Olevine Startet 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2023 Jeg leste i avisen (Fædrelandsvennen) i går at politiet hadde hatt kontroller flere steder på Sørlandet lørdag. Av 34 kontrollerte båter endte det med 5 anmeldelser for føring av båt i påvirket tilstand. Og da regner jeg med at det var med en promille på over 0,8. Omtrent hvert år har det vært diskusjon her på BP om promillegrense til sjøs, og mange mener vi må beholde dagens grense. Men det kan synes som om det er nødvendig med en holdningsendring for å få båtførere til å holde seg innenfor dagens grense også. Har en del båtførere kanskje et alkoholproblem? Link to post
Møkkalasset Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Jeg er ganske sikker på at forholdstallet 5 av 34 ikke er representativt. Politiet er nok selektive i forhold til hvem de stopper. Adferd og observasjoner avgjør hvem de plukker ut til kontroll. De er utstyrt med gode kikkerter, også nattkikkert. Link to post
jespebok Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Har båt i innsjø ( Dalslands kanal) hvor det sjelden eller aldri er noen kontroll, mye promille der i helgene. Det bør nok en holdnings endring til. I Sverige er vel grensen den samme som ved bilkjøring. Link to post
Stormwatch Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 At båtfolk nyter alkohol har vel alltid vært en akseptert sannhet, uten at det har vært et omdømmeproblem. Meg bekjent har ikke '2 Pilsnere i en Snor' forvoldt alvorlige ulykker. Men alkohol kombinert med høy hastighet og mørkekjøring er ikke bra, det er da det går helt galt. Link to post
pipe Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Stormwatch skrev 1 time siden: Men alkohol kombinert med høy hastighet og mørkekjøring er ikke bra, det er da det går helt galt. Ja det er jo gjerne når høsten og mørket kommer slike ting går riktig galt. Har vært i på sjøen noen tiår,må si att holdningsendringen er i gang da færre og færre syntes promille og båtkjøring er stuereint. I fjor når jeg satt båtvakt kom det en godt på seilet herremann inn til båtplassen sin. Var ikke noe å si på kjøringa men gå rett og snakke uten å snøvle var passert med god margin. De andre båtvaktene var på nippet til å ringe Politiet og tror jeg må ta på meg skylda for att det ikke skjedde samt han ene som var litt lunken til hele greia. De to andre mente det ikke var greit og att dette var en sak for politiet. Hadde neppe vært ett tema for noen år siden. Registrer også att Redningselskapet kan finne på å ringe politiet når "kundene" er på en snur. Holdningene før i tiden var att ikke politiet skulle kontaktes da de som måtte reddes ikke skulle være redd for å ta kontakt i frykt for å få straff. Link to post
willmasta Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Ble faktisk overrasket da jeg fant ut at det er 0,2 her i Sverige. Jeg er tilhenger av frihet og muligheten til å ta en øl uten å bli stressa hvis jeg skal flytte båt. Dropper den ølen her i Sverige merker jeg. Det jeg tenker ER et problem med 0,8 er at det signaliserer at alkohol er ok. 0,8 er for mange godt brisen. Da er det ofte vanskelig å stoppe, da dømmekraften er dårlig allerede. Derav kommer det høyere promille. Så er tilhenger av en litt liberal grense, samtidig som jeg tror 0,8 blir en gateway til å drite seg ut. Hvem her kjenner forskjellen på 0,7 og 1,1? Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Den grensen på 0,2 promille i Sverige er ikke absolutt. For små båter med liten motor og lav max hastighet som vår Saga 27 er det ingen eksakt promillegrense. Der er det en vurdering av om det er snakk om båtfylleri. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lurvetass Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Synes grensa på 0,8 er grei og de fleste håndterer dette helt fint. Merkelig logikk at noen mener at grensa må innskjerpes fordi noen bryter den. For andre overtredelser snakkes det om skjerping av straff eller mer kontroll. Men her vil noen heller skjerpe grensa. Blir å lage et problem i stedet for å håndtere det som faktisk er et problem, nemlig de som kjører båt i fylla. Hilsen Lurvetass Link to post
