Jump to content

Edit History

BOBO II

BOBO II


Bild

Da gikk jeg på en smell.:headbang: var egentlig ferdig med båtlivet etter mange fantastiske år med windy ,Princess og Storebro. I fjor ble det Bobil med 6-7 uker fra Oslo til Lofoten og hjem igjen fantastisk tur det også. I år vurderte vi en solbåt bare for å komme oss ut og få litt frisk luft med litt sol i middagsbukta eller Oscarsborg for litt helgemorro med gode båtvenner.

Vi så da etter en båt med litt stor uteplass og da var valget ikke vanskelig. Windy 9800 har vi hatt en gang for ca 22 år siden. Dette var en båt som passet oss veldig bra da. 

Noen annonser ble sjekket på finn og interessen falt på en Windy 9800 i Arendal. Denne ble påstått fra eier og tidligere eier hadde overhalte v8 fra 2021 og 2022. I mitt hode var det kun motorer som var viktig alt annet var bare overflate behandling som måtte til for at båten skulle bli å leve med.

Motorer virket veldig bra ved inspeksjon samt at de gikk som en V8 skal. Båten var billig og bra fikk den prutet ned med en del kroner.  Dro til Arendal på onsdag med buss fra Asker sammen med fruen for å frakte båten hjem sjøveien. Alt virket bra til vi rundet utkjøringen fra Arendal og på vei inn til Tvedestrand BB mortor død☹️ Det virket som at det var varmgang. Fikk omsider av påfyllingslokket og da fikk jeg en bekreftele på at her var de mye luft samt at motor gulpet ut all kjølevannet på ferskvannsiden. Fikk karret oss på en motor til Risør hvor tidligere eier ble kontaktet. Vedkommende dukket opp på brygga og hjalp til med å få tømt ut all kjøleveske samt skiftet til ny i tilfelle at det kun var luft i systemet. Jeg hadde allerede da en mistanke om at det var tett varmeveksel som var årsaken. Vi ble i Risør en natt til da det ble meldt tildels mye vind og regn, ville ikke presse BB motor for mye under slike forhold. Avreise ble fredag og kursen ble satt ut fra land og mot Svenner fyr. Alt fungerte fint til vi kom til Svenner fyr og mot Tønsberg Tønne. Et skikkelig spetakkel fra SB motor som døde hen. Ingen forvarsel bare et smell. Når jeg sier ingen forvarsel så var det ingen varsling på temp eller alarm. Men fikk ikke sjektet eller startet opp SB motor da jeg og fruen hadde nok med og holde båten opp mot bølgene. Vi hadde ikke servo lenger da denne er koblet opp på SB motor? kom oss omsider forbi tønna på bare BB mot Hvasser og Verdens ende. Før vi fikk kontak med våre barn som lå på Bjerkøya Nøtterø. Dem kjørte følgebåt i tilfelle full stans. Fikk da gjennomgått SB motor med bekreftele at her var motor helt tom for kjølevann. 20230708_102501.jpg.44042f193ec3940db9fd87812c44a356.jpg

 

https://youtube.com/shorts/yFD-i3J0xeU?feature=share

Her er gammel morro og forsøkt på tetting av sprekk med ett eller annet middel. Noen ide om det går å tette slik at jeg får båten hjem til Asker

BOBO II

BOBO II


Bild

Da gikk jeg på en smell.:headbang: var egentlig ferdig med båtlivet etter mange fantastiske år med windy ,Princess og Storebro. I fjor ble det Bobil med 6-7 uker fra Oslo til Lofoten og hjem igjen fantastisk tur det også. I år vurderte vi en solbåt bare for å komme oss ut og få litt frisk luft med litt sol i middagsbukta eller Oscarsborg for litt helgemorro med gode båtvenner.

Vi så da etter en båt med litt stor uteplass og da var valget ikke vanskelig. Windy 9800 har vi hatt en gang for ca 22 år siden. Dette var en båt som passet oss veldig bra da. 

Noen annonser ble sjekket på finn og interessen falt på en Windy 9800 i Arendal. Denne ble påstått fra eier og tidligere eier hadde overhalte v8 fra 2021 og 2022. I mitt hode var det kun motorer som var viktig alt annet var bare overflate behandling som måtte til for at båten skulle bli å leve med.

