Jump to content

Groe på rustfri propeller på dph drev, tips til hvordan fjerne

lurvetass

Recommended Posts

Kjenner meg igjen. Dykkermaske og plastik stekespade 2-3 ganger om sommeren. Aller mest groe var det den gangen jeg lot meg overtale til å sette inn propelleren med et grohindrende fett. Aldri sett så mye rur. Men fettet gjorde at det satt ganske løst og var lett å fjerne. Etter at jeg begynte med etch primer (U pol Acid 8 - eller noe slikt) og hard racing har jeg ikke hatt antydning til groe av noe slag.

Eivind

Akkurat nå øser regnet ned her vi ligger så frister lite å bade nå.

Men grovrengjører og dykkermaske er vel eneste sjanse nå som båten er på vannet. Men hvis 90 % av dem riper metallet gjelder det å velge riktig.

Tenkte på å forsøke med en gryteskrubb i plast.

Tips om racing er notert👍

Hilsen

Lurvetass

Det gror lettere på de nye stålpropellene enn de gamle NiBral dessverre.

Hvordan er det med lysforhold og himmelretning der båten ligger? Om båten ligger med hekken mot syd og ingen flytebrygge eller annet som skygger for drevet vil det gro fortere enn om båten hadde ligget motsatt vei.

Så dette klart og tydelig på marinaen jeg hadde båten før hvor de som lå på ene siden av brygga fikk vesentlig mer groe akter enn de som lå andre siden (alle med hekken inn).

Det finnes noe "drevhette" greier man kan tre rundt drevet. En annen variant jeg har sett var en liten bit av presenning med noen små lodd stripset på nederst som ble festet som et skjørt rundt kanten på plattform. Hjalp utrolig mye og tok under et minutt å sette på.

Mvh. SAP

Det ser jo ganske grunt ut der bildet er tatt, kan hende det lar seg gjøre å rett og slett ta av propellene, så blir alt så mye lettere. Da kan du sette dem inn med noe også.

Jeg satte propellene inn med voks beregnet til surfebrett i år. Aldri prøvd det før, så får vi se hvordan ting ser ut til høsten. Ellers forsøker jeg å kjøre båten minst en gang i uka og gi propeller og drev en runde med oppvaskkosten når jeg bader.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

• 2 måneder senere...

Tror det er ny rekord i groe på propellene i år. Båten har hekken mot nord, men tydelig det er gode forhold. Fikk ikke tatt bilde i dag, men de har fått et tjukt lag med rur.

Båten har ligget i ro siden 22 juli. Såvidt opp i plan, klarte 23 knop og 3000 rpm på flat jern. 

Ble bare en times tur i 5 knop for å kjøre motor varm og sjekke at alt var ok før den skal opp til uka. 

Jaja, blir vel å teste både grovrengjører og syre når den er oppe.

Noen som har tips til grovrengjører til drill som ikke riper propellene? 

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...