Jump to content

Redningsvest barn/ junior

Eureka

Recommended Posts

Eureka skrev for 2 timer siden:

Hun er over 30 kg men vesten 15-30 kg passer fysisk enda. 

hva vil være forskjellen når begge har samme oppdrift?

Hej

Sålänge västen passar och sitter bra behöver man inte byta även om vikten passeras. Barn under 45 kg skall inte ha uppblåsbar väst, allt enligt Baltic

Hälsningar Ove

Ove T skrev for 1 time siden:

Barn under 45 kg skall inte ha uppblåsbar väst, allt enligt Baltic

Hälsningar Ove

Vel Regatta sier fra 18 kg, Spinlock fra 20 kg.  For meg er det aller viktigste at barna kan festes med et skikkelig harness og sikkerhetsline. Da er det greit å ha en vest hvor det er integrert

Baltic har jeg ikke tiltro til.  Jeg kasserte alt Baltic utstyr for noen år siden, etter at en helt ny Baltic sikkerhetsline røk under havseilas, og vi unngikk bare såvidt mann over bord.

Edit: Baltic har en "one size" oppblåsbar vest for  personer fra 30kg til 110kg 

https://baltic.se/en/produkt/compact-100/#!

Sjøspeiderne i Søgne har prøvd mange oppblåsbare vester på 8-12 år gamle unger og blitt skremt både over dårlig funksjonalitet på barn og at de blåses så hardt op at barna ikke får puste normalt/åpne munnen. Hvis man skal ha slikt på barn bør det testes først.

Til trådstarter anbefaler jeg å bruke vest som sitter godt på kroppen selv om størrelsen teoretisk ikke passer. Tror størrelsene er beregnet med mange lag ull og vinterdresser ;-)

Mons

Ligger mer info i en gammel tråd her.

Etpar jenter som fikk store problemer fordi vesten strammet for mye, flere vester - også helt nye - som ikke funket. Hovedsakelig pga gasspatron som ikke var skrudd skikkelig inn.

Vanskelig for små ungdommer å bevege seg i vannet med oppblåst vest.

Fikk 10 000 kr i sjøvettmidler for at ungdom skulle få teste vestene sine og tror vi brente av ca 50 vester den sommeren.

Mons

mons skrev for 2 timer siden:

Ligger mer info i en gammel tråd her.

Etpar jenter som fikk store problemer fordi vesten strammet for mye, flere vester - også helt nye - som ikke funket. Hovedsakelig pga gasspatron som ikke var skrudd skikkelig inn.

Vanskelig for små ungdommer å bevege seg i vannet med oppblåst vest.

Hovedproblemet med oppblåsbarebester er st de ikke fungerer, og det kan man ofte ikke se før det trengs. Om man tar årlig kontroll då vil vesten statistisk sett ha blitt brukt en halv sesong uten å virke når man oppdager det på neste kontroll.

Før var det viktigste å ha vester dom sørger got trygg oppdrift hvis det trengs.

Nå er viktigste kriterie at den skal være minst mulig ubehagelig å ha på tusenvis av timer i 5 knop i solsteiken langs land mår man ikke egentlig trenger vest.

Jeg har derfor byttet ut isoporvesten med en oppblåsbar jeg ikke vet om virker. Sikkerheten var mye bedre før da jeg en armlengdes unna kroppen hadde en pålitelig vest dom kan tas på iløpet av ca 5-10 sekunder om båten begynner å ta inn vann.

Første gangen vesten blåste seg opp (ombord i båten) kjente jeg det du nevner, at vesten tar kvelertak på meg. Andre gangen var ikke detnoe problem, for da blåste den seg opp i bagasjerommet i bilen. Hvor det forøvrig var tørt.

Men tenker da litt på hvordan vesten kan rasere både båt og vest om den ligger i et trangt rom neste gang den finner på at den skal blåse seg opp uten grunn.

Tipper ganske mange omkommer med vest som ikke fungerer etterhvert som stadig flere oppblåsbare vester blir gamle og ikke fungerer.

Leste nettopp om en ny problemstilling. Hvis vesten er lenge i fuktig miljø vil saltpayronen krystallene dlik at fem ikke løser seg opp hvis den kommer i vann. Altså at vesten ikke vil blåse seg opp.

19 fot skrev for 8 timer siden:

Leste nettopp om en ny problemstilling. Hvis vesten er lenge i fuktig miljø vil saltpayronen krystallene dlik at fem ikke løser seg opp hvis den kommer i vann. Altså at vesten ikke vil blåse seg opp.

