Jump to content

Hvor mye redusert strømforbruk blir det, kjøleboks m. kompressor vs. uten?

quantumduck

Recommended Posts

Har egentlig ikke hatt problem med at billigboksene ikke blir kalde nok, selv om de sikkert ikke funker optimalt, det er strømforbruket i båten som er problemet. Akkurat nå sitter jeg og venter på at frokstjuicen skal tine ?

• 2 uker senere...

Har en 35l Isotherm kompressorboks som jeg har hatt i mange år. Et år gjorde jeg et eksperiment med den, jeg lot den stå i bakruta på en parkert VW Caravelle med rumpa mot sør, plugget i sigarettenneruttaket. I juli på Sørlandet. Fire døgn senere var innholdet i boksen fortsatt 4 grader og det var plenty strøm på batteriet til å få start. Og den bilen hadde bare 65Ah startbatteri - og kun det. 

Etter det har jeg aldri så mye som tenkt tanken på peltier-kjøleboks.

Jeg vil tro det er stor forskjell på kvaliteten på disse Peltierelementene. Jeg kjøpte en slik billigboks til forrige båt, og det var knapt kjøleeffekt egentlig. Bare mye bråk og strømforbruk. Men i båten jeg har nå står det et Supercool kjøleskap. Jeg var skeptisk, siden boksen var såpass slapp. Men Supercoolen fungerr faktisk helt greit, og blire god og kald. Jeg setter termostaten på godt og kaldt under motorgange, da har jeg litt å gå på når vi ligger i havn. Og når termostaten på kjøleskapet begynner å blinke etter et par dager er det på tide å starte opp og gå videre;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...