Jump to content

Spørsmål om sjødyktighet til Bavaria 31 AC/Cruiser

Arne2

Recommended Posts

Jeg har nå hatt et par nokså rimelige seilbåter over en periode på ca 4-5 år, eller hva det nå er. Målet med disse båtene var å få lært seg litt om det grunnleggende om seiling og båtmekking, for så å vurdere en litt dyrere båt og litt lengre turer i neste omgang. En periode tenkte jeg at nei jeg skal i alle fall aldri ut på noen tur der jeg ikke kan se land, men nå slår den tanken meg, at det skulle da gått an å seile over Skagerak. Da behøver jeg en båt som er sånn rimelig godt egenet til det. Jeg tenker jo også det at hvis man nå først har kommet så langt, til Danmark, så må det da gå an å seile litt videre og så se hvor det bærer hen. Det vil jo ikke være noe mål å komme så langt som mulig, men å ha en trivelig tur, når man har fri og god tid.

De båtene som jeg har hatt, og den som jeg fortsatt har, de har vel ikke vært av de aller mest komfortable typene, det har vel heller noe i retning av "flytende hundehus med takvindu", men dog med veldig mange trivelige opplevelser.

Jeg ser det, på finn.no at hvis man skal over i det litt komfortable i en overkommelig prisklasse, for eksempel 3-400K så har man litt halvgamle Bavaria 30/31 AC/Cruiser. Kunne nok klart noe dyrere båt enn det, men da må det være en god grunn, rent bruksmessig. Status eller "flott båt" står ikke på ønskelisten. Her er det sjødyktighet og bruksegenskaper som gjelder.

Er det noen her på forum, som ver hva som er forskjellen på en Bavaria "Cruiser" eller en "AC" eller om det er noen større forskjell på en 30 eller 31 fot? Er det ellers noen (god) grunn til å gå opp i en større båt, med ehnsyn til sikkerhet og sjøegenskaper? (Der er vel klassifisert som klasse A, alle sammen, er de ikke det?)

Er det kanskje noen andre typer båt man heller skulle satse på hvis man for eksempel begrenser oppad til 500K eller noe slikt?

Edit: Nå ser jeg at spørsmålet om forskjellen på AC og Cuiser har vært oppe før, men det står ikke noe om forskjell i sjøegenskaper. Det kunne jo også være greit å vite om det er spesielle årganger eller modeller som kan anbefales eller frarådes, så litt i det rimelige skiktet?

Bavaria byttet vel fra AC til Cruiser-benevnelse på de forskjellige modellene sånn ca mellom 2002 og 2005 (avhengig av modell). Det er litt forvirrende å sammenligne modeller fra den tiden, fordi de noen ganger gjenbrukte skrog, men endret fot-benevnelse. Så i et tenkt og helt hypotetisk eksempel kan 31 AC ha byttet navn til 32 Cruiser.

Personlig tror jeg ikke det er så veldig store forskjeller på AC og Cruiser, annet enn at et år gikk og de oppgraderte kanskje noe utstyr.

På generell basis vil en lenger båt ha bedre sjøegenskaper, men innen en fot eller to er ikke det så signifikant så lenge skrogformen ikke endrer seg vesentlig.

Personlig ville ikke jeg utelatt AC eller Cruiser, men sett på begge og heller fokusert på utstyr og vedlikehold. En godt vedlikehold og oppgradert båt fra 2003 kan være mye bedre enn en dårlig vedlikehold båt fra 2006. Å oppgradere elektronikk og autopilot kan fort nærme seg 50.000,- til 100.000,- om man betaler fagfolk for å gjøre jobben, så om du finner en som er ferdig oppgradert er det trolig positivt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 5 minutter siden:

Bavaria byttet vel fra AC til Cruiser-benevnelse på de forskjellige modellene sånn ca mellom 2002 og 2005 (avhengig av modell). Det er litt forvirrende å sammenligne modeller fra den tiden, fordi de noen ganger gjenbrukte skrog, men endret fot-benevnelse. Så i et tenkt og helt hypotetisk eksempel kan 31 AC ha byttet navn til 32 Cruiser.

Personlig tror jeg ikke det er så veldig store forskjeller på AC og Cruiser, annet enn at et år gikk og de oppgraderte kanskje noe utstyr.

På generell basis vil en lenger båt ha bedre sjøegenskaper, men innen en fot eller to er ikke det så signifikant så lenge skrogformen endrer seg vesentlig.

Personlig ville ikke jeg utelatt AC eller Cruiser, men sett på begge og heller fokusert på utstyr og vedlikehold. En godt vedlikehold og oppgradert båt fra 2003 kan være mye bedre enn en dårlig vedlikehold båt fra 2006. Å oppgradere elektronikk og autopilot kan fort nærme seg 50.000,- til 100.000,- om man betaler fagfolk for å gjøre jobben, så om du finner en som er ferdig oppgradert er det trolig positivt.

For ikke å snakke om seil! En Bavaria fra den tiden med originale standardseil er overmoden for nye seil. 

Mange takk for tilbakemeldinger. Kan se at jeg selv syslet med de samme tankene i 2019. Det kan nok se ut som at jeg befinner meg i den andre enden av skalaen i forhold til de som bare kjøper en seilbåt og drar avgårde på jordomseiling, og så lærer seg å seile etter hvert. Her har det blitt til 5 år med grunnopplæring, og det mangler vel fortsatt litt av den. Legger ut en link til den gamle tråden, for å få lenket opp alle gode råd som har gitt.