Västar idag har ingen saltpatron, det är pappersmassa i Bobinen som håller fjädern. Blir den fuktig eller för gammal finns risk att den löser ut i förtid. 

Den största anledningen till att västar inte löst ut är att gaspatronen lossnat. Alla tillverkar har i Sverige fått påpekande från Konsumentverket att säkring av gaspatronen skall monteras, alla nya västar skall ha det. Jag har servat och monterat säkring på ca 3000 västar i SXK regi och någonstans mellan 5 till 10 % hade inte löst ut, nästan alla på grund av lös gaspatron. För övrigt skall västen blåsas upp och gaspatronen vägas, detta skall göras varje år. Dessutom skall bobinen bytas efter utgångsdatum och västen skall ha grenband.

Hälsningar Ove

image.jpeg.69de2a938a9137667984d699737af3c0.jpeg

19 fot skrev for 13 timer siden:

Tipper ganske mange omkommer med vest som ikke fungerer etterhvert som stadig flere oppblåsbare vester blir gamle og ikke fungerer.

Jeg tror neppe det blir en hovedårsak til drukning. Vestene kan jo blåses opp manuelt også. Men det bør gjerne innføres en form for dokumentasjon på utført årlig test.  For eksempel en videosnutt som kan forevises ved kontroll.

J-Å skrev 59 minutter siden:

eg tror neppe det blir en hovedårsak til drukning. Vestene kan jo blåses opp manuelt også. Men det bør gjerne innføres en form for dokumentasjon på utført årlig test.  For eksempel en videosnutt som kan forevises ved kontroll.

Hej

De som är hos oss SXK Västkustkretsen får med sig lapp med text på båda sidor där man själv fyller i vad man gjort

Hälsningar Ove

Egenkontrollfram2018fm.png.0c890d56675213e7ec7791ffe56fef34.pngEgenkontrollbak2018fm.png.d4560e9e1c5ff886814212d299bed169.png

Ove T skrev for 12 timer siden:
19 fot skrev for 21 timer siden:

Västar idag har ingen saltpatron, det är pappersmassa i Bobinen som håller fjädern. Blir den fuktig eller för gammal finns risk att den löser ut i förtid. 

Den största anledningen till att västar inte löst ut är att gaspatronen lossnat. Alla tillverkar har i Sverige fått påpekande från Konsumentverket att säkring av gaspatronen skall monteras, alla nya västar skall ha det. Jag har servat och monterat säkring på ca 3000 västar i SXK regi och någonstans mellan 5 till 10 % hade inte löst ut, nästan alla på grund av lös gaspatron. För övrigt skall västen blåsas upp och gaspatronen vägas, detta skall göras varje år. Dessutom skall bobinen bytas efter utgångsdatum och västen skall ha grenband.

Hälsningar Ove

Dwt ser sa ut til at det finnes vester med saltpatron slik at denne problemdtillingen jeg nevner kan være høyst aktuell. Ser også ut til at Watski selger slike:

https://www.watski.no/salttablett-oppblaasbare-redningsvester-11N5a

Problemer er ikke de splitter nye vestene, men de gamle som i mange tilfeller sannsynligvis ikke er vedlikeholdt, feks fordi eieren ikke aner at det er noe inni vesten dom krever vedlikehold. Eller ikke aner hva som må gjøres og hvordan.

Da jeg kjøpte ny utløser salt/cellulose/annet for noen år siden fant jeg ut at det er det nok få som gjør.

Dro til coop butikken hvor Regatta vesten var kjøpt første gang vesten løste ut (utløsersnora hang seg fast da jeg hadde vært under dekk og skulle reise meg opp), de hadde ikke noe tilbehør eller vester. Spurte hvor man går kjøpt slik og de visste ikke. Butikksjef undersøkte og fant ut jeg kunne dra til en sportsbutikk. Jeg kjørte til byen og

bad om en co2 patron til Regatta vest for voksen og fikk til svar at det finnes mange varianter, altså bomtur. Tok ny tur til byen senere med tom patron og fikk da tak i riktig.

