Haldorsen Startet 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2023 Mine tidligere båter har enten vært selvlensende, eller med mulighet til å løfte dørkplatene og komme til under. Men nå har jeg fått en Hansvik 18 HT, hvor det (så vidt jeg vet) ikke er mulig å komme under dørken, og eventuelt vann som havner der må pumpes ut med en manuell pumpe i akter. Vi har små barn, og drar naturligvis en del strandsand inn i båten. Tidligere ville jeg bare spylt båten og latt sanden drenere ut med vannet, men det er vel ikke så lurt nå? Er det risikabelt å skylle dekket og prøve å pumpe sandholdig vann ut med en pumpe? Eller må jeg ty til feiebrett og mopp? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Om alle typer pumper tåler sand, så er svaret nei. Om noen pumper tåler sand bedre enn andre, så er svaret ja. Oppklarend? Neppe. En gammelags Whale Gusher pumper barnåler og hel skau. En girpumpe liker sand dårlig. En impelletpumpe takler sand, til en viss grad. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 En "manuell pumpe" tror jeg takler sand ganske bra. De går vel alle stort sett etter samme prinsipp som "whale gusher" og har ikke noen tannhjul eller skjøre plastimpellere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Haldorsen Svart 9.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Takk for svar. Jeg vet lite om pumper, og klarer ikke å se noe merke på den som er i båten. Men det er kanskje noe sånt som en whale gusher? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Ja, samme prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Den du har der er en membranpumpe som lager undertrykk på sugesiden når håndtaket dras utover, og presser vannet ut når det trykkes inn igjen. Hvis den ikke er plassert veldig lavt i båten, tror ikke den klarer å suge så mye sand opp at den kan bli ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Takk, "membranpumpe" heter det, og ikke "whale-gusher-prinsippet". :-) En "whale gusher"-pumpe er forøvrig elektrisk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ask Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Slike membranpumoer er dårlege. Membrane ryk etter eit par tre år, sand eller ikkje sand. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Ask skrev 7 minutter siden: Slike membranpumoer er dårlege. Membrane ryk etter eit par tre år, sand eller ikkje sand. Sier du det? Min har vært i flittig bruk som gråvannspumpe i rundt 10 år så langt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Jeg har aldri opplevd membraner som ryker, hverken på manuelle lensepumper eller på "whale gulper". Som over, min ble flittig brukt som gråvannspumpe i mange (kanskje 20?) år. Så streiket den, jeg kjøpte ny og erstattet den gamle, bare for å finne ut at det var kontaktfeil et sted. Nå, den nye gulper'en bråker om ikke annet mindre enn den gamle. (Den gamle ble skrudd skikkelig fra hverandre, jeg har på lista å finne frem delene, skru det sammen igjen, og se om det kan brukes f.eks. til prosjektet "håndtholdt minilensepumpe" eller for å lage ordning med gråvannspumpe på akterbadet også - nå renner vannet rett inn i båten via vaskeservanten dersom vi plutselig skulle ha for mye seil ute ifht vinden), Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Skal legge til, jeg var nesten i ferd med å erstatte den store håndholdte pumpa en gang - men heldigvis hadde de ikke tilsvarende pumpe i nærmeste båtutstyrsbutikk, så da skrudde jeg den heller opp, og fant en blyantstump sittende fast inne i pumpa. Neste gang den manuelle pumpen streiket, hadde jeg greid å suge opp en hel mikrofiberklut som fylte opp hele membranen. Det er viktig å ha det ryddig ombord i båten - eller eventuelt et gitter på sugeslangen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ask Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Hei. Eg har tre handdrevne membranlensepumper. Membranane held eitnpar tre år. Dette er membranar frå Maritim. Pumpene er/blir ikkje mykje brukt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 I såfall selger Maritim søppel. Lensepumper er ment å vare i mange år (mer enn ti vil jeg påstå), uavhengig av hvor ofte de blir brukt. Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere i inntil fem år etter kjøpstidspunkt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jonas Svart 9.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2023 Er kanskje betydelig forskjell på membranene i pumpene. Neopren er vanlig og tåler mindre oljeprodukter enn nitril, som er mindre aldringsbestandig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.