Jump to content

Redusere 14v ladevolt til 12v. Kjølevifte er koblet rett til solcellepanel.

Torsen67

Recommended Posts

Ser at det blir hevdet at dette går bra med 7812. Og det kan godt hende at spenninegn bare legger seg 2,5 volt lavere en panelspenningen. Spesifikasjonen under sier at denne skal ha 14,5 Volt. Men da får man jo akkurat samme effekt av en 22-25 Ohms motstand mellom panel og vifte, som beskrevet i imitt förste innlegg.  Denne koster 25 øre i storforpakning. kanskje du kjenner en bedrift der de anvender slike komponenter. Denne er under 1 cm lang og 3mm i diameter. Fargekoden du ser på denne er 22 ohm. Bare husk at du må ha minimum 0,25 W versjon, men kan godt bruke 0,5 eller 1 W versonn de blir bare unødvendig store.

image.png.f4ce94243caf60f55dd02cf5186addd2.png

image.png.d1e658677452fcfd7be197f36adafd6b.png

13,2 ser veldig ut som 12+10% og da er det kanskje din kilde som har et datablad med litt forsiktige spsifikasjoner, ikke noen reell måling av lvetid v/s spenning. Mål også spenningen på viftepolene slik at tapet i ledningene og lasten på panelet er med før noe stort tid.- og arbeidakrevende apparat for å skaffe eksakt 12v settes igang.

p.

1 hour ago, JRK said:

Ser at det blir hevdet at dette går bra med 7812

Tja, praktisk erfaring viser det fungerer, så det er ikke pare en påstand.

Man får et spændingsfald i omegnen af "et par volt" ved at sætte 22 ohm i serie med viften, og det skal såmænd nok også fungere i praksis. Jeg valgte den anden løsning, for det sikrer mig, at jeg ikke kommer over 12V (+/- jvf specs) uanset hvilen spænding der kommer fra solpanelerne. Det giver mig en rimelig sikkerhed for, at vifterne ikke går til før tid; og hvis man kender en, som kender en, der arbejder med elektronik og modstande, så er lm7812 sikkert lige så let tilgængelig som modstande. Komponentprisen er vel nærmest uinteressant i den store sammenhæng ... langt, langt, lang under en bådlap, som vi bruger adskillige af på en sæson, for begge løsninger.

ph. skrev for 2 timer siden:

13,2 ser veldig ut som 12+10% og da er det kanskje din kilde som har et datablad med litt forsiktige spsifikasjoner, ikke noen reell måling av lvetid v/s spenning. Mål også spenningen på viftepolene slik at tapet i ledningene og lasten på panelet er med før noe stort tid.- og arbeidakrevende apparat for å skaffe eksakt 12v settes igang.

p.

Jeg kjøper glatt denne forklaringen og dersom panelet ikke gir ut mer enn 14V så går det nok fint med god margin. Om det et et såkalt ‘vanlig 12V panel’ kan det fort gi høyere spenning.

Alle de andre løsningene vil nok i så fall fungere men slik jeg har forstått det har TS allerede en DC-DC sak i bestilling?

mthoms skrev for 3 timer siden:

Tja, praktisk erfaring viser det fungerer, så det er ikke pare en påstand.

Man får et spændingsfald i omegnen af "et par volt" ved at sætte 22 ohm i serie med viften, og det skal såmænd nok også fungere i praksis. Jeg valgte den anden løsning, for det sikrer mig, at jeg ikke kommer over 12V (+/- jvf specs) uanset hvilen spænding der kommer fra solpanelerne

Enig her.  7812 funker.  Lenge siden jeg brukte den så husker ikke spenningsfallet over den med 12-14 volt inn.  Det var iallefall mindre enn 2,5 volt. 

En motstand i serie er en temmelig upålitelig spenningsregulator - spenningsfallet over denne vil jo variere både med spenning inn, og strømforbruket til vifta

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 16 timer siden:

En motstand i serie er en temmelig upålitelig spenningsregulator - spenningsfallet over denne vil jo variere både med spenning inn, og strømforbruket til vifta

Forsåvidt rett at en motstand generelt er en upålitelig spenningsregulator, men i dette tilfelle en bedre løsning enn 7812.

Motstanden er her brukt som en ren strømbegrenser og har følgende fordeler i forhold til 7812

- Mindre spenningsfall ved lavere spenning fra panel, enn med 7812  (Høyere spenning på vifta)

- En ren passiv komponent med mye høyre MTBF (tid mellom hver feil) en en halvleder 

- Lettere og skjule og  enklere og montere

- Billigere en 7812

Nok om det, trådstarter har allerede valgt den beste løsningen. DC/DC som gir 12 V til vifte så lenge det er liv i panelet, selv ved 6 Volt på panel vil vifta ha 12V.

