Jump to content

Detaljert sjøkart på nett

Gerhard

Recommended Posts

Jeg skylder ikke på noen andre enn meg selv for den fadesen uansett, jeg visste det var lite vann der fra jeg vokste opp og ræla rundt med båt fra jeg var 7-8 år, men trodde det var mudret samtidig med stakene kom på plass.
Man skal ikke "tro" sånt da, og det eneste gode som kom ut av det var at jeg fikk meg en ny og mye bedre båt - etterhvert.

Når det gjelder kart var både iSailor- og OpenCPN oppdatert med siste tilgjengelig kart, og det samme vises jo på Kartverkets elektroniske sjøkart som jeg trodde viste den fulle og hele sannhet. Så feil kan man ta, må altså se på landkartlaget for å få fram alle oppmålingene.  :thumbsdown:

mvh, Arne
www.tiarora.no

Popeye70 skrev On 6.7.2023 at 23.10:

Gule sider kart?

Navionics Chart Viewer?

Gule sider sjøkart? Jeg trodde det hadde blitt flyttet bort fra kart.gulesider.no, først til påsjoen.gulesider.no, så til webapp-no.skippo.io.

webapp.navionics.com er noe mere detajert noen steder men ikke andre.

Jeg savner fortsatt det jeg hadde før.

mons skrev On 7.7.2023 at 8.29:

Da får du opp 1,9 som jeg antar er anbefalt max seilingsdybde i sundet.

Ja, jeg lurte litt på det men da pleier det vel å være tegnet en strek igjennom sundet.

Gerhard skrev 32 minutter siden:

Ja, jeg lurte litt på det men da pleier det vel å være tegnet en strek igjennom sundet.

Ikke alltid, men det er nok sikrere hvis det er en strek ja, for som det andre eksempelet viste kan en dybdeangivelse inne på land også referere til et kryss som angir en grunne. . Dybden kan også være angitt av selve streken, med et antall korte streker i  enden https://snl.no/leistrek

J-Å skrev On 7.7.2023 at 0.30:

Så hva  er det egentlig  Navionics angir med de røde prikkene og den mørke  blåfargen sydøst for sundet?

Hvis du mener området som er vist rett ved siden av "menu-knappen" er dette et grunnområde der det også står en stake.

J-Å skrev for 11 timer siden:

Jeg mener her:

image.png.779705fb27d9c8ab95909c8b65dadac9.png

De røde prikkene dekker områder som kan være grunnere enn det man har definert som "grunnt farvann" i Navionics appen.

I Navionics har man også mulighet til å slå på "SonarChart", da vises dybdemålinger delt av andre Navionics brukere.

Da ser det slik ut:

Screenshot_20230712_091512_Boating.jpg.1e06ef7e57e1ebbbc1ef17106d72ac32.jpg

__jallis__ skrev 1 time siden:

I Navionics har man også mulighet til å slå på "SonarChart", da vises dybdemålinger delt av andre Navionics brukere.

Den likte jeg. Nå kom det mer detaljer.

J-Å skrev 17 minutter siden:

Altså ingen grunne <2m øst for 2.7 i det smaleste partiet? Så her synes jeg Navionics gir direkte motstridende info. 

Enig. Det så grunt ut før man skrudde på SonarChart.

5 minutes ago, Gerhard said:

Enig. Det så grunt ut før man skrudde på SonarChart.

Det er (bør) vel ikke slik at offisielle målinger forsvinner/overstyres av SonarChart?
Kan ellers forstå om det ikke finnes gode privat-målinger av en grunne som ligger omtrent i dagen?

mvh, Arne
www.tiarora.no

J-Å skrev 27 minutter siden:

Altså ingen grunne <2m øst for 2.7 i det smaleste partiet? Så her synes jeg Navionics gir direkte motstridende info. 

Hele det rødprikkete området har i følge kartdata en dybde på 0,5 til 5 meter. Men området er jo forholdsvis stort. Akkurat hvor det er grunt har man ikke nok detaljer til å vise.

Når man slår på SonarChart så ser man i allefall at det ikke er noen grunner registeret i selve leia.

Arne Henriksen skrev 5 minutter siden:

Det er (bør) vel ikke slik at offisielle målinger forsvinner/overstyres av SonarChart?

Jeg har ikke seilt gjennom det sundet ved Hankø, men jeg oppfatter det som at SonarChart er ganske korrekt. I det vanlige Navionicskartet kan det ha skjedd en sammenblanding av dybdesonene? Det ser ikke ut til at blåfargene går riktig fra mørk til lys ut mot dypt vann.

Jeg bruker navionics app. Jeg bruker ikke ‘sonarChart’. Slik jeg har forstått tilføter det ikke ny info i Norge, fyller bare på med fler dybdelinjer. Jeg mener å ha lest at private målinger ikke godkjennes i Norge. Navionics bruker norske kartdata, hverken mer eller mindre er min oppfatning.

edit: N påstår på hjemmeside at kart i norge har live sonar, med fotnote 3, finner ikke hva den står for. Sonar skal være basert på brukeres dybdemåling, men det fremgår ikke hvordan dette skal rapporteres fra min båt (har N på kartplotter også, integrert nett med ekkoodd). Vet ikke hvordan mine dybdemålinger skulle kunne bli rapportert.

Edit2: fant det, ingen sonar data blir brukt i norske farvann. https://support.garmin.com/en-US/navionics/faq/pC9igXCu5Y3NphMzYRcuh7/?keywordSearch=SonarChart processing

IMG_0330.jpeg

__jallis__ skrev for 11 timer siden:

Jeg har sett litt mer på "SonarChart" på steder jeg er kjent og ser det er mye feil.

Her er Bikkjerenna på Svenner:

image.png.7153e5f31f9c1b4aa87fca1332901aca.png

Den er jo 0.5 meter et par steder i følge dette kartet og det er feil. Det ville jeg merket.

Mare Nostrum skrev for 3 timer siden:

Kart i skala 1:10000 er tingen! Har gått gjennom der en gang for mange år siden med seilbåt, dyptgående ca 1.8m. Det gikk fint så vidt jeg husker...

Dette kartet likte jeg. Hvilket kart er dette?

Code0 skrev 21 minutter siden:

Kan du dele nøyaktig hvor det er (lat/lon) så kan jeg sammenligne med hvordan det ser ut på Navionics. Når dataene er kjent er det rart om ikke digitale kart tar de med.

WGS84

59°12'28.2"N 10°47'25.6"E

WGS84 desimal (lat, lon)

59.207832, 10.790441

UTM32N (øst, nord)

602236, 6564567

UTM33N (øst, nord)

259713, 6570782

UTM35N (øst, nord)
-419659, 6676095

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...