sjøge69 Startet 5.Juli.2023 Del på Facebook Startet 5.Juli.2023 Hei og hå! Så det kom litt vand ut gjennom teakpanelet i kjøkkenveggen. Så da var det ned med hele shaiten. Derretter skrudde jeg litt på vinduet bare for å løsne listen og så endte vi opp her. Og vinduet endte opp her og heldigvis ikke i vannet Ut ifra det jeg ser etter at vinduet er fjernet er at det ikke var så avansert og leker med tanken om å få meg et eller 2 vinduer på soverommet (kun takvinduer her). Ser også at det er singel laminat rundt vinduet og resten av skroget er sandwich. Noen inputs? Det er også litt råte i treverket rundt vinduet jeg fjerna, eller litt mykt i kantene, er det en ide å pusse dette litt ned og ha på noe overflatebehandling? Første som tikker inn i frontallappen er våtromsmaling men her er jeg ganske blank. Vasker skroget for jord (jepp, jord bak veggen, lukter jord, kjennes ut som jord og smaker jord) med han her Evt noen kjærringråd? Finnes det en skrogcoating jord/mugg godsakene ikke klarer å feste seg til og bli til jord osv? Det hele stammer fra lekkasjer der rekka, fortøyning og teaklista er boltet/skrudd fast, tenker å skru det opp, og føre på litt rettning i form av sikafleks, tec7eller hva det måtte være, hørt at tec7 ikke er helt prima så åpen for forslag Det var alt, takk for svar! Punktene oppsummert: - Lyskule på soverom - forhindre treverket rundt vindu å råtne videre ved overflatebehandling (bilde 1) - skrogvaskemiddel (fant litt på forumet) - Skruene fra rekka bør fylles med tec7, sikaflex eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Juli.2023 Del på Facebook Svart 5.Juli.2023 Jeg forstår det som at det er snakk om lysventilen i skutesiden i byssen, og at du også vurderer lysventiler i skutesiden på lugaren, hvor det kun er dekksluker. Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 5.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2023 J-Å skrev for 3 timer siden: Jeg forstår det som at det er snakk om lysventilen i skutesiden i byssen, og at du også vurderer lysventiler i skutesiden på lugaren, hvor det kun er dekksluker Ja stemmer! Det blir litt mere langsiktig tror jeg da vi har nok på hengende for nå, antar nye lysluker krever litt arbeid men skal hive meg rundt på prosjektet om det ikke er dødfødt. Summerer opp spørsmålene nederst, skrev innlegget i en fei. Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 10.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Da brukte jeg sikafleks rundt og overalt der kryssholt er ført gjennom. Kryssholt er skrapt ned med stålbørste, teaken er pusset ned med sandpapir og alt gammelt tec7 er fjernet. Valgte å bruke sikaflex pga bevegelse i kryssholt, tec7 er hardere enn sikafleks som er mykere i materialet. I rørlegger verden er tec7 brukt da skruene ikke er utsatt for dynamiske krefter. Aldri gjort dette før såmeld gjerne ifra om jeg er på jordet. Det tøyt ut sikafleks av alle kanter, kryssholt er er dyttet ned slik at det er noen millimeter før bunnen av kryssholtet er ca 2 mm fra reak overflaten. Venter til det tørker og strammer resten, slik at sikafleksen blir mer en pakning og opprettholder litt tykkelse mellom materialene Mulig jeg er på jordet her også. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Du er ikke på jordet. Tec7 er et fantastisk monteringslim men egner seg kun til statisk festing av ting. Sika har noe bedre mykegenskaper. Men det absolutt beste er butyl der det er klemt mekanisk (skrudd sammen). Skal du ha en limt kobling i tillegg til klemt er et MS polymer det beste. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sjøge69 Svart 11.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 Chilli Solbris skrev for 14 timer siden: absolutt beste er butyl A fy deilig, tusen takk! Skal finne meg noe butyl Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 sjøge69 skrev 1 time siden: A fy deilig, tusen takk! Skal finne meg noe butyl Send meg en pm. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.