Eneste mulige bekymring rundt denne er at endel billige løsninger fra Kina dropper støyregulerende komponenter, men med så lav effekt som vi har her, er dette neppe et problem.

Er det denne trådstarter har kjøpt, så har jeg kjøpt flere og har veldig god erfaring. Om du bestiller 10 stk får du de for fra 13,90 til 18,90 per stykk alt etter hvilken type du velger:

https://www.amazon.se/Innovateking-EU-down-modul-högeffektiv-spänningsregulator-strömförsörjningsmodul/dp/B07F38DJLS/ref=sr_1_15?crid=3HULRVZJUKPBC&keywords=DC%2FDC&qid=1691488659&sprefix=dc%2Fdc%2Caps%2C93&sr=8-15

Screenshot_20230803_163124_Chrome.jpg

JRK skrev for 3 timer siden:

Forsåvidt rett at en motstand generelt er en upålitelig spenningsregulator, men i dette tilfelle en bedre løsning enn 7812.

Motstanden er her brukt som en ren strømbegrenser og har følgende fordeler i forhold til 7812

- Mindre spenningsfall ved lavere spenning fra panel, enn med 7812  (Høyere spenning på vifta)

- En ren passiv komponent med mye høyre MTBF (tid mellom hver feil) en en halvleder 

- Lettere og skjule og  enklere og montere

- Billigere en 7812

Nok om det, trådstarter har allerede valgt den beste løsningen. DC/DC som gir 12 V til vifte så lenge det er liv i panelet, selv ved 6 Volt på panel vil vifta ha 12V.

Eneste mulige bekymring rundt denne er at endel billige løsninger fra Kina dropper støyregulerende komponenter, men med så lav effekt som vi har her, er dette neppe et problem.

Er det denne trådstarter har kjøpt, så har jeg kjøpt flere og har veldig god erfaring. Om du bestiller 10 stk får du de for fra 13,90 til 18,90 per stykk alt etter hvilken type du velger:

https://www.amazon.se/Innovateking-EU-down-modul-högeffektiv-spänningsregulator-strömförsörjningsmodul/dp/B07F38DJLS/ref=sr_1_15?crid=3HULRVZJUKPBC&keywords=DC%2FDC&qid=1691488659&sprefix=dc%2Fdc%2Caps%2C93&sr=8-15

Screenshot_20230803_163124_Chrome.jpg

Dette er en Buck konverter, bør gå for Buck-boost da denne konverterer både opp og ned og vil gi 12V så lenge panelet gir nok energi. 

abbor skrev for 1 time siden:

Dette er en Buck konverter, bør gå for Buck-boost da denne konverterer både opp og ned og vil gi 12V så lenge panelet gir nok energi. 

Er ikke sikker på hva du mener her, men 7812 er en linear regulator, den kan ikke steppe opp spenningen. Leverer solcellepanelet 6 Volt en kveld, så vil ikke viften starte engang.

Jeg har lavet et lille eksperiment. Solpanelet har jeg koblet af, og sat en laboratoriestrømforsyning i dens sted. Den ene af de to vifter starter ved 4V (ja, fire volt) input lm7812, den anden starter ved 6V. Jeg vil en gang til gøre gældende, at når et solpanel som mit, kan levere 22V(oc) og 18V(m), så kan en modstand i serie med vifterne ikke med sikkerhed klare opgaven. Prisforskellen erkender jeg er der ... Jeg kan finde modstanden til ca 25øre og lm7812 koster omkring DKr 5,-.

Det var mit sidste indlæg i denne tråd.

mthoms skrev for 3 timer siden:

At gøre opmærksom på, at tvivl, antagelser og lignenende ingen plads har, når der tales om fakta.

Jeg har lavet et lille eksperiment. Solpanelet har jeg koblet af, og sat en laboratoriestrømforsyning i dens sted. Den ene af de to vifter starter ved 4V (ja, fire volt) input lm7812, den anden starter ved 6V. Jeg vil en gang til gøre gældende, at når et solpanel som mit, kan levere 22V(oc) og 18V(m), så kan en modstand i serie med vifterne ikke med sikkerhed klare opgaven. Prisforskellen erkender jeg er der ... Jeg kan finde modstanden til ca 25øre og lm7812 koster omkring DKr 5,-.

