller kjører du negativ via midterste pin også? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Midterste pinne må koble til minus. Dette er referansen (0V) regulatoren måler mot. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Torsen67 Svart 7.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2023 Jens_P skrev 8 minutter siden: Midterste pinne må koble til minus. Dette er referansen (0V) regulatoren måler mot. Takk! LM7812 er så liten at den er lett å gjemme vekk også Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 7.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2023 mthoms skrev On 5.8.2023 at 14.15: Hvis vifterne skal gå om natten, så skal der selvsagt en batteripakke til, men hvis det er tilstrækkeligt, at de kun går, når solen skinner, så er en LM7812 regulator perfekt. Jeg har lavet det hjemme i havestuen, hvor et gammelt solpanel driver to 12V vifter fra PC-strømforsyninger via en LM7812. Det hele er bygget ind i et gammelt hus fra an 3,5" HDD sammen med en kontakt. Når solen står lavt, så er spændingen langt under 12V fra solpanelet, og vifterne går meget sagte og næsten lydløst. Regulatoren, kan man sige, holder bare spændingen på maksimalt 12V; hvis indgangsspændingen er under, så bliver udgangsspændingen det også. Meget enkelt at lave i tilgift. Her kan jeg også muligens støte på flere problemer, max current A inn er 0,08 mens LM7812 gir 1A? Eller vil ikke dette ha noen betydning? https://noctua.at/en/nf-b9-redux-1600-pwm/specification Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 2 minutes ago, Torsen67 said: Her kan jeg også muligens støte på flere problemer, max current A inn er 0,08 mens LM7812 gir 1A? 1A er den maksimale strøm, man kan trække ud af lm7812. Hvis du kun trækker 80mA har du ikke engang brug for en køleplade til lm7812. 4 hours ago, Jens_P said: Midterste pinne må koble til minus. Dette er referansen (0V) regulatoren måler mot. Ser det andet spørgsmål allerede er besvaret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.