Jump to content

Nu henger min

Gunga Din

Recommended Posts

Rätt eller feil !

Jeg har alltid klubbvimplarne under styrbord när jeg er hjemme i Sverige!

(då er det tomt under babords!)

När jeg kommer utomlands så skifter jeg, så att klubbvimplarne hamner under

babords spridare o gjestlandets flagg hamnar under styrbord !

har fått läre mig att det skall vare så, kansje dette er feil ?

Har også hört att gjestlandets flagg skall hissas o halas samtidigt med Båtens

nationsflagg !  (vid solens nedgang dokk senest kl 2100 !, om båten ikke er under ferd,

da kan man ha dem sittende hele dygnet!)

finnes det annen praksis på området???

S/Y Gunga Din

Bra!   :headbang:

Men da har jeg en följdfråga!

Hele min besettning e norsk (dvs Kokken, stewarden, hoppilandkallen, fokkgasten........

.................you name it! (allt utom maskinisten, det greier hun ikke!!!  :seeya:)

finnes det något sett att 'hedra' /(vise uppskattning) att man har utlands gjest/besettning ombord, när man seglar i  hjemmefarvann!

På samma sett som man iland hisser utlandsk flagg när man får utlandsk besök?

S/Y Gunga Din

Har ikke noe svar på ditt spørsmål, men kan hekte mitt problem på samme spørsmål:

Båten min har hjemmehavn i Norge, men HELE besetningen er tysk. Hvor kan jeg henge et tysk flagg? Målet med det er oppnå kontakt med andre tyske turister som spaserer rund i havner.

Bare en gang fikk jeg beskjed at en slik vimpel skal henge under babord saling sammen med alt det andre - nemlig bortsett fra gjestlandsflagget.

Frem til idag trodde jeg at jeg har styrbordsaling bare til den gul-blåe (når jeg er der) og har foreningsvimpel, baatplassens vimpel og et tysk vimpel på babord.

Men nå er jeg ute å kjører igjen  :headbang:

Trodde du var ute å feiret st hans jeg, Andreas.

Je det finnes regler for nær sagt alle varianter av dette, så det er mulig å markere nasjonalitet til folk ombord etc. Jeg leste disse reglene et sted på nettet en gang men finner dem ikke igjen.

Mulig de står i sjøfartsreglene?¨

Hilsen en som sitter her å forsøker å ta backup av 10GB med hummer og kanari. Må få byttet disk på hovedpc'en min før garantien går ut  :headbang:

Je det finnes regler for nær sagt alle varianter av dette, så det er mulig å markere nasjonalitet til folk ombord etc. Jeg leste disse reglene et sted på nettet en gang men finner dem ikke igjen.

Artig tema som vi i KNBF har jobbet en del med, også overfor Utenriksdepartementets Protokollavdeling som ivaretar den norske flaggloven. På dette området henviser de til KNS' Flaggreglement som du finner på www.kns.no under knappen "Om KNS". Der finner du en knapp til "Flaggregler". Regelverket på dette området er svært mangelfullt. Det er som oftest Marinenens flaggreglement og flaggreglene i KNS som legges til grunn her til lands.

Hilsen Syvert  :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Vel st hans aften er jo ikke før i morgen, så jeg trodde du drev med langvarig feiring :drink:

Jeg drar ut med en Minor 29 i morgen kveld sammen med yngstesønnen og hans familie. Deretter blir det en ukes seilas i nære kystfarvann. Dessverre har jeg ikke somlet meg til å anskaffe en Baatplass-vimpel (fy skam!)  :blush:, men du kan være sikker på at jeg kommer til å se etter vimpelen i håp om å treffe noen Baatplassfolk!

Hilsen Syvert  :sailing:

...finnes det något sett att 'hedra' /(vise uppskattning) att man har utlands gjest/besettning ombord, när man seglar i  hjemmefarvann!

På samma sett som man iland hisser utlandsk flagg när man får utlandsk besök?

Da fører du flagget til hjemlandet til gjestene dine under babord saling.

Tilsvarende: Hvis man leier en båt i et annet land, eks. charterbåt i Caribien, da kan nordmenn heise det norske flagget under babord saling. På hekken skal flagget til nasjonen hvor båten er registrert føres. Under styrbord saling som vanlig gjesteflagget til nasjonen du besøker.

Jeg prøver å fatte sammen:

Når jeg seiler i norske farvann:

babord: mannskapets nasjonalflagg/vimpel (dersom forskjellig fra båtens hjemland)

styrbord: klubbvimpel, baatplassens vimpel

Når jeg krysser grensen til Sverige:

babord: alle 3 som er oppført over

styrbord: svensk flagg

Heisan KNBF-medlemmer på Baatplassen  :sailing:

Hvis dere fører KNBF's vimpel (og det bør dere jo!) må dere huske at den alltid skal henge øverst! Dette fordi at alle vimpler med kongekrone skal henge øverst. Dessverre syndes det noe mot dette fordi enkelte båtforeninger har i sitt reglement at foreningens vimpel skal henge øverst, men det gjelder altså ikke når KNBF's vimpel henger oppe.