Det var mit sidste indlæg i denne tråd.

Ja hurra for deg, som klarer å få en vifte til å snurre sakte rundt, Imponerende, men hvilken nytte har trådstarter av dette?

Å det siste du skriver om 18/22V inn så vil det ikke være sikkert med en motstand i serie. Nei det er det heller ingen som har påstått. Det står helt klart i mitt forslag at forutstningen er at panelet bare leverer 14 Volt. Så får du bare ha meg unskyldt at jeg ikke svarer mer på denne tråden, med mindre trådstarter søker hjelp.

• 4 uker senere...

Hei.

Da det ble ny båt og ny solventilator. Kjøpte denne fra Biltema. Er jeg ikke fornøyd så får jeg pengene tilbake. Det som er noe dritt med denne, er at det er en trykknapp/touch for p skru den på. Har det vært for mørkt for lenge og batteriet ikke vil mer, så skrur den seg ikke på når sola er tilbake. Bør vel gå an å tjuvkoble dette?

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solcelleventilator-med-batteri-2000046780

Tenkte muligens å sette i et kraftigere batteri på 3,7 volt. Hvordan vil det bli når panelet kun lader 3 volt? For treg lading?

Batteri:

Spenning 3,7 V DC
Kapasitet 2950 mAh (±50 mAh)
Batteritype Li-ion
Maks. ladespenning 4,2 V
Maks. ladestrøm 4000 mA
Maks. utladningsstrøm 5900 mA
Diameter 18,4 mm
Lengde 65 mm
Levetid Kan lades opp ca. 500 ganger.
Driftstemperatur 0 - 50 °C (ladet)
Driftstemperatur -20 - 75 °C (utladet)
Oppladbart Ja

Spesifikasjonene solpanel:

Diameter 220 mm (Maks. ytterdiameter)
Innbyggingshull 120 mm
Innbyggingsdybde 70 mm
Solcellekapasitet 1,8 W/3 V/600 mA
Kapasitet Opptil 25 m³ luft/h ved full effekt
Drivspenning 3 V (Viftemotor)
Ladestrøm 330 mA (Maks.)
Batteritype NiMH LSD AA, 1,2 V, 2400 mA
Mål 110 x 110 x 30 mm
Torsen67 skrev 49 minutter siden:

Tenkte muligens å sette i et kraftigere batteri på 3,7 volt. Hvordan vil det bli når panelet kun lader 3 volt? For treg lading?

Det står faktisk at det er ett NiMH batteri på 1.2V.  Hvordan de lader det, og hvordan de får spenningen opp til 3 Volt er litt uklart, så her tror jeg det må måles litt.

J-Å skrev for 18 timer siden:

Det står faktisk at det er ett NiMH batteri på 1.2V.  Hvordan de lader det, og hvordan de får spenningen opp til 3 Volt er litt uklart, så her tror jeg det må måles litt.

Ja, panelet måler vel 3V eller litt mer når sola skinner, men batteriet gir 1,2v til vifta. Litt rart. Kanskje vifta ikke tåler mer? Den får muligens kort levetid hvis jeg setter på 3,7v batteri? Tips til hva jeg bør måle?

Torsen67 skrev 13 minutter siden:

Tips til hva jeg bør måle?

Hvis du (med soi) klarer å måle spenning på solceller, spenning på batteri og spenning på motor, så bør det kunne si endel.  Det ideele er jo hvis du også klarer å måle strøm på de stedene.

Jeg tror egentlig beste løsning for å øke batterikapasitet er flere NiMH batterier tilsvarende det som står der, i parallell.  

J-Å skrev 40 minutter siden:

Hvis du (med soi) klarer å måle spenning på solceller, spenning på batteri og spenning på motor, så bør det kunne si endel.  Det ideele er jo hvis du også klarer å måle strøm på de stedene.

Jeg tror egentlig beste løsning for å øke batterikapasitet er flere NiMH batterier tilsvarende det som står der, i parallell.  

Ja, for å få mer kapasitet? Prøver uansett å tvang-styre av/på bryter, slik at den går hele tiden mens jeg ikke er i båten. Hvis ikke forsvinner hele prinsippet med ei slik vifte. Til orientering så bråker denne vifta lite, har lav utvendig profil og er billig. Går den i filler så får man tilbake pengene så lenge man kan fremlegge kvittering. Er mye ræl innen solventilatorer der ute og orker ikke å styre med retur til nettbutikker etc..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...