Jump to content

Kan man ligge på svai med feste i ankervinsjen?

El barco de Sol

Recommended Posts

På min gamle båt, princess 440, så slet jeg ut kabularet og tauet ved å kun henge på vinsjen. Måtte bytte tau etter kun 3 år. Etter det knyttet jeg det fast i kryssholt. Da holdt det mye lenger. 

Jeg hadde også en Agder 840. Der brukte jeg utelukkende vinsjen. Men også der ble tau og kabular slitt. Så jeg ville uten tvil brukt kryssholt :flag_bp:

Endelig ble det Bobåt

Vinsjen er vel konstruert for å dra opp 50 kg anker og kjetting, ikke ri av en storm med 10 tonns båt. Bruk fremdrift når du skal ta opp anker, så du bare tar inn slakk, ikke drar båten fremover. Med sig i båten  og ikke slakk i kjetting brekker du greit ankeret løs når du passerer rett over ankeret, og så er det for vinsjen å dra det opp. Da lever vinsjen lengst.

På vår P440/460 med dårlig festet 12V aktervinsj, vil jeg aldri bruke dregg/anker uten å feste i kryssholt. 

Råd: vurder nøye om innfesting og resten av mekanismen tåler evt rykk og napp og den aktuelle belastning.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Før da jeg hadde 50m kjetting brukte jeg som regel ikke å avlaste vinsjen, bare hvis jeg enten skulle ligge lenge eller dersom værmeldingen var ille.

Nå har jeg 15m kjetting forlenget med tau, og da er det rett og slett enklest å bruke kryssholtet. Nå har jeg i tillegg en kjettingkrok montert på et tau som henger klart på kryssholt for de tilfellene at 14.7 meter kjetting er tilstrekkelig.

Uansett, jeg tror man godt kan se an forholdene. I en rolig bukt på en vindstille dag, så går det helt fint å henge på vinsjen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...