Jump to content

Skutevikkilen, Gumøy, med seilbåt vs 20m luftstrekk

dennrick

Recommended Posts

Legger ved et bilde. Vært der med motorbåten og sett ganske store seilbåter der.

Spesifikt: kommer vi inn der med en 20m mast? Innseilingen litt vekk fra der kabelen henger lengst ned.

IMG_0975.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har vært i høyspentledning en gang selv. Det frister ikke til gjentagelse. Angitt høyde i kart er sikkert på det laveste osv., og hvis andre med tilsvarende høyde har kommet under ved å gå nærme land, så går det vel kanskje bra. Vente på lavvann kanskje? Men her er det ikke sånn at man kan prøve og se om det går. Da det smalt for oss hadde vi ingen grunn til å tro vi var skadet, men alle ble likevel sendt på legevakta for å sjekke hjerterytme. Alt OK heldigvis. Seldén kunne ikke si noe om hva man kunne forvente av svekkelse i masta, det var brent hull, så den valgte forsikringen å bytte, heldigvis. Hadde relativt ny mast fra før av og takstmann, som har vært mye mannskap på båten min i tidligere tider, hadde faktisk dokumentasjon, så jeg fikk ikke så stor "aldersfradrag" heller. Men alt i alt; her er det ingen god idé å prøve seg fram. Kanskje sende ut en observatør på land eller i jolla med kikkert, er nesten umulig å bedømme høyden når man er i båten. 

quantumduck skrev 22 minutter siden:

Angitt høyde i kart er sikkert på det laveste osv., og hvis andre med tilsvarende høyde har kommet under ved å gå nærme land, så går det vel kanskje bra.

I følge norske los, Skal det være klaring med 19,5 m

image.png.1400cdc7c5513bf8b8919a7f8cf21001.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da har jeg sjekket manualen, og der står det «ca 19,3», samt at dette ikke hensyntar ettermontert utstyr som f.eks en antenne.

Takk for innspill. Jeg tenker at marginene blir for små og dropper nok den uthavnen denne gangen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Takk for tips. Bare vært der med jolla. Fint sted. Ligger på Syd-Koster (Ekenes) nå etter tur fra Grebbestad idag med revet Genoa. Blåser fælt her ute idag. 8-13 m/s på måleren. Syklet til Kyrkosund, og den havnen så ut som om den hadde blitt stablet full. Kanskje plass til 1-2 båter til, men ikke gøy inni der med den vinden.

@eivindch Må innrømme at jeg bare har vært der i bra vær med lite vind (motorbåten). Da hadde vi baugen i land ved innseilingen og Rocna/kjetting akterut.

Lengre inn i bukta hjalp jeg tre seilbåter som dro opp usannsynlige mengder med sjøgress da de skulle gå. Kanskje det er sjøgresset der som ødelegger litt for ankerfestet?

dennrick skrev Just now:

... og Rocna/kjetting akterut.

Lengre inn i bukta hjalp jeg tre seilbåter som dro opp usannsynlige mengder med sjøgress da de skulle gå. Kanskje det er sjøgresset der som ødelegger litt for ankerfestet?

Sjøgress og Bruce funker ihvertfall dårlig. Tror man må ha en eller annen plog-variant som kan brøyte seg gjennom gresset og ned til bunn. Bruce legger seg bare oppå gresset.

Min erfaring også med Bruce. Fikk engang en fin plass på Nord-Koster (Vettnet), men Brucen ville ikke sitte. Måtte dra etter flere forsøk. Det var etter dette at Seatronic sendte meg et Rocna på 25 kg.

En litt annen sak: Har Delta forut i seilbåten. Akterut har vi Bruce. Kunne tenke meg å gjøre noe med dette. Men så er begge disse ankrene ikke galvaniserte, men av de erkedyre og blank typene. Gjør seg godt på båten. Litt usikker på hva jeg skal gjøre. Kan jo kanskje forsøke å selge de dersom jeg setter på noe som er galvanisert istedet.

Vi fikk feste i skutevikkilen med Engbo aktrtut med feste mot land. Men hadde sikkert flaks for det ankeret slapp andre steder. Nå har vi gått fra 24 kg Engbo til 15 kg Brucekopi og har ikke opplevd slipp etter byttet.

Anker er vel en vitenskap I seg selv.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...