lurvetass Startet 5.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2023 Kom på vannet tidlig i mai og båten har vært jevnlig brukt. Startet med helt blankpolert propeller med et lag båtvoks. Nå er det masse hvite rur som etablerer seg. Tips til å fjerne dem mens vi ligger på vannet? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2023 Badetur med snorkel og ei kraftig tresleiv + evt slik slik kraftig grovrengjører (som vi ikke kan kalle det gamle navnet lenger) etterpå, type ikke-metallisk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Velg riktig 'no name' grovrengjører. 90 % av dem lager riper i rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Kjenner meg igjen. Dykkermaske og plastik stekespade 2-3 ganger om sommeren. Aller mest groe var det den gangen jeg lot meg overtale til å sette inn propelleren med et grohindrende fett. Aldri sett så mye rur. Men fettet gjorde at det satt ganske løst og var lett å fjerne. Etter at jeg begynte med etch primer (U pol Acid 8 - eller noe slikt) og hard racing har jeg ikke hatt antydning til groe av noe slag. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Akkurat nå øser regnet ned her vi ligger så frister lite å bade nå. Men grovrengjører og dykkermaske er vel eneste sjanse nå som båten er på vannet. Men hvis 90 % av dem riper metallet gjelder det å velge riktig. Tenkte på å forsøke med en gryteskrubb i plast. Tips om racing er notert👍 Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Begynn med tre/plast stekespade/sleiv. Da får du 95%. Så sitter det bittelitt igjen som på land enkelt kan mykgjøres med sitronsyre og skrubbes bort. På sjøen litt mer tricky med mindre du gidder å tre en søppelsekk over drevet og fylle den med syreløsning.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Det gror lettere på de nye stålpropellene enn de gamle NiBral dessverre. Hvordan er det med lysforhold og himmelretning der båten ligger? Om båten ligger med hekken mot syd og ingen flytebrygge eller annet som skygger for drevet vil det gro fortere enn om båten hadde ligget motsatt vei. Så dette klart og tydelig på marinaen jeg hadde båten før hvor de som lå på ene siden av brygga fikk vesentlig mer groe akter enn de som lå andre siden (alle med hekken inn). Det finnes noe "drevhette" greier man kan tre rundt drevet. En annen variant jeg har sett var en liten bit av presenning med noen små lodd stripset på nederst som ble festet som et skjørt rundt kanten på plattform. Hjalp utrolig mye og tok under et minutt å sette på. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HiWard Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Det ser jo ganske grunt ut der bildet er tatt, kan hende det lar seg gjøre å rett og slett ta av propellene, så blir alt så mye lettere. Da kan du sette dem inn med noe også. Jeg satte propellene inn med voks beregnet til surfebrett i år. Aldri prøvd det før, så får vi se hvordan ting ser ut til høsten. Ellers forsøker jeg å kjøre båten minst en gang i uka og gi propeller og drev en runde med oppvaskkosten når jeg bader. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
lurvetass Svart 5.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2023 Tror det er ny rekord i groe på propellene i år. Båten har hekken mot nord, men tydelig det er gode forhold. Fikk ikke tatt bilde i dag, men de har fått et tjukt lag med rur. Båten har ligget i ro siden 22 juli. Såvidt opp i plan, klarte 23 knop og 3000 rpm på flat jern. Ble bare en times tur i 5 knop for å kjøre motor varm og sjekke at alt var ok før den skal opp til uka. Jaja, blir vel å teste både grovrengjører og syre når den er oppe. Noen som har tips til grovrengjører til drill som ikke riper propellene? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.