Hilsen Syvert

till Panpan

takk, tenkte att det var så! men nu er jag sikker! fann det även på nettet,SBU's flagg-

reglemente. (vilket gäller för mig!)

man kan alltså hedra någon genom att hissa den personens nationsflagga under

babords spridare, eller hissad utmed vantet om spridare saknas!

dock ikke ihop med andra vimplar, vilket kan tyckas självklart!!!

Notera också Syverts notering vilken är viktig; Att alla krönte vimplar (vimplar med

krona)  skall henge överst!

S/Y Gunga Din

man kan alltså hedra någon genom att hissa den personens nationsflagga under

babords spridare, eller hissad utmed vantet om spridare saknas!

dock ikke ihop med andra vimplar, vilket kan tyckas självklart!!!

Men skiller en da mellom flagg og vimpel? Jeg har bare tysk VIMPEL oppe. Må jeg da allikevel ha alt annet et annet sted? Så mange mange master og spridere har jeg ikke  :sailing:

God tur, Jan Håper du ser mange vimpler på din vei. Vi får kanskje en rapport når du kommer tilbake?

Hei Lasse  :wink:

Stor takk til din sønn Alexander som stilte sin Baatplass-vimpel til disposisjon for meg!

Dessverre legger vi ikke ut før i morgen på grunn av det forferdelige været som er varslet over Østlandet i ettermiddag/kveld.  :wink: Vi håper at været bedrer seg i morgen og da går turen ut Oslofjorden, så får vi se hvor vind og vær bringer oss... Minor'n har i alle fall Baatplass-vimpelen oppe! Takk og pris!

Hilsen Syvert  :wink:

til Andreas;

Tror det tilhör god artighet att ikke hisse en nationsflagg över eller under någon annen

flagg! I allafall brukar man ikke se det i Europa!

(I Amerika däremot er det ikke ovanligt att se en Norsk ell Svensk Flagg under den Amerikanske!  Dom tar föresten ikke ned flaggen heller på kvelden den henger hele

dygnet!)

Vad som gäller din tyskevimpel (o ikke flagg) vet jag ikke!

Du kan lese mer på

http://www.kns.no/om_kns/flagg.htm

o den svenske SBU-siden (Nu gäller ju detta I Svedala, så du får vel bruke det som

er tillämpligt!! :smiley:)

http://216.239.39.100/search?q=cache:QnlHA...&hl=sv&ie=UTF-8

S/Y Gunga Din

til Andreas; Dom tar föresten ikke ned flaggen heller på kvelden den henger hele

dygnet!)

Heisan Gunga Din  :wink:

Det er gledelig at du praktiserer alminnelig flaggvett og flaggregler. Etter min erfaring er ikke dette vanlig i Sverige. I svenske havner ser vi ofte at det svenske flagget henger oppe på båtene hele natten. Det førte til en ganske intens diskusjon her i Norge i fjor om hva som var korrekt i utenlandske havner. Problemet ble forelagt for Protokollavdelingen i Utenriksdepartementet, som igjen måtte konsultere KNS og Sjøforsvaret. Konklusjonen var at et norsk fartøy i utenlandsk havn er å anse som norsk territorium og norske flaggregler skal derfor brukes også i utenlandsk havn. Så får svensker, amerikanere og andre nasjonaliteter styre med sitt... Vi nordmenn firer flagget ved solnedgang, og senest kl 2100, også når vi ligger i utenlandsk havn...og dermed basta!  :smiley: :smiley:

Hilsen Syvert

Vad som gäller din tyskevimpel (o ikke flagg) vet jag ikke!

Du kan lese mer på http://www.kns.no/om_kns/flagg.htm

Mener å vite og ser det jo stadigvekk at norsk vimpel henger på landbaserte flaggstang i Norge døgnet rund. Går derfor ut ifra at vimpelen har mindre formalitetskrav enn flagg.

Dette på KNS har jeg lest, men la merke til at dette er nok meget KNS-spesifisk. F eks kunne jeg dersom jeg var KNS-medlem ikke en gang føre flagget siden jeg ikke er norsk statsborger, men bare standeren (stander = vimpel?). Og dette gjelder jo ikke vanlige dødelige.

En annen sak som jeg også spurte her for en stund siden: jeg har sett en del båter nå etterhvert som har flagget  i akterstaget, ikke særlig høyt over dekket. Er dette lov? Det ville jeg likt veldig! Alle greier jeg kan bli kvitt - f eks flaggstang  - på mitt overbefolket akterskip er jeg bare glad for.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...