Jump to content

Deletilgang Volvo Penta AQ 151 med 290 drev

RH103

Recommended Posts

Heisann,

Jeg er ny på forumet her men har allerede lest en del interessante artikler og kaster meg utpå med følgende forespørsel:

Siden jeg er interessert i Draco fra rundt 1990 er det ikke uvanlig med kombinasjonen VP AQ 145 - 151 og gjerne "290" Drev..

Dermed kommer det store spørsmålet; finnes det fremdeles deler å få tak på til å gjøre en totalrenovering for å få denne komboen mest mulig nullstilt?

Skulle gjerne ønske at dere som evt har overhalt disse deler litt erfaring også..

Hele ideen er at jeg skal kunne skru mest mulig selv.

Stor stas hvis noen kan hjelpe meg i gang ?

Jeg har selv overhalt min AQ145 og det er fortsatt mulig å få tak i deler til disse.
Motoren er jo i prinsipp en volvo B23. Og det finnes flere forretninger/butikker som selger deler til disse.
Motorsport blant annet er et glimrende sted å lete etter rådelagre, bærelagre, kamlagre. da de oftere byttes på grunn av slitasje.
StripAll er nesten et must, når du skal total overhale en båtmotor. Bland med vann, varm opp og legg motorblokken i bløt. det tar et par dager, så har du fjernet rust og avlagringer av møkk inne i motoren.
Ta deg tiden til å gå grundig gjennom motoren, finn alle svakheter og ta deg tiden til å utbedre de.
Jeg brukte en del timer på å fjerne støpeskjegg, avrunde kanter på tilbakeløpet på oljen.
Jeg brukte også tid på å sikre meg at topp pakningen ville levere nok kjøling til toppen, ved å utvide hullene i pakningen slik at de passer til hullene i blokken og toppen.
Jeg porter selv mine topper og portmatcher de.
Alt festemateriell bør du bytte til nytt om det er mulig. Bolter strekker seg over tid. Det er spesielt toppboltene du bør være oppmerksom på. ARP er et godt og anerkjent merke.
Tror jeg kunne fortsette et par timer med å skravle om dette.

Et par tips.

Hvis ikke du gidder å bytte olje gjennom peilepinnen, kan det være lurt å gjøre noe annet.
Jeg har boret hull i pluggen på bunnpannen, gjenget den opp. montert en 90 graders vinkel. en kulekran, og en rørbit som stikker ut og opp på siden av motoren.
Når jeg så skal bytte olje, setter jeg på sugeslangen på røret, åpner kranen og suger.
Føler jeg får ut mer olje enn når det går via peilepinnen. og det går en del fortere også.

Hvis du har dobbelforgasser. Bruk tiden til å sette deg inn i hvordan de skal settes opp og justeres.
Jeg gadd ikke det først, så endte opp med en båt med nyrenovert motor, og en maksfart på 9 knop!!!
Har brukt en del tid med min bibel (SELCO Volvo penta workshop manual, for engines and sterndrives)
Og det har blitt mye bedre. men jeg burde ha gjort det først som sist.

Først; tusen takk for raskt svar...:smiley:

Noen punkter da:

Du nevner forgasserproblematikken; det har kanskje kommet noe mer moderne (les økonomisk) med tiden..

Maskinering av topp, du har sikkert et verksted du kan anbefale..

Kjøling (manifold og raiser) man ser jo gjerne at temperaturen stiger når det begynner å tette seg til men finnes det noen mulighet for å maskinere inn en flow måling av noe slag? Sånn for å ligge litt i forkant mener jeg..

I motsatt fall, hva ville du se for deg av tidsintervall for å ta de opp for kontroll/ rens ? (beskjedent til moderat bruk i sesongen, maks 25 timer)

VP drev til slutt:-har du noen betenklighet med å gjøre alt vedlikehold selv eller er det noe du ville sette vekk?

Igjen: Takker for gode kommentarer.. ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...