Jump to content

Avlaste anker vinsj når man ligger til land

Vingen300

Recommended Posts

Det er sjelden vi ligger med baug mot land og anker ut bak, men de gangene vi gjør det så henger ankeret som regel rett på vinsjen uten avlasting. Men for vår del så skjer dette når vi «gjemmer» oss for vind og har hovedbelastningen på tampene som går i land. Ankeret bak er mer bare for å unngå at vi slår i land, så belastningen er lav.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Over natta med vinsj bak så foretrekker jeg et kort fortøyningstau i kryssholt og ‘stoppstikk’ eller hva det nå heter på blytauet - for å unngå å slite/‘knekke’ blytauet over kryssholt.  Foran har jeg ‘haitann’ på vinsjen for avlastning men slenger veggimellom pga skjevtrekk (ankerklyss på sida) så jeg har en fast hanefot der fremme som jeg sjakler på kjettingen og slakker av/justerer i senter for å dempe bevegelse. 

Vingen300 skrev 1 time siden:

For min egen del så lar jeg typisk båten henge i aktervinsjen.

Jeg ser du har motorbåt. Jeg har seilbåt, og vi har manuelle vinsjer for seilingen. Jeg setter på en kjettinglås med kraftig tau, fester den på kjettingen når det er si 3 m igjen. Så om vinden tar seg opp mot land har jeg krefter til å dra båten ut fra land, sterkere enn hva ankervinsjen er.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...