Jump to content

Første seilbåt, ca 26 fot, maks 20k.

OleSunds

Recommended Posts

Hei, jeg har lenge fulgt med på finn, leter etter en helst 26 fot havseiler. Kan bruke maks 20 tusen kroner, da finner jeg et par forskjellige båter på finn, blant annet en albin viggen 26 foter, en comfort 26, og en maxi. Jeg er bosatt på jæren, derfor kan mange av seilbåtene være vanskelige å få transportert siden jeg aldri har seilet noe alene i praksis. Har sett dusinvis av YouTube videoer, mye av solo seilere som Sam holmes, Tritea og Erik Aanderaa. Hvis jeg skulle kjøpt en båt i nærheten der jeg er bosatt hadde det ikke vært noe problem men da er det ikke noe valgmuligheter på forskjellige båter, har tenkt kanskje å kjøpe noe på sørlandet og seile det oppover kysten, men det er vanskelig når jeg ikke er en seiler og disse båtene ikke er utstyrt med noen form for gps eller kartplottere, kan noen komme med et par tips please?

Spennende med ny båt, spesielt om du ikke kan seile fra før? Akkurat det å lære seg å seile kan du få til på mer eller mindre en times tid, mens det å bli god å seile tar lengre tid med prøving og feiling. Kanskje du kan få et kjapt kurs med den du ender opp med å kjøpe båt av?

Når det gjelder navigering, har du smarttelefon? Og det er mulighet for lading i båten du går for? Til slikt finnes gode apper (linken her går til ios, men fås også til android) med sjøkart der du kan se dybdeforhold, skjær, staker, fyr og det meste du trenger til enkel seilas. Du kan også sitte i ro og mak i forkant av turen å lage din egen rute som du kan følge når du kommer deg på tur. Det er mange forskjellige apper med kart tilgjengelig, men selv foretrekker jeg Navionics, kartene til denne appen får man også på flere kartplottere, om du skulle velge å oppgradere senere. Ideelt sett bør du også ha med papirkart, i tilfelle noe skulle skje med telefonen. For min del har jeg en nyere iPhone som er vanntett, men har i tillegg investert i et Lifeproof deksel som er enda mer vanntett, så beskyttes telefonen bedre mot både vann, støt og støv. 

Når du har landet mer på en konkret båt du ønsker og planlegger selve turen hjemover kan du fint følge opp her, så kommer det flere med råd som kan hjelpe deg på veien slik at turen blir en trygg opplevelse?

IMG_6308.png

26 fots havseiler til bruk på Jæren? 

IF! Den er trang, men seiler godt.

Den tåler mer vær enn skipperen og den lange kjølen gir trygghet og retningsstabilitet. Kan være litt våt på kryssen, men går som på skinner. 

Om du finner en som er regattaseilt kan de ha gode seil. I tillegg er det mye ressurser på nett for de som vil nerde. 

En IF kan man finne fra 10k og opp. 

Ser at @Grønnskollingen har tipset om IF. Det er gode, solide seilere, som han sier. Men om det er viktig med plass under dekk så er kanskje ikke en IF tingen, for den er langsmal og med lavv takhøyde.

Da bør du heller se på Maxi 68 eller Maxi 77. De er både bredere og høyere innvendig enn IF. Som med IFen vil også Maxiene tåle mer enn seilerne ombord om de er vedlikeholdt. Maxiene er ikke akkurat regattabåter, selv om jeg har seilt regatta både i en 77 og en 95 (med heller dårlig resultat).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for gode svar alle sammen, må si at dere har peiling altså. I og med at jeg bare er 15 år gammel penger noe som jeg ikke akkurat bader i. Derfor ente jeg opp med en 26 fot albin viggen. Jeg har tidligere kikka på både maxi og if men markedet er lite for meg med lite penger. Mange av de som er i min prisklasse trenger oppussing utenpå, noe som jeg ikke har peiling på. Jeg har tenkt til å seile den fra kristiansand til mandal nå på torsdag, så videre til jæren senere en gang. Tusen takk for alle svar

Gratulerer med båt! :sailing:

Albin Viggen er en god og solid båt, nærmere IF enn Maxi i design og filosofi, men så er jo Viggen og IF fra omtrent samme periode, mens Maxi’ene kom litt senere. Hvis påhengsmotoren er velfungerende har du en flott førstebåt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Gratulerer med ny båt! Med den vindretningen som er meldt om to dager så får du motvind, så vær sikker på at motoren er trofast og at du har nok drivstoff. Du kan gå mye innaskjærs, så motsjø og bølger slipper du stort sett unna. Mye finnavigering på strekket, så jeg anbefaler et bra sjøkart nedlastet på mobil og nettbrett, pluss en god powerbank. Jeg bruker Navionics, det koster noen kroner, men har du lastet ned så ligger det der til neste gang du bytter mobil. Om du ikke fornyer abo, så får du ikke oppdateringer. Redningsvest er jo påbudt, og ta med en håndholdt VHF, men det er vel mobildekning hele veien. Assistanse fra Kystradio sør er 120, nød er 112 (politi). Dere bør være minimum to ombord på en båt du ikke kjenner, og du ikke kan seile. Du er 15 år, så jeg må bare anta at foresatte er informert og har godtatt prosjektet.

Vi holder på å planlegger turen, det blir bare fra kristiansand så antar det blir noen timer seiling. Jeg og far har fått med tidligere eier av båten til å seile den hit til mandal så det skal gå fint. Jeg har både gratis versjonen av både Navionics og Orca på mobilen og ipaden. Skal få tak i kartplotter etterhvert. Takk igjen! PS påhengsmotoren fungerer fint:)

Turen gikk veldig fint, tregt siden vinden snudde til motvind. Noe jeg synes var litt dumt var at båten faktisk var 24 fot og ikke 26, jeg søkte opp albin viggen på nett og fant bare 24 fot, så tenkte jeg kanskje denne var utbygd eller Orginalt 26 fot, det viste seg at den var 24. Eieren hadde satt artikkelen på 26 fot selv om den var 24. Nedtur men må vel bare leve med det, tror ikke jeg får gjort noe med det nå uansett. 

For det første, bra at du oppdaterer oss om korleis det har gått. Gratulerer med nyanskaffelse!

Skjønner at det er litt kjipt at den var litt kortere enn trodd, men så lenge han har avertert for en Albin Viggen så er det nok litt vanskelig å gjøre no med.

Om det er nokon som helst trøst så er det ganske mange båter (spesielt motorbåter) som har vokst adskillige fot etterkvart som de har blitt modifisert med baugspyd og badeplattform fra produsent. 28 fortere som plutselig er 31 fotere uten en kubikkcentimeter mer innvendig plass....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...