Motorer virket veldig bra ved inspeksjon samt at de gikk som en V8 skal. Båten var billig og bra fikk den prutet ned med en del kroner.  Dro til Arendal på onsdag med buss fra Asker sammen med fruen for å frakte båten hjem sjøveien. Alt virket bra til vi rundet utkjøringen fra Arendal og på vei inn til Tvedestrand BB mortor død☹️ Det virket som at det var varmgang. Fikk omsider av påfyllingslokket og da fikk jeg en bekreftele på at her var de mye luft samt at motor gulpet ut all kjølevannet på ferskvannsiden. Fikk karret oss på en motor til Risør hvor tidligere eier ble kontaktet. Vedkommende dukket opp på brygga og hjalp til med å få tømt ut all kjøleveske samt skiftet til ny i tilfelle at det kun var luft i systemet. Jeg hadde allerede da en mistanke om at det var tett varmeveksel som var årsaken. Vi ble i Risør en natt til da det ble meldt tildels mye vind og regn, ville ikke presse BB motor for mye under slike forhold. Avreise ble fredag og kursen ble satt ut fra land og mot Svenner fyr. Alt fungerte fint til vi kom til Svenner fyr og mot Tønsberg Tønne. Et skikkelig spetakkel fra SB motor som døde hen. Ingen forvarsel bare et smell. Når jeg sier ingen forvarsel så var det ingen varsling på temp eller alarm. Men fikk ikke sjektet eller startet opp SB motor da jeg og fruen hadde nok med og holde båten opp mot bølgene. Vi hadde ikke servo lenger da denne er koblet opp på SB motor? kom oss omsider forbi tønna på bare BB mot Hvasser og Verdens ende. Før vi fikk kontak med våre barn som lå på Bjerkøya Nøtterø. Dem kjørte følgebåt i tilfelle full stans. Fikk da gjennomgått SB motor med bekreftele at her var motor helt tom for kjølevann. 20230708_102501.jpg.44042f193ec3940db9fd87812c44a356.jpg

Her er gammel morro og forsøkt på tetting av sprekk med ett eller annet middel. Noen ide om det går å tette slik at jeg får båten hjem til Asker

BOBO II

BOBO II

Da gikk jeg på en smell.:headbang: var egentlig ferdig med båtlivet etter mange fantastiske år med windy ,Princess og Storebro. I fjor ble det Bobil med 6-7 uker fra Oslo til Lofoten og hjem igjen fantastisk tur det også. I år vurderte vi en solbåt bare for å komme oss ut og få litt frisk luft med litt sol i middagsbukta eller Oscarsborg for litt helgemorro med gode båtvenner.

Vi så da etter en båt med litt stor uteplass og da var valget ikke vanskelig. Windy 9800 har vi hatt en gang for ca 22 år siden. Dette var en båt som passet oss veldig bra da. 

Noen annonser ble sjekket på finn og interessen falt på en Windy 9800 i Arendal. Denne ble påstått fra eier og tidligere eier hadde overhalte v8 fra 2021 og 2022. I mitt hode var det kun motorer som var viktig alt annet var bare overflate behandling som måtte til for at båten skulle bli å leve med.

Motorer virket veldig bra ved inspeksjon samt at de gikk som en V8 skal. Båten var billig og bra fikk den prutet ned med en del kroner.  Dro til Arendal på onsdag med buss fra Asker sammen med fruen for å frakte båten hjem sjøveien. Alt virket bra til vi rundet utkjøringen fra Arendal og på vei inn til Tvedestrand BB mortor død☹️ Det virket som at det var varmgang. Fikk omsider av påfyllingslokket og da fikk jeg en bekreftele på at her var de mye luft samt at motor gulpet ut all kjølevannet på ferskvannsiden. Fikk karret oss på en motor til Risør hvor tidligere eier ble kontaktet. Vedkommende dukket opp på brygga og hjalp til med å få tømt ut all kjøleveske samt skiftet til ny i tilfelle at det kun var luft i systemet. Jeg hadde allerede da en mistanke om at det var tett varmeveksel som var årsaken. Vi ble i Risør en natt til da det ble meldt tildels mye vind og regn, ville ikke presse BB motor for mye under slike forhold. Avreise ble fredag og kursen ble satt ut fra land og mot Svenner fyr. Alt fungerte fint til vi kom til Svenner fyr og mot Tønsberg Tønne. Et skikkelig spetakkel fra SB motor som døde hen. Ingen forvarsel bare et smell. Når jeg sier ingen forvarsel så var det ingen varsling på temp eller alarm. Men fikk ikke sjektet eller startet opp SB motor da jeg og fruen hadde nok med og holde båten opp mot bølgene. Vi hadde ikke servo lenger da denne er koblet opp på SB motor? kom oss omsider forbi tønna på bare BB mot Hvasser og Verdens ende. Før vi fikk kontak med våre barn som lå på Bjerkøya Nøtterø. Dem kjørte følgebåt i tilfelle full stans. Fikk da gjennomgått SB motor med bekreftele at her var motor helt tom for kjølevann. 20230708_102501.jpg.44042f193ec3940db9fd87812c44a356.jpg

Her er gammel morro og forsøkt på tetting av sprekk med ett eller annet middel. Noen ide om det går å tette slik at jeg får båten hjem til Asker



×
×
  • Create New...