TerjeHedmark Startet 12.Juli.2023 Del på Facebook Startet 12.Juli.2023 Jeg har en 130 hk yamaha 2 takt. 98 mod. Er e 10 besin veldig skadelig for motoren? finnes det noen tilsetninger jeg evt kan bruke? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2023 Del på Facebook Svart 12.Juli.2023 Hvis motoren ikke er godkjent for E10 så kan det bli kostbart å bruke denne bensinen. Nei, det hjelper ikke med tilsetninger da materialene som er brukt i drivstoffsystemet antagelig ikke tåler etanol. Drivstoff tilsetning er laget for de motorene som er godkjent av produsenten til å gå på E10 og ikke for att alt gammelt rask kan benytte E10 Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 12.Juli.2023 Del på Facebook Svart 12.Juli.2023 I følge Yamaha skal en ikke bruke E10 på motorer laget før 2003. https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/service-maintenance/standardkvalitet-for-bensin-E10/ Det finnes ingen tilsetningsmidler som fjerner etanol. Alt snakk om forskjellig "lurium" er fantasi og ønsketenkning. Bruk 98 bensin og du vil ha glede av motoren i mange år framover. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeHedmark Svart 12.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2023 Finnes det ikke 98 bensin med e 10 også.? Båten brukes i Sverige Sitér dette innlegget Link to post
vinyler59 Svart 12.Juli.2023 Del på Facebook Svart 12.Juli.2023 TerjeHedmark Jeg fikk en mail om E10 bensinen fra Maritim, den forklarer greit hva vi som har gamle totakter påhengere bør kjøre med av bensintype. Jeg har også snakket med min Mercury forhandler (som jeg oppfatter som meget kunnskapsrik) om dette nye problemet. Jeg fikk rådet å fylle blyfri 98 oktan bensin. I tillegg er det anbefalt å tilsette en stabilisator (som gjerne er plastflasker med 500 ml) i bensinen. Snakk med din lokale Yamaha forhandler, de er de rette til å gi anbefalinger, da unngår du garantert sånne svar som over her "antagelig ikke tåler" og "alt gammelt rask". Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.Juli.2023 Del på Facebook Svart 12.Juli.2023 vinyler59 skrev 1 time siden: da unngår du garantert sånne svar som over her "antagelig ikke tåler" og "alt gammelt rask". Selv om du er hårsår og ikke likte ordbruken så står alt jeg skrev seg. Det er ikke så galt det Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.Juli.2023 Del på Facebook Svart 12.Juli.2023 Det er riktig at Yamaha før 2003 IKKE skal ha E10. I manualen på min F50 fra 2000 står det UTRYKKELIG kun 98 oktan. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeHedmark Svart 14.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2023 vinyler59 skrev On 12.7.2023 at 20.15: TerjeHedmark Jeg fikk en mail om E10 bensinen fra Maritim, den forklarer greit hva vi som har gamle totakter påhengere bør kjøre med av bensintype. Jeg har også snakket med min Mercury forhandler (som jeg oppfatter som meget kunnskapsrik) om dette nye problemet. Jeg fikk rådet å fylle blyfri 98 oktan bensin. I tillegg er det anbefalt å tilsette en stabilisator (som gjerne er plastflasker med 500 ml) i bensinen. Snakk med din lokale Yamaha forhandler, de er de rette til å gi anbefalinger, da unngår du garantert sånne svar som over her "antagelig ikke tåler" og "alt gammelt rask". Jeg skjønner. Skal kun bruke 98 oktan heretter 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.