Jump to content

Yanmar 3GM30F, dynamo slutter å lade etter hvert

emil_hafslund

Recommended Posts

Hei!

Vi sliter litt med lading fra original dynamo på vår Yanmar 3GM30F. Dynamoen er testet i benk, så vi vet den fungerer. Det gjør også ladingen de første 15-20 minuttene motoren går. Da får vi 14,4 V inn på batteriene (1 x 87ah start nytt av året, 2 x 115ah forbruk av ukjent årgang), men så kutter ladingen. Har testet opp til 3100 omdreininger, men det er ikke problemet.

Med tanke på symptomene kan det tenkes at det skyldes varmgang i dynamo - men hva er i så fall årsaken til dette og hvordan fikser man det? 

Jeg er ingen ekspert, så det kan godt være helt andre grunner også. 

Code0 skrev 8 minutter siden:

For å utelukke kjøling kan du vel kjøre med motorluken åpen og se om det gjør noen forskjell.

God idé! Har hektet av både døra inn til motorrommet og skrudd av hele trappa (fronten) nå, så får vi se om det gir noen svar :)

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Når du sier at dynamoen slutter å lade, hvordan ser du det? Er det spenningen som synker, eller? Tenner ladelampen da?

Jepp, spenningen synker. Fra 14-tallet og, som nå, til 12,76. 

Ladelampen er jeg faktisk usikker på hvor sitter. Man skulle jo tenke dashbordet ute i cockpit, men dette er spesialbestilt fra USA av forrige eier og ikke noe som er standard. Ser ett lys der, men om det er ladelampen eller bare instrumentbelysning vet jeg ikke. 

Nå fikk vi faktisk akkurat ladespenning igjen - etter å ha fjernet alt av dører og luker til motorrommet. Lampen lyser fortsatt, så da fikk vi vel svaret på spørsmålet i det jeg svarte :) 

Code0 skrev 25 minutter siden:

For å utelukke kjøling kan du vel kjøre med motorluken åpen og se om det gjør noen forskjell.

Ladespenningen er nå tilbake! 14 V spenning nå, så det tyder vel på varmgang. 

Spørsmålet er hvordan vi fikser dette. Kan det hende at det er mye sot og dritt inne i dynamoen, så det kan hjelpe å demontere den, åpne den og rense litt inni? Helt lekmann her, så bare gjetter basert på det jeg tenker er logisk ;) 

J-Å skrev 9 minutter siden:

Du bør gjerne måle hvor mye strøm dynamoen leverer. Jeg anbefaler igjen et DC tangamperemeter.

Jeg hadde nylig kontakt med en som opplevde at gamle forbruksbatterier ble glovarme.

Interessant! Jeg skal kjenne etter på forbruksbatteriene. Er det dog da i så fall ikke litt snodig at landstrøm fungerer helt fint? 

Antar at det er Hitachi dynamo og da er det normalt at spenningen synker når dynamoen blir varm.

Den interne lederegulatoren er konstruert slik at spenningen (og dermed strømmen) synker når temperaturen øker. Antar at dette er gjort for å hindre at dynamoen blir skadet av varmgang. Det som er irriterende er at spenningen synker så pass mye selv ved lite varme på dynamo. Resultatet er at batteriene nesten aldri blir fulladet ved motorgang.

Løsningen er å montere ekstern laderegulator. Gjerne en som også har temperaturovervåking.

Hvis det å åpne luker løser problemet ville jeg studert motorrom og hvordan innluft er arrangert. Slett ikke alltid at konstruktør tenker på kald luft til dynamo. Evt rearrangering av slanger (om slike finnes) eller en inline-vifte som blåser på dynamo fra et fleksslange ført til luftinntak kan gjøre underverker. Strøm til vifta kan hentes rett fra dynamo B+ og styres av et rele som får pluss fra D+ når tenning er på/dynamo lader. 

Code0 skrev 21 minutter siden:

Trenger du et relé i tillegg da, er det ikke greit med strøm rett på vifta, med en passende sikring?

Er vel hendig at den starter og stopper automagisk? Og D+ er vel ikke egnet for å levere strøm til viftemotor, da det er begrenset med strøm en kan trekke fra den. Derfor forslag om rele. Men kan jo godt være at det kan løses med litt smart ruting av luft uten ekstra vifte da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...