Jump to content

Ideer til en løsning for å trekke en liten seiljolle opp på ei strand og få den uti igjen

Mastiff

Recommended Posts

Min far på 85 (vel, 85 om en måned) har en liten, flatbunnet seiljolle av tre som han koser seg med om sommeren. Mellom de to årlige trebåtfestivalene i Skärham på Tjörn, som vi kom tilbake fra i går, og i Risør, har han den på Skjernøya. Problemet er at han har fått giktsmerter, spesielt i knærne, så han ikke klarer å gå ned i den fra ei vanlig brygge. Vi har ikke tilgang til en lav brygge noe sted, selv om det ville løst det hele kjapt. Så ideen er å dra den opp på ei lita strand (som ikke brukes til noe annet, det er ei fin strand for ungene rett ved siden av) og dytte den ut igjen når han skal bruke den. Kjølen er naturlig nok senkekjøl.

Problemet er friksjonen. Hvis det er for mye friksjon, klarer han ikke å dra den opp uten hjelp, og han vil veldig gjerne være selvhjulpen. Det må heller ikke være noe fastmontert, det har man selvsagt ikke lov til å ha der. Har noen en idé til hva som kan brukes til å dra den opp på? Ruller av plast ville jo vært ideelt, men det bør jo være noe som ikke koster en formue å sette sammen heller. Den er fullstendig flatbunnet, ingenting av lister eller lignende som den vil vippe på (noe som er plagsomt når den skal på og av hengeren, den glir veldig lett til siden). Har noen en god idé her? Noe sånt uten bein ville jo vært ideelt, men jeg antar at det koster votter og vinter for noe sånt:

image.png.a37c877e3aa41ad46d4b85069b6d4823.png

Takk, den var ikke dum! Tre stykker av den minste typen der kunne kanskje fungere! Egentlig er jeg helst ute etter noe som kan ligge fast på bakken, jeg tror det er lettere for ham å trekke det på det, men hvis jeg ikke finner det, må jeg sjekke disse.

Den som leter, finner... Jeg gikk ut fra vannsklieideen og så om jeg fant noe som jeg kunne bruke, som kanskje var enda sterkere. Og da kom jeg på at jeg hadde en presenning av den tjukke oljetypen. Den vil antakeligvis være like grei, men jeg lurer på om jeg skal få tak i en eller annen form for plate som jeg kan feste den til, så det blir jevnt underlag å dra på. Du har ikke tilfeldigvis noen gode ideer der også? Den må vel være halvannen meter bred og 2-3 meter lang. Problemet er at den må tåle vann, og da saltvann. Så spon, også vannfast, er nok å håpe på for mye. Forskalingsplater tror jeg også vil løse seg ganske fort opp. Eller...? Eventuelt bør jeg kanskje bygge en bærbar rampe av noen planker. Mulig at det er det beste.

Mastiff skrev for 6 timer siden:

Problemet er at han har fått giktsmerter, spesielt i knærne, så han ikke klarer å gå ned i den fra ei vanlig brygge. Vi har ikke tilgang til en lav brygge noe sted, selv om det ville løst det hele kjapt. Så ideen er å dra den opp på ei lita strand (som ikke brukes til noe annet, det er ei fin strand for ungene rett ved siden av) og dytte den ut igjen når han skal bruke den.

Hva med å fortøye ei passe lav flytebrygge eller stødig båt til den altfor høye brygga deres. På flytebrygge eller båten monteres en passende trapp ruller rampe så han kan komme seg ned til lav brygge.

En fortøyd båt med trapp på er ikke fastmontert.

Alternativ løsning kan være å trekke jolla opp på stranda med en vinsj for båthenger. Dra den ut kan gjøres på samme måte via trinse noen meter uti vannet.

En av båtene mine veier nesten et tonn og kjølen går ikke like langt bak som bakerste kjølrulle på båthengeren. Bruker da en ekstra vinsj for å dra båten bakover da den går i motbakke og jeg ikkevil drukne bremser og nav.

Kunne ruller tilsvarende båthenger vært noe. Selges i sett på blltema. Men best egnet for båter med litt kjøl.

hisk å velge noe som kan dynkes i saltvann og fortsatt fungere.

noen nevner glatte pkater, hisk at disse også kan bli glatte å hå på for en 85 åring.

Ellers så synes jeg det høres litt skummelt ut at en 85 åring med dårlig fysikk skal drive på alene med dette. Bare det å ramle litt eller kullseile kan da bli ganske farlig da det krever litt styrke og bevegelighet. Tenker at noen burde følge med og da kan den personen også gjøre de tunge oppgavene. Da vi var små og seilte optimistjolle hadde vi ofte følgebåt som passet på. Ofte jevnaldrende, men noe hjelp er det jo, og voksne kan tilkalles.

Jeg har noen ganger hatt eldre folk ombord, men ikke så gamle som 85 tror jeg. Å komme ombord og på land på egenhånd for dem ville vært vanskelig, men ved god tilrettelegging og hjelp går det.

@pappa_wolf Det er abslutt en mulighet, men jeg lurer på om ikke vanlige paller blir litt for høye. Hvis jeg fikk tak i de flatpallene fra et eller annet sted, ville kanskje det vært best. Jeg får snuse litt. Eventuelt kappe pallene i klossene, det går kanskje.

@Kallethekid Det blir nok dyrere enn han har lyst til, han er av den gamle skolen... Det er jo bare snakk om noen måneder.

@Ask Det kunne nok fungert, problemet er å finne det her. Jeg vet ikke om noen som har det.

@Big Horn og @mons Det er sånt som funker når det er en kjøl under, men som sagt er den fullstendig flatbunnet, så den vil bare gli rett av noe så smalt. Men ei taublokk til å trekke den opp med har vært en tanke. Ned igjen er det så pass vinkel at det ikke bør være noe problem.

@19 fot Mange gode ideer, men ikke gjennomførbare. Det er ikke mulig å legge noe ekstra på den eneste brygga han har tilgang til, for hytta som brygga tilhører, leies ut med båt, dermed kan den ikke ligge på utsiden av den. Østlendinger som betaler masse høvdinger for ei uke på Sørlandet med båt har nok liten tålmodighet med ei seiljolle som ligger utenfor den. Stranda blir det eneste som er igjen. Og det er ikke noe sted  å feste ei trinse utenpå, men som nevnt over blir det neppe noe problem hvis det er lite friksjon i underlaget. Ellers har han absolutt ikke dårlig fysikk, det er bare gikten i knærne som er et problem. Og hvis han ble nektet å seile, ville han nok visnet bort i løpet av ganske kort tid, det er en av de gledene han har igjen. Han har vært i båt siden han ble født og kjøpte sin første seilbåt tidlig på 50-tallet.

Her er for øvrig båten det er snakk om. Den er noe tyngre enn den ser ut til, for det er to 110 AH AGM-batterier på drøyt 30 kilo hver om bord til å drive påhengsen, ett i baugen og ett i hekken. Det gjør at stabiliteten blir helt grei, enda den er flatbunnet og ikke stikker dypt.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...