Jump to content

Detaljert sjøkart på nett

Gerhard

Recommended Posts

Kartene på nett og i kartplotteren i båten er jo fine til å finne en trygg rute, men jeg synes de mangler nøyaktighet når man har lyst til å prøve et grunt sund eller et fint sted å legge til.

For eksempel skrev @Pequod om en tur gjennom Herviksundet / Pølsesund ved Hankø.

Skippo viser dette:

image.png.af34697afec757eb9a9fdda221a01e75.png

Mørk blå er 5m, Grønn er 0.5m. Javel?? Da er det altså mellom 0.5 og 5 meter dypt. Det er en stor forskjell når en båt ofte stikker mellom 1 og 2 meter dypt.

Kartplotteren min viser det samme:

image.png.f3c8a0e92d5e7ea3ee152b3f887b7b0d.png

Jeg hadde før et kart på nettet som var mere detaljert, men jeg finner det ikke igjen. Jeg tror det var noe offentlig norsk som hadde det: Kartverket eller noe sånt.

Noe som kjenner til et detaljert kart på nettet?

Norgeskart outdoors   app.  og norgeskart.no   har "papirkart" . Der står det 19  inne på land  ved siden av sundet. Det betyr som regel at  man har minimum 1.9m gjennomseilingsdybde midt i sundet. Denne detaljen formidler ikke de elektroniske kartene  like   godt

image.png.815ab1086f19b617103c22946c0eff6a.png                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Slik ser det ut i Navionics sin Chart Viewer på nett:

IMG_2508.jpeg.cf19de36b5fc37d25f6f9a602ca918c1.jpeg

og slik ser der ut i Navionics sin Boating-app:

IMG_2510.png.5ebc16e3a1bedaa31a8ce3a283bde232.png

Chart Viewer på nett er gratis. Boating-appen er gratis, men man må betale for kartene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Navionics ser ut til å ha tilgang til mer detaljerte målinger, som jeg antar de må ha fått fra Kartverket. Men det ser også ut til at de har feiltolket dataene, og angitt en grunne sørøst for sundet med samme markering som langs østsiden av sundet inne ved land. Flyfoto gir ingen indikasjon på at det er grunt der.

Utfra kartet burde det være dypere enn de 1,9 m som er målt opp lenger inn, men hvis man ser på flyfotolaget som ser ut for å være tatt halvveis til fjære sjø ville jeg nok ikke gått inn for fulle seil.

Antar det er tørt og at dette er gamle målinger. Finner ikke oppmålingsdato på Norgeskart.

Velger man lager med "papirkart" står det 1,9 litt inne på land som bør indikere seilingsdybde på vanlig lavvann.

Mons

Hm. Spennende når man først begynner å sammenligne. Det virker jo som Navionics kanskje har satset mer på detaljer, mens Skippo går for "enkelt og oversiktlig". 

Her et eksempel fra Grindskjæra utenfor Fredagshølet: 

navionics.png.32c58a1a1a38158c51c699c0336ec585.png

Navionics

skippo_2.png.b9e545a58e78807f327ac33e1b1a2cf5.png

Skippo

satelitt.png.44abab237f5561dfa53fe1253766ce52.png

Sat. 

På Skippo har de jo delt opp vestre Grindskjær til å bli to øyer, og ikke en som satelittbildet tydelig viser.

Arne Henriksen skrev for 3 timer siden:

Vil alltid avhenge av målinger som er gjort eller ikke gjort.
Noen som vil tippe hvor mye vann det er på fjære sjø der dette merket er satt, f.eks?

https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1011&zoom=16&lat=7592871.31&lon=501517.31&markerLat=7592871.309802391&markerLon=501517.30546684173&p=searchOptionsPanel

Igjen så angir papirkartet 1.9m vist inne på land. Det kan muligens gjelde grunnen som er krysset av. Men så er det staker som markerer en led. Så der hadde jeg gått inn (forsiktig) med min båt som stikker 1.8m.

Screenshot_20230707_100517_Chrome.jpg

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

Du ser tydelig tracket hoppet sideveis når det skjedde...

Ikke rart at de sier at det dukker opp ca 300 grunner i året. når de misser en grunne mitt i leia.

En må jo gå ut fra at at de finner en grunn mitt i leia ved oppmåling.

Når skjedde dette?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

6 minutes ago, Roger jo said:

Ikke rart at de sier at det dukker opp ca 300 grunner i året. når de misser en grunne mitt i leia.

En må jo gå ut fra at at de finner en grunn mitt i leia ved oppmåling.

Når skjedde dette?

Sommeren 2021.  Og det kan vel knapt kalles leia inn mellom holmene der, men dog - Kystverket rydda opp og satte stakene der for noen år siden, det var jo derfor jeg var såpass trygg på at det var nok vann..

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev 17 minutter siden:

Sommeren 2021.  Og det kan vel knapt kalles leia inn mellom holmene der, men dog - Kystverket rydda opp og satte stakene der for noen år siden, det var jo derfor jeg var såpass trygg på at det var nok vann..

har du ikke meldt den inn siden kartet ikke er oppdatert?

Har meldt inn flere feil og målt opp med cm-nøyaktighet, men det ser ut for at det sitter langt inne å endre i kartet uten at de selv har målt opp.

Til eksempel er disse småknattene ikke der i virkeligheten, og kartverket har fått nøyaktige måledata for området.

https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1008&zoom=15&lat=6458841.31&lon=75570.43&markerLat=6458841.306130849&markerLon=75570.42527298967&p=searchOptionsPanel&sok=Myrlandsveien

Mons

9 hours ago, Roger jo said:

Det er da en borgerplikt å melde inn nye grunner en finner. så andre ikke treffer samme grunnen.

Ellers blir kartet ikke oppgradert.

https://www.kartverket.no/til-sjos/efs/meld-om-feil-i-sjokart

Du har en mer positiv inngang enn meg her, som @mons også nevner hopper ikke Kartverket i stolen om privatpersoner melder noe - skal de endre kartet må de uansett ut og måle opp. 

Problemet her og mange andre plasser er at det er ikke målt opp nøyaktig nok, og ihvertfall ikke så nøyaktig som folk kan forledes til å tro ut fra kommentarene over her. Den steinen jeg traff er ikke den eneste som ligger i det innløpet, og den stikker ikke mer enn anslagsvis 30cm opp fra bunnen ut fra hvordan det så ut når vi var og sjekket senere.

Og det er jo vitterlig ingen dybdeangivelser der jeg traff, så hva skal jeg melde feil på? 

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 9 timer siden:

Og det er jo vitterlig ingen dybdeangivelser der jeg traff, så hva skal jeg melde feil på? 

Du skal meld inn at her traff du en en stein  og båten stakk 1.4 m og det var på fjære sjø,  

Hvor lang tid det tar kommer an på når de har en båt i område.

image.png.e9b958379e3dcace7aae9a782b89170f.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...