Olevine Svart 11.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 lurvetass skrev 8 minutter siden: Blir å lage et problem i stedet for å håndtere det som faktisk er et problem, nemlig de som kjører båt i fylla Og det var akkurat det som var hva jeg tenkte på. De 5 som ble anmeldt på lørdag har tydeligvis ikke klart å holde seg innenfor gjeldende grense. 5 båtførere på en dag virker for meg som å være et forholdsvis høyt antall sammenlignet med i biltrafikken. Bør vi som båtfolk gjøre noe i de miljøene vi ferdes for å snu på denne statistikken? Link to post
pipe Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Nå er det vel fortsatt sånn att Storbritania har 0,8 grense uten att det er noe farligere å ferdes i trafikken der enn her hjemme. Normalt sett like de hakk i hæl med oss når de gjelder ulykker men enkelte år er de bedre en oss. Men de er jo vesentlig bedre enn de fleste EU land med 0.2 grense. Jeg sover godt med en 0,8 grense på vannet og ønsker tilbake 0.5 grensen på land da ingen noen gang har klart å bevise en positiv effekt av 0.2 grensen sett opp i mot 0.5. Mange sterke krefter har prøvd men nå er vel dette litt ut av tiden så tviler på att noen prøver så hardt lenger men dette var virkelig ett tema i årene etter 0,2 grensen ble innført. Link to post
Roger jo Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Stormwatch skrev for 6 timer siden: Meg bekjent har ikke '2 Pilsnere i en Snor' forvoldt alvorlige ulykker. Her inntrykk av at noen med mange år med mange kjørepils i 5 knop, ikke greier å forandre adferd når de får en hurtig båt. Som Lars H.- sa. Ti meter – 15 knop Den svenske promillegrensen i båt er 0,10 milligram alkohol per liter utåndingsluft, noe som tilsvarer en alkoholkonsentrasjon på 0,2 promille i blodet. – Dette gjelder for båter som enten kan kjøres eller seiles i minst 15 knop, eller som minst er ti meter lange. Man risikerer også å bli dømt for sjöfylleri selv om båten er mindre enn ti meter lang og den ikke kan kjøres i så høy hastighet som 15 knop. Forutsetningen for å bli straffet i slike tilfeller, er at føreren på grunn av beruselse ikke kjører båten på en betryggende måte, sier de tre polititjenestemennene. I Sverige er det også slik at flere enn føreren i en båt kan straffes dersom de har alkohol i blodet. Det gjelder personer som har en oppgave i båten som er vesentlig for sikkerheten om bord. På en fritidsbåt kan dette for eksempel være den som navigerer. Sjöfylleri i Sverige kvalifiserer til bøter eller fengsel i maksimalt seks måneder. De som dømmes for grovt sjöfylleri, risikerer fengsel i inntil to år. – Er promillen på 1,0 eller høyere, dømmes båtføreren for grovt sjöfylleri. Skippere som har lavere promille, men som innebærer en betydelig fare for sjøsikkerheten kan også dømmes for grovt sjöfylleri, sier Eva Ek. Både politiet og kystvakten har rett til å kontrollere båtførere i Sverige. Transportstyrelsen, den svenske førerkortmyndigheten, kan bestemme at promillekjørere på sjøen skal fratas førerkortet for bil. Dette vurderes i hver enkelt sak. https://www.marusfritrafikk.no/wp-content/uploads/2021/05/Motorforeren3-2017_webtilpasset.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Havarita Svart 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2023 Jeg mener praksis er i bedring. Antallet som tas i kontroller er lavt, og variasjon i antall som blir tatt kan like gjerne tilskrives kontrollintensiteten. Den generelle trenden i samfunnet er den samme. Ungdommen er mer lovlydige enn sine foreldre og besteforeldre som topper statistikken både på reaksjoner fra myndighetene og på omkomne. Vi i denne aldersgruppen erstattes av bedre utgaver av oss selv. Det er dog noen som uansett følger og lager sine egne regler, og satser på at det går greit. Kontrollomfanget på sjøen er uansett veldig begrenset, så i praksis er det de fleste steder langs kysten kun ved ulykke og festivaler man risikerer reaksjoner. I Norge er det standardiserte bøter opp til 1,5. Og beslag av førerretten i minst 1 år, har høyestrett bestemt. (Se småbåtloven kap 3 og 5). Link to post
