Jump to content

Kad300 nedjustert rpm/ mangler rpm

Hsth

Recommended Posts

Hei,

Jeg ser på en båt med en Kad300 motor, når jeg prøvekjørte den merket jeg at rpm ikke gikk høyere en 3200 rpm. Eier av båt sa at den motoren var nedjustert slik at den ikke skulle bli kjørt for hardt. Er dette noe som er vanlig? Og isåfall hvordan er den nedjustert elektronisk eller mekanisk? Og er dette noe som lett kan reverseres?

Ellers er motoren en 2004 modell med ca 1200 timer på. Motoren gikk fint utenom at den manglet rpm.

Hsth skrev for 21 timer siden:

Hei,

Jeg ser på en båt med en Kad300 motor, når jeg prøvekjørte den merket jeg at rpm ikke gikk høyere en 3200 rpm. Eier av båt sa at den motoren var nedjustert slik at den ikke skulle bli kjørt for hardt. Er dette noe som er vanlig? Og isåfall hvordan er den nedjustert elektronisk eller mekanisk? Og er dette noe som lett kan reverseres?

Ellers er motoren en 2004 modell med ca 1200 timer på. Motoren gikk fint utenom at den manglet rpm.

Dette lukter jo ‘bruktbåtselgerprat’. Med ett forbehold: En del av VP motorene har også vært omsatt for ‘light commercial’ duty i stedet for ‘leisure’ (tror det er det det kaller det). Om KAD44 også ble levert i slik versjon aner jeg ikke. Om ikke selger på eget initiativ klarer å komme opp med en plausibel forklaring på hvem som ‘har skrudd ned’ eller at det er en motor levert for yrkesbruk så hadde jeg vel hatt piggene ute. _Er_ det beviselig en motor for yrkesbruk/‘light commercial’ så kan det helt sikkert være et ok kjøp. 

Red: ser jeg surret med KAD44/300. 

Om du deler utveksling på DPG drevet og hvilke propeller som er montert så kan vi ganske kjapt se om de opplysningene henger på greip...
Min umiddelbare tanke , er at dette lukter ugler i mosen (mange ugler)

Om en av mine venner hadde valgt en NEDJUSTERT KAD300 til en Scand 9200 så hadde jeg sendt personen på "service"...

Dette må du finne utav før du tar en avgjørelse.

Denne motoren går ikke "hardt" på 3400 omdr, den belastes hardt idet du går i plan, fra 1700-2400 omdr... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...