Ser at jeg selv den gangen i 2019, så absolutt ikke skulle ha noen "IKEA båt", men at synet på det har skiftet

Ser at det finnes en båttype som ser ut til å ligne en del, som ligger ute til en veldig god pris (?!). Dufour 30 Classic. Skal tro om dette en brukbar "Bavaria erstatter"?! (Med vektlegging av sjødyktighet og robusthet/varighet.)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=307085202

Ser motortypen er den samme (VP MD2020) som tilsvarende Bavaria og at mye ser ut til å være forholdsvis likt.(?!) (Eller er det slik?)

Ser at Dufour 30 Classic har rorkult og ikke ratt. Skal tro om det er en ulempe? (Er jo bare vant til rorkult fra før.)

Det der må da være mye båt for pengene, oppdatert rigg og nye seil er det også.
Rorkult er helt topp det, ratt på disse små båtene er håpløst og er vel blant de få tingene jeg gjerne skulle vært foruten på min, tar veldig mye plass i en liten cockpit.

Lite tankkapasitet er det eneste jeg reagerte på, spesielt om du skal seile langt, men det er kanskje normal størrelse?
Selv har jeg 250l diesel og 400l vann på en 32 foting, men det er vel litt i andre enden av skalaen :wink:

mvh, Arne
www.tiarora.no

Det eneste jeg reagerer på er at 19 hk er lite motorkraft. På den andre siden er dieselforbruket lavt. Vanntanken er større enn hva vi  har i Hulda, og vi har ikke problemer i så måte. Før kjøp ville jeg heist opp båten for å sjekke for grunnstøting. Det gjelder uansett fabrikat.

Jeg seilte en 30-foter i mange år, og jeg synes både motorstørrelse og tankkapasitet ser helt OK ut. Jeg vil tro at en kan holde bra fart med et forbruk på 2-3 l/t.

Plotter montert i forkant av cockpit er en grei løsning. Da kan en sitte under sprayhooden og styre med autopilot, mens en også har vinsjene innen rekkevidde. Rorkult autopilot er litt mer plundrete enn en fastmontert, for den har antagelig ikke frikoblingsclutch. Men det går helt greit.

Leste for litt siden at min Match 38 ikke har så mye rettende moment som jeg trodde den skulle ha med dyp blykjøl. Har ikke gått dypt inn i det og sjekket spesifikasjoner osv., vi skal ikke på jordomseiling og den er uansett A-sertifisert.

Hvis sjødyktigheten er viktig ville jeg sett på om modellen kommer i versjon med lang og kort kjøl, og gått for den med dypest kjøl hvis vekta ellers var den samme.

Generelt tåler seilbåter mye mer uvær enn mannskapet orker og en 31ft Bavaria vil være helt utmerket i Skagerrak og dalstroka utafor. 

Kjøp evt. redningsflåte og en PLB. Tren på mann over bord. Ta VHF-lappen. Selv om båten er aldri så sjødyktig er det en del ting den ikke klarer på egenhånd :-)

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det eneste jeg reagerer på er at 19 hk er lite motorkraft.

Hvis man tenker på sjødyktighet i praktisk forstand er undermotorisering et potensielt problem, ja. Har heldig vis bare hatt problemer med å komme ut av havn pga undermotorisering, men det er irriterende nok, i andre situasjoner kan det være katastrofalt. 

En 31 fot duger mer en nok til å seile over Skagerak. Er ikke så mange år siden det var vanlig størrelse å seile jorda rundt i.  Seilte fra Gøteborg til Jomfruland alene i en 40 foter på onsdag. Strekket er såpass kort at med oppdaterte værmeldinger så får man ikke så mye overraskelser. Det jeg synes er nyttig er ais. Du blir man i større grad sett og har bedre oversikt over andre båter. Når jeg seilte over så var det regn og overskyet. Det er ikke lett å se lanterner på fritidsbåter på natten da. De lyser ikke så godt som man skulle tro. 

Mange takk for de mange gode råd, slik som det alltid pleier å være på dette forumet.

Når det gjelder motorstørrelse så har jeg hatt motorer på 27-28 hester på de to 30-32 fot båtene som jeg har hatt til nå. Erfaringen er vel det at for seilbåter så spiller skrogfasongen en nokså stor rolle, og når man skal gå for motor så har det liksom ikke den store hensikt å bruke stort mer enn halvparten av effekten, 12-14 hester eller noe slikt. Gir man på rpm, så blir det liksom bare masse bølger og mye lyd og rabalder, dobling av dieselforbruktet, og 1 knop mer.

Har også lagt merke til at mer moderne seilbåter bare har glidd gjennom vannet med større hastighet enn min båt, og det tror jeg har å gjøre med lengre vannlinje. Gamle seilbåter har gjerne en lang baug og en lang bakende over vannlijen slik at den delen av båten som er nede i vannet blir forholdvis kort. Tror dette er en litt viktig faktor for hvor hurtig båten glir gjennom vannet. Ser at bavaria 30/31 har dratt ut denne "berøringslengde" til vannet nesten litt maksimalt. Ville tro at 19 Hk skulle være OK i forhold til denne skrogrypen.

Når det gjelder motor så har jeg nå VP MD2030, altså hakket større enn det som pleier å være i gamle Bavaria 31, og jeg må si at jeg er veldig godt fornøyd med den motortypen. Ikke mye å klage på der og jeg ville nok forvente at VP MD2020 er like bra og enda mer økonomisk i bruk, enn den jeg har nå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...