Jump to content

Tåler lensepumper sand i vannet?

Haldorsen

Recommended Posts

Mine tidligere båter har enten vært selvlensende, eller med mulighet til å løfte dørkplatene og komme til under. Men nå har jeg fått en Hansvik 18 HT, hvor det (så vidt jeg vet) ikke er mulig å komme under dørken, og eventuelt vann som havner der må pumpes ut med en manuell pumpe i akter.

Vi har små barn, og drar naturligvis en del strandsand inn i båten. Tidligere ville jeg bare spylt båten og latt sanden drenere ut med vannet, men det er vel ikke så lurt nå? Er det risikabelt å skylle dekket og prøve å pumpe sandholdig vann ut med en pumpe? Eller må jeg ty til feiebrett og mopp?

Om alle typer pumper tåler sand, så er svaret nei. Om noen pumper tåler sand bedre enn andre, så er svaret ja. Oppklarend? Neppe. En gammelags Whale Gusher pumper barnåler og hel skau. En girpumpe liker sand dårlig. En impelletpumpe takler sand, til en viss grad. 

Den du har der er en membranpumpe som lager undertrykk på sugesiden når håndtaket dras utover, og presser vannet ut når det trykkes inn igjen. Hvis den ikke er plassert veldig lavt i båten, tror ikke den klarer å suge så mye sand opp at den kan bli ødelagt. 

Jeg har aldri opplevd membraner som ryker, hverken på manuelle lensepumper eller på "whale gulper".  Som over, min ble  flittig brukt som gråvannspumpe i mange (kanskje 20?) år.  Så streiket den, jeg kjøpte ny og erstattet den gamle, bare for å finne ut at det var kontaktfeil et sted.  Nå, den nye gulper'en bråker om ikke annet mindre enn den gamle. 

(Den gamle ble skrudd skikkelig fra hverandre, jeg har på lista å finne frem delene, skru det sammen igjen, og se om det kan brukes f.eks. til prosjektet "håndtholdt minilensepumpe" eller for å lage ordning med gråvannspumpe på akterbadet også - nå renner vannet rett inn i båten via vaskeservanten dersom vi plutselig skulle ha for mye seil ute ifht vinden),

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Skal legge til, jeg var nesten i ferd med å erstatte den store håndholdte pumpa en gang - men heldigvis hadde de ikke tilsvarende pumpe i nærmeste båtutstyrsbutikk, så da skrudde jeg den heller opp, og fant en blyantstump sittende fast inne i pumpa.  Neste gang den manuelle pumpen streiket, hadde jeg greid å suge opp en hel mikrofiberklut som fylte opp hele membranen.  Det er viktig å ha det ryddig ombord i båten - eller eventuelt et gitter på sugeslangen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...