Senere løste vesten seg ut I bagasjerommet og jeg dro til samme butikk med de oppbrukt delene for å kjøpe nye. Kikket i butikken uten å finne riktig. Spurte betjeningen som lette gjennom 3 lager før han kom ut med riktig type utløser til meg. Jeg takket for hjelpa og gikk mot kassa og oppdaget at den nye var utgått på dato, så den ville jeg ikke ha. Ny leteaksjon på lageret og ny utløser med bedre dato ble funnet.

Når slikt går IT på dato på lageret betyr det lite omsetning og få som bytter disse.

Har brukt defekt vest i flere måneder pga disse to tilfellene av feilutøsing og den tidkrevende prosessen det er å få fikset vesten etterpå.

Har du som driver med vestvedlikehold noen tips til hvordan man får vasket vestene på best måte?

Den blir jo ganske udelikat når man har svettet flere hundre timer i den og man kan kjenne et fettlag der vesten går mot nakken.

Mener å ha lest at man skal tørke over med en fuktig klut, men det hjelper jo ikke nevneverdig. Pleier før den årlige oppblåsingen og tetthetsyesten å putte i oppbrukt utløser og co2 patron og ta den i vaskemaskinen på 30 grader uten sentrifugering, da blir dem forholdsvis rein. Sikkert brutalt for vesten, men det får så være. Alternativet er jo ekstremt ureinslig.

Også må man huske på å byttetilbake etterpå til delene som fungerer.

J-Å skrev for 8 timer siden:
19 fot skrev for 22 timer siden:

Jeg tror neppe det blir en hovedårsak til drukning. Vestene kan jo blåses opp manuelt også. Men det bør gjerne innføres en form for dokumentasjon på utført årlig test.  For eksempel en videosnutt som kan forevises ved kontroll.

Jeg har ikke påstått at defekte vester vil bli hovedårsak til drukning, bare at vestpåbudet med tilhørende overgang til oppblåsbare vester vil føre til mange unødige dødsfall pga defekte vester.

De fleste drukninger har jo alltid vært i situasjoner der vest ikke er påbudt, så påbudet treffer jo ikke så bra.

La oss anta man er ute I båt som går et stort hull og går ned iløpet av et minutt. Når MSN havner i vannet får man feks krampe så man ikke er istand til å svømme tilstrekkelig til å holde seg oppe uten flytevest.

Hvilket scenario ville du foretrukket, A eller B?

A (vanlig løsning før flytevestpåbudet).

Man strekker ut en arm etter isoporvesten som er i god stand med minimal slitasje og dom ligger lett tilgjengelig. Iløpet av 10 sekunder er vesten på og oppdriften sikret.

B (sånn det lett blir med flytevestpåbudet). Den oppblåsbare flytevesten er på, men bærer preg av slitasjen fra over 1000 timers bruk, og når vannet når brystkassa hører man det suser og så hører man det bobler. Det har visst gått hull i vesten, så den virker ikke. Om man blåser opp manuelt så blir den fortsatt fort tom.

Selv ville jeg foretrukket A, og det var slik det fungerte hos meg før. Isoporvesten er god om den trengs og varm og behagelig om man er ute I sterk vind eller kulde. Men håpløst varm i solsteiken, så derfor ble det oppblåsbar kort tid etter påbudet kom.

Du foreslår st man skal være nødt til å dokumentere vedlikeholdet med feks film. Selv har jeg bare 2 armer og hvis en skal brukes til filming blir selve vedlikeholdsjobben med en arm ganske håpløs.

Ove T skrev for 13 timer siden:

och västen skall ha grenband.

Denne skrittstroppen er jo direkte plagsom og farlig, då den har jeg kuttet av med kniv på ene vesten min.

Først hadde jeg på skrittstroppen, men når jeg endre sittestilling så strammer stroppene i rompa og det er ikke noe behagelig.

Når jeg går mellom førerplassen og dekk på minste båten må jeg over frontruta, hvor det også stikker opp ei lita lanternemast med lanterne på. Om dkrittdyroppen er litt slakk r det fort gjort at den haler seg fast der og det kan bli litt kritisk de gangene jeg må fort frem eller tilbake.

Å bruke den slik den er ment er derfor ganske håpløst.

Ville helst ikke "ødelegge" vesten ved å fjerne skritysyroppen, så da testet jeg noen alternativer.

Jeg rullet opp skrittsyroppen bak der den er festet, men det ble jo en diger klump dom trykker seg inn i ryggrad når jeg sitter i setet med ryggstøtte. Dårlig løsning.

Så forsøkte jeg å bare la skrittsyropen henge rett ned som en hale. Det blir ganske ureinslig å slepe denne med seg. Og selv om man ikke tenker over behovet for å gå baklengs så gjør man faktisk det endel i en liten båt. Når man da yråkjer å halen og ikke får rettet ut beinet og det andre beinet ikke kommer forbi halen for å gjenopprette balansen så ramler man. To ganger ramlet jeg baklengs i båten den korte perioden jeg lot skrittstroppen henge som en hale. Slo meg litt, men ellers uskadd, men kan jo fort ramle litt annerledes og slå hodet om man lar den være.

Når båtturen er over har jeg ofte slengt vesten inn i bilen og det gjorde jeg også en kveld mørket kombidet jeg binsjet båten opp på hengeren. Etter 25 km kjøretur hjem viste det seg at selv om vesten var inni bilen så hadde skrittstroppen hengt ut gjennom døråpningen etter jeg lukket døra. Dette gav noe preg av slitasje på stropp og spenne.

Masse trøbbel med denne skrittstroppen, så da skar jeg den av og løste det problemet.

Hvordan løser du det siden du nevner at den skal være på vesten?

Mulig fu har annerledes båt så det går greit?

Har døden kjøpt større båt hvor bruksmønster blir litt annerledes slik at noen av ulempene ville forsvunnet. Men nå er den altså skåret av og det fungerer fint.

Om jeg skulle havne i vannet og vesten blåser seg op så vet jeg jo fra den gangen vesten var på oppi båten mens den løste ut at den omtrent tar kvelertak på meg, så da tror jeg ikke den sklir opp.

Men hadde jeg havnet i vannet med en slik vest så tror jeg førstepriotitet ville vært å få av seg vesten så jeg kan puste og svømme og se hvor jeg svømmer (ikke ligge bakover).

Om jeg etter å ha forlatt havna oppdager at fenderne henger ute så jeg må opp på dekk og ta inn disse midtfjords så tar jeg av vesten før jeg går opp på dekk. Om jeg ramler uti uten vest er badetrappa kun noen få svømmetak unna. Om vesten er på må jeg sannsynligvis ta den av eller ryggsvømme med fare for å dunke bakhodet inn i enden av rørene som dupper i vannsportsaktiviteter. Klatring i badeyrapp er enklest om man ikke blir tatt kvelertak på. Det er heller ikke gunstig å tvinges til å lene seg langt vekk fra badeyrappa pga oppblåst lunge og mange detaljer som kan hekte seg fast mens man klatrer.

Når jeg ligger bevisstløs i vannet etter å ha fått bommen i hodet, eller slått det i fallet, vil jeg gjerne ha vest som snur meg rett vei, holder hodet over vann og med skrittstropp som sikrer at den fungerer som tenkt. Noen ganger må man bevege seg rundt på båten, selv om det ikke var planlagt. 

IMG_0454.jpeg.6b1ca5e301dcc77e53bcf78dcffce96a.jpeg

Når utløser er gått ut på dato, er det fint med en real life test med den gamle. Men de fleste år sjekker jeg bare ved å blåse opp med jollepumpa (unngår fukt inne i lungen fra utåndingsluft). 

Flytevest/sportsvest fungerer greit når vi er ute (og bader) på SUP, men denne vil ikke redde en bevisstløs person som har falt overbord. Ikke kan man strekke seg etter den (eller skikkelig redningsvest med krage) og ta den på i fallet heller. Det er nok flere som ender opp i vannet slik enn ved at båt synker. Eller fra brygga med promille, men dét er en annen diskusjon. 

Opprinnelig innlegg diskuterer vest for barn/junior. Vi bader/jolleseiler/SUP’er med flytevest, men som livsforsikring når vi seiler bruker vi redningsvest med krage eller oppblåsbar vest når denne passer i størrelse. Et tips er å kjøpe anerkjent merke hvor det er enkelt å finne rett patron, vi har kastet noen gamle hvor dette var vanskelig. 

Da kan jeg oppdatere med at vårt barnebarn (ca 30kg) klarte å flippe rundt med gummibåten iført Cento Junior oppblåsbar vest.  Bortsett fra motoren gikk det helt fint, og han følte ikke noe særlig ubehag. Men er nå blitt vist hvordan en kan tappe ut litt luft ved å trykke på munnstykket når situasjonen er under kontroll.

Vesten må nødvendigvis stramme litt under haken, hvis den skal holde ansiktet til en bevisstløs person over vann.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...