nie Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Personlig praktiserer jeg null-toleranse for alkohol inntil båten er forsvarlig ankret og/eller fortøyd. Hvorvidt grensen da er 0,2 eller 0,8 blir da irrelevant for min vurdering av egen adferd. Forøvrig synes jeg vel tråden har en voldsom slagside i retning av å fokusere på faren for straff. Min største frykt (og begrunnelse for å praktisere nulltoleranse) er ikke straff men å påføre andre personer skade, etter inntak av alkohol. Det kan selvsagt skje også i edru tilstand men nulltoleranse mens båten er underveis er et sikkerhetstiltak som er helt gratis. ...og så kommer jeg sikkert til å få noen kommentarer om at de fleste drukningsulykker skjer fra fortøyd båt/brygge. Greit det; men turen underveis blir likevel tryggere uten alkohol eller annen rus Link to post
ivar Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Havarita skrev for 17 timer siden: Jeg mener praksis er i bedring. Antallet som tas i kontroller er lavt, og variasjon i antall som blir tatt kan like gjerne tilskrives kontrollintensiteten. Den generelle trenden i samfunnet er den samme. Ungdommen er mer lovlydige enn sine foreldre og besteforeldre som topper statistikken både på reaksjoner fra myndighetene og på omkomne. Vi i denne aldersgruppen erstattes av bedre utgaver av oss selv. Mitt inntrykk er det samme, holdningene er på vei mot det bedre, sakte men sikkert. En stor forskjell mot tidligere er mediadekning, skal veldig lite til før ting blir blåst opp der som tidligere ikke ville fått spalteplass. Inntrykket derfra blir da ikke nødvednigvis riktig. Samme kan man se feks med trafikkulykker - trenden der er vel jevnt nedadgående sett over flere år, mens dekningen bare øker... Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
willmasta Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 ivar skrev for 6 timer siden: Mitt inntrykk er det samme, holdningene er på vei mot det bedre, sakte men sikkert. En stor forskjell mot tidligere er mediadekning, skal veldig lite til før ting blir blåst opp der som tidligere ikke ville fått spalteplass. Inntrykket derfra blir da ikke nødvednigvis riktig. Samme kan man se feks med trafikkulykker - trenden der er vel jevnt nedadgående sett over flere år, mens dekningen bare øker... Det har vært en kraftig økning i dødsulykker på vei nå så vidt jeg har fått med meg. Link to post
index Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Jeg synes at 0,8 er en helt grei grense på sjøen. Det er ikke under 0,8 ulykkene skjer, det er blant de som er langt over. Hvorfor lage et problem ut av noe som slett ikke er det? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 100% enig med index Link to post
willmasta Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Dette er jo også litt samme som redningsvest og eventuelt påbud. De som råner rundt med promille uten vest blir kanskje lettere å finne, men vi som tusler avgjorde i 3,7 knop får stygt skille og svetter mer;) Blir grensa satt ned mister mange litt av kosen. Sikkert debattert i alle tråder lignende, men det er vel håndhevingen av alle reglene på sjøen som er fraværende. Idiotisk å innføre regler som ikke blir håndhevet. Link to post
Jonas Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Syns vi følger hundrevis av regler uten å tenke på håndheving. Det er vel noen av reglene som er unødvendige, plagsomme og irriterende. Link to post
Blouberg Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 willmasta skrev 11 minutter siden: Idiotisk å innføre regler som ikke blir håndhevet. Det vil vel være en god del som følger en regel selv om sjansen for å bli straffet er liten? I alle fall om det er en rasjonell årsak til at reglen finnes. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
willmasta Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Blouberg skrev 5 minutter siden: Det vil vel være en god del som følger en regel selv om sjansen for å bli straffet er liten? I alle fall om det er en rasjonell årsak til at reglen finnes. Jada, for all del. Men over tid tror jeg respekten for reglene blir utvannet om de ikke håndheves. Der jeg har hjemmeområde.ble det innført 5 knop i indre skjærgård i fjor. De lovlydige følger denne. Men 10 % gjør det ikke, og det blir ikke håndhevet. Jeg antar uten belegg at det er mange av de samme folka som driter i de andre reglene også. Dermed påfører man restriksjoner på de som allerede bruker sunn fornuft,mens de som driter i reglene kan holde på som de vil uten konsekvenser. Link to post
Capt. Morgan Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Det er mage gode innspill her. Det jeg savner er innspill vedr. utvikling og fremtiden. Hadde alle tøffet rundt i hver sin snekke så kunne sikkert promillegrensen vært 2.0 uten tap av liv. Nå har båtene er mye større farstspotenial en for 20år siden, det sammen med stadig flere uerfarne båtfører gir helt andre utfordringer. Når det langs flere deler av kysten også begynner å bli trangt om plassen, da må en være fokusert og klar i hodet. Personlig så er jeg enig i en grense på 0,5. Som påpekt lenger oppe her, 0,8 gir et signal om toleransen. Er signalet at en kan ta 3-4 øl, så blir det fort 5-6 øl osv.. Jeg merker på meg selv at selvbeherskelsen faller i takt med inntaket av alkohol. Videre så mener jeg det på generelt grunnlag bør en holdningsendring til. For ikke så lenge siden så omkom en person under haling av krabbeteiner, mens 3 andre ble skadet da båten deres ble kastet på land. Når sjøen er så grov at en knapt kommer seg ut av moloen, bør en da gå ut? Når en står på brygga og ler av poden som filer av senene til de som fisker, eller bruker propellen til å klippe håret på svømmere. Er en da med å forme fremtidens trygge båtførere? I Got What It Takes Link to post
Blouberg Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Capt. Morgan skrev 4 minutter siden: Personlig så er jeg enig i en grense på 0,5. Som påpekt lenger oppe her, 0,8 gir et signal om toleransen. Er signalet at en kan ta 3-4 øl, så blir det fort 5-6 øl osv.. Jeg merker på meg selv at selvbeherskelsen faller i takt med inntaket av alkohol. Helt enig i at 0,8 er for mye. Ville aldri finne på å kjøre båten etter 2 pils.. Kanskje enklere for alle om grensen var lik på lang og sjø? Da er det ikke noe tvil, har du drukket alkohol kjører du ikke hverken bil eller båt. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Capt. Morgan Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 Blouberg skrev 6 minutter siden: Helt enig i at 0,8 er for mye. Ville aldri finne på å kjøre båten etter 2 pils.. Kanskje enklere for alle om grensen var lik på lang og sjø? Da er det ikke noe tvil, har du drukket alkohol kjører du ikke hverken bil eller båt. Det hadde nok vært mye enklere å forholde seg til ja. Sett på en annen siden, det er mye kos i å tøffe rundt i 3-5 knop og kose seg med en kald pils, eller cider. Ikke har jeg inntrykk av at det er der problemene ligger heller (jeg kan ta feil her). Kanskje en differensiering hadde vært en mulighet? Det er forskjell på en hydrolift og en sørlandssnekke. I Got What It Takes Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn