Arne Henriksen Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Jeg skylder ikke på noen andre enn meg selv for den fadesen uansett, jeg visste det var lite vann der fra jeg vokste opp og ræla rundt med båt fra jeg var 7-8 år, men trodde det var mudret samtidig med stakene kom på plass. Man skal ikke "tro" sånt da, og det eneste gode som kom ut av det var at jeg fikk meg en ny og mye bedre båt - etterhvert. Når det gjelder kart var både iSailor- og OpenCPN oppdatert med siste tilgjengelig kart, og det samme vises jo på Kartverkets elektroniske sjøkart som jeg trodde viste den fulle og hele sannhet. Så feil kan man ta, må altså se på landkartlaget for å få fram alle oppmålingene. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
mons Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Sendte inn melding om grunna til Arne og spurte samtidig om de kunne gi en kommentar på hvorfor landkartet har grunner som sjøkartet ikke viser. Får vel et svar etter ferien antar jeg. De pleier å være flinke å svare. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gerhard Svart 11.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Popeye70 skrev On 6.7.2023 at 23.10: Gule sider kart? Navionics Chart Viewer? Gule sider sjøkart? Jeg trodde det hadde blitt flyttet bort fra kart.gulesider.no, først til påsjoen.gulesider.no, så til webapp-no.skippo.io. webapp.navionics.com er noe mere detajert noen steder men ikke andre. Jeg savner fortsatt det jeg hadde før. mons skrev On 7.7.2023 at 8.29: Da får du opp 1,9 som jeg antar er anbefalt max seilingsdybde i sundet. Ja, jeg lurte litt på det men da pleier det vel å være tegnet en strek igjennom sundet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Gerhard skrev 32 minutter siden: Ja, jeg lurte litt på det men da pleier det vel å være tegnet en strek igjennom sundet. Ikke alltid, men det er nok sikrere hvis det er en strek ja, for som det andre eksempelet viste kan en dybdeangivelse inne på land også referere til et kryss som angir en grunne. . Dybden kan også være angitt av selve streken, med et antall korte streker i enden https://snl.no/leistrek Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 J-Å skrev On 7.7.2023 at 0.30: Så hva er det egentlig Navionics angir med de røde prikkene og den mørke blåfargen sydøst for sundet? Hvis du mener området som er vist rett ved siden av "menu-knappen" er dette et grunnområde der det også står en stake. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Kallethekid skrev 7 minutter siden: Hvis du mener området som er vist rett ved siden av "menu-knappen" er dette et grunnområde der det også står en stake. Jeg mener her: Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 OK. Da misforstod jeg. Jeg er ikke sikker, men mener jeg har sett noe lignende hvis man har angitt en preferanse for minste dybde i appen, så blir områder med mindre dyp en angitt prikkede slik. Sitér dette innlegget Link to post
__jallis__ Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 J-Å skrev for 11 timer siden: Jeg mener her: De røde prikkene dekker områder som kan være grunnere enn det man har definert som "grunnt farvann" i Navionics appen. I Navionics har man også mulighet til å slå på "SonarChart", da vises dybdemålinger delt av andre Navionics brukere. Da ser det slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 __jallis__ skrev 36 minutter siden: Da ser det slik ut: Altså ingen grunne <2m øst for 2.7 i det smaleste partiet? Så her synes jeg Navionics gir direkte motstridende info. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 __jallis__ skrev 1 time siden: I Navionics har man også mulighet til å slå på "SonarChart", da vises dybdemålinger delt av andre Navionics brukere. Den likte jeg. Nå kom det mer detaljer. J-Å skrev 17 minutter siden: Altså ingen grunne <2m øst for 2.7 i det smaleste partiet? Så her synes jeg Navionics gir direkte motstridende info. Enig. Det så grunt ut før man skrudde på SonarChart. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 5 minutes ago, Gerhard said: Enig. Det så grunt ut før man skrudde på SonarChart. Det er (bør) vel ikke slik at offisielle målinger forsvinner/overstyres av SonarChart? Kan ellers forstå om det ikke finnes gode privat-målinger av en grunne som ligger omtrent i dagen? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
__jallis__ Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 J-Å skrev 27 minutter siden: Altså ingen grunne <2m øst for 2.7 i det smaleste partiet? Så her synes jeg Navionics gir direkte motstridende info. Hele det rødprikkete området har i følge kartdata en dybde på 0,5 til 5 meter. Men området er jo forholdsvis stort. Akkurat hvor det er grunt har man ikke nok detaljer til å vise. Når man slår på SonarChart så ser man i allefall at det ikke er noen grunner registeret i selve leia. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Arne Henriksen skrev 5 minutter siden: Det er (bør) vel ikke slik at offisielle målinger forsvinner/overstyres av SonarChart? Jeg har ikke seilt gjennom det sundet ved Hankø, men jeg oppfatter det som at SonarChart er ganske korrekt. I det vanlige Navionicskartet kan det ha skjedd en sammenblanding av dybdesonene? Det ser ikke ut til at blåfargene går riktig fra mørk til lys ut mot dypt vann. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Forstår jeg det sånn at sonate chart viser private målinger? Er det i så fall tatt hensyn til høy og lavvann? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Jeg bruker navionics app. Jeg bruker ikke ‘sonarChart’. Slik jeg har forstått tilføter det ikke ny info i Norge, fyller bare på med fler dybdelinjer. Jeg mener å ha lest at private målinger ikke godkjennes i Norge. Navionics bruker norske kartdata, hverken mer eller mindre er min oppfatning. edit: N påstår på hjemmeside at kart i norge har live sonar, med fotnote 3, finner ikke hva den står for. Sonar skal være basert på brukeres dybdemåling, men det fremgår ikke hvordan dette skal rapporteres fra min båt (har N på kartplotter også, integrert nett med ekkoodd). Vet ikke hvordan mine dybdemålinger skulle kunne bli rapportert. Edit2: fant det, ingen sonar data blir brukt i norske farvann. https://support.garmin.com/en-US/navionics/faq/pC9igXCu5Y3NphMzYRcuh7/?keywordSearch=SonarChart processing Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Kart i skala 1:10000 er tingen! Har gått gjennom der en gang for mange år siden med seilbåt, dyptgående ca 1.8m. Det gikk fint så vidt jeg husker... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 __jallis__ skrev for 11 timer siden: I Navionics har man også mulighet til å slå på "SonarChart", da vises dybdemålinger delt av andre Navionics brukere. Jeg har sett litt mer på "SonarChart" på steder jeg er kjent og ser det er mye feil. Her er Bikkjerenna på Svenner: Den er jo 0.5 meter et par steder i følge dette kartet og det er feil. Det ville jeg merket. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Mare Nostrum skrev for 3 timer siden: Kart i skala 1:10000 er tingen! Har gått gjennom der en gang for mange år siden med seilbåt, dyptgående ca 1.8m. Det gikk fint så vidt jeg husker... Dette kartet likte jeg. Hvilket kart er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Gerhard skrev 16 minutter siden: Dette kartet likte jeg. Hvilket kart er dette? Det er fra Den norske Los, 1993 utgaven. Kalles kartskisse. Finnes mange slike over populære uthavner/ havner. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Mare Nostrum skrev 16 minutter siden: Kalles kartskisse. Kan du dele nøyaktig hvor det er (lat/lon) så kan jeg sammenligne med hvordan det ser ut på Navionics. Når dataene er kjent er det rart om ikke digitale kart tar de med. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Kartskissene i 93 utgaven har dessverre ikke gradenett. I nyere utgaver av Losen har de det, men der er ikke denne skissen med... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Code0 skrev 21 minutter siden: Kan du dele nøyaktig hvor det er (lat/lon) så kan jeg sammenligne med hvordan det ser ut på Navionics. Når dataene er kjent er det rart om ikke digitale kart tar de med. WGS84 59°12'28.2"N 10°47'25.6"E WGS84 desimal (lat, lon) 59.207832, 10.790441 UTM32N (øst, nord) 602236, 6564567 UTM33N (øst, nord) 259713, 6570782 UTM35N (øst, nord) -419659, 6676095 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Takk @Gerhard snarveien i Hankøsundet. Ser ut til at samme info er på Navionics når man zoomer inn, bortsett fra i syd, ser ufarbart ut der på Navionics. Sitér dette innlegget Link to post
SUN960 Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Slik ser det ut hos meg. Ser farbart ut i sør også. Har satt dyptgående til 1 meter i innstillingene. Jeg velger alltid veien gjennom der når jeg skal ut eller inn Hankøsundet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Det er jo fortsatt feil blåfarge på det lange feltet lengst til høyre. Det feltet skulle hatt den lyseste blåfargen for å markere 3-5m. Slik som inne i sundet ved 4.6. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.