Jump to content

Volvo Penta md5b, hvilken type/modell dynamo er dette?

Beachbuggy

Recommended Posts

Motor er Volvo Penta md5b, den lader dårlig (12,7). Får starte med å bytte børster. Det skal være en «grei sak», - hvis jeg finner ut merke og modell. Finner ikke noe som kan hinte på dynamoen. Vet noen? Jeg har i tillegg en SEV Marchal, den er det ikke! Vet mange har den

IMG_3621.jpeg.74b9db558e460fb2821fbfc7b851b6d4.jpeg

mawilu skrev 1 time siden:

Snur du den rundt står det Iskra  på den delen med ribber.du kan bruke mange forskjellige merker du har stor reim skive flytt den over hvis du bytter dynamo

Tror poenget var først å prøve å bytte børster derfor må han vite merke på dynamo.
Ett poeng til er jo att børstene får man ikke løse men man må kjøpe regulatoren med børster.

Imponert av tilbakemeldinger. Registrerte iskra, men forsto ikke at d var navnet på hele saken, aldri hørt om sorten! Ser at det kan være lurt å bytte til en ny. Har en donormotor m Marchal, disse får ikke mye skryt. Så får vurd om det er lurest å bytte hele pakka m ny eller bare delen. Uansett: tusen takk for svar, uvurderlig!

Beachbuggy skrev for 2 timer siden:

Har en donormotor m Marchal, disse får ikke mye skryt.

Var nok helt greie dynamoer for tre fire ti år siden:giggle:
Historien er Paris Rhone-Marhcal-Valeo.
Orginalen lages ikke lenger men erstatnings dynamo i fra Valeo heter 510-803.
Er en dyr og bra dynamo....sist sett på en av de utlandske bildele nettsidene nord for 5k før krone kraket.

For noen år siden ble Iskra kjøpt opp av tyske Mahle.
Med oppkjøpet kom det også en relativt stor prisoppgang og nå er vondt blitt være.
Er helt greie dynamoer og kanskje norges mest solgte til VP
Delenummer MG499
Importør til Norge er Bema i Grimstad,
Selges av blant andre Maritim Båtutstyr for kr 2999
Isteden for å kjøpe i fra de overnevnte kan det lønne seg å høre på Mekonomen/Bilextra om de kan gi ett tilbud da i vertfall her på østlandet har de avtale med Bema.
Sist jeg trengte en slik dynamo ordnet den lokale bildelesjappa en slik en til godt under veil.

Dynamoer til kr 1100 som er kjøpt av en selger med lett knekk i knærne på ett hjørne er noe jeg ikke kjenner til men det var en ekspert på temaet over her så kanskje han kan fortelle litt